چند روز قبل بود که فیلمی چند ثانیه ای از نوجوانی گوش بریده در فضای مجازی منتشر شد که در آن گفته شده بود عوامل بازیافت زباله منطقه سه شهرداری تهران اقدام به بریدن گوش این نوجوان کرده اند. فیلم بازتاب های فراوانی میان شهروندان داشت و افراد بسیاری با انتقاد از رفتار مامور شهرداری با این نوجوان، به مذمت اتفاق رخ داده و سهل انگاری مدیریت شهری پرداختند.

شناسایی عاملان انتشار فیلم بریدن گوش کودک کار/چرا این فیلم منتشر شد؟

سلامت نیوز:چند روز قبل بود که فیلمی چند ثانیه ای از نوجوانی گوش بریده در فضای مجازی منتشر شد که در آن گفته شده بود عوامل بازیافت زباله منطقه سه شهرداری تهران اقدام به بریدن گوش این نوجوان کرده اند. فیلم بازتاب های فراوانی میان شهروندان داشت و افراد بسیاری با انتقاد از رفتار مامور شهرداری با این نوجوان، به مذمت اتفاق رخ داده و سهل انگاری مدیریت شهری پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،اتفاقی که در نوع خود منحصر به فرد بود اما از همان لحظه انتظار فیلم ابهامات بسیاری درباره ادعای نوجوان مطرح شد. مسئولان شهرداری منطقه و البته شهرداری تهران به سرعت به پیگیری این اتفاق عجیب پرداختند تا آنجا که در کمتر از 48ساعت مشخص شد که اصل فیلم ساختگی بوده و موضوع گوش بریدن نوجوان از اساس کذب است. دیروز از سوی مسئولان شهرداری تهران عنوان شد که سازندگان این فیلم نیز شناسایی و دستگیر شده اند.

رجایی مشاور رسانه ای شهردار تهران با بیان اینکه سه شنبه شب نوجوانی که در فیلمی مدعی شده بود گوشش توسط ماموران شهرداری بریده شده است، پیدا شد و با آن صحبت کردیم، گفت: این کودک 13 ساله به نام فاروق اهل هرات است که با عمویش به تهران آمده و زباله گردی می‌کنند. وی با بیان اینکه گوش وی در حادثه‌ای که گویا افتادن از پشت وانت بوده است، صدمه می بیند، گفت: این نوجوان عنوان کرد که یک سمند سفید با یک سرنشین او را مجبور کردند که حرف‌های آن‌ها را تکرار کند و او نیز این کار را انجام داده است.مشاور رسانه‌ای شهردار تهران با بیان اینکه نوع پانسمان و فضایی که کودک در آن صحبت می‌کند، جای سوال دارد چرا که هیچ فردی در اطراف وی نیست، گفت: صبح امروز در ساعت پنج بامداد این دو نفر که کودک را مجبور به بیان حرف‌های کذب کرده بودند توسط عوامل اطلاعاتی دستگیر شدند و ابعاد مختلف این سناریو بی‌شك از سوی نهادهای نظارتی اعلام می‌شود.

رد پای مافیای زباله در صحنه سازی

رجایی با بیان اینکه در مورد این حادثه چند احتمال وجود دارد، تصریح کرد: از آنجا که افشانی شهردار تهران در صدد مدیریت پسماند پایتخت است، احتمالا رقبا یا مافیای پسماند تهران که روزانه میلیاردها تومان به جیب می زنند این صحنه آرایی را انجام داده و این سناریو را ایجاد کرده اند وگرنه چندین سال است که کولبران زباله ها را جمع آوری می‌کنند اما اتفاقی برای آن‌ها رخ نداده است.

وی با بیان اینکه مردم تهران شاهد هستند که در خصوص تفکیک زباله عمدتا افراد محروم این کار را انجام می دهند، گفت: چطور در سال‌های اخیر این افراد بدون حاشیه‌ای کار خود را انجام داده‌اند اما حالا فیلمی منتشر می شود که در رسانه‌های خارجی تحت عنوان گوش بری معروف می شود و خوراکی برای آن‌ها فراهم می‌کند.محمد علی افشانی شهردار تهران نیز دیروز پس از اتمام جلسه هیات دولت با اشاره به موضوع بریده شدن گوش یک کودک کار توسط عوامل شهرداری گفت: متاسفانه تبلیغاتی که علیه شهرداری در این موضوع شد، صحت نداشت.

این فرد دیشب آمد شهرداری که گوشش هم آسیب ندیده بود و فردی که با او مصاحبه کرده بود هم آمد و مشخص شد که این مصاحبه «ساختگی» بوده است. مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم كه فیلم منتشر شده در فضای مجازی را در صحن علنی شورای شهر به انتشار گذاشته بود، روز گذشته درصفحه توییتر خود اعلام کرد این فیلم صحنه‌سازی بوده است.این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی این فیلم را صحنه‌سازی می‌داند، گفت: انتشار این فیلم افکار عمومی را جریحه‌دار کرد و من تعهد دادم آن را پیگیری خواهم کرد.عضو شورای شهر با بیان اینکه شهردار دستور پیگیری جدی این ماجرا را داده بود، افزود: شهرداری تهران روز گذشته این کودک را پیدا کرده است. وی به ما اعلام کرد که تحقیقات‌شان نشان می‌دهد، گوش این کودک در حادثه دیگری خراش خورده است.براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، گوش این کودک بریده نشده است و دو نفر با صحنه‌سازی این فیلم را تهیه کرده‌اند. دوربین‌های موجود در خیابان، پلاک خودروی این دو فردی که این فیلم را تهیه کرده‌اند شناسایی و آن‌ها را دستگیر کرده‌اند و به دنبال انگیزه‌های سازندگان فیلم می‌گردند.عضو شورای شهر با بیان اینکه سیستمی که در شهرداری تهران برای پسماند وجود دارد بسیار ناکارآمد است، افزود: ما پیگیر تغییر این فرآیند هستیم چراکه کوه‌های زباله تبدیل به یک تهدید جدی برای استان شده است. باید منتظر باشیم تا ببینیم نهادهای مسئول علت تهیه این فیلم را چه چیز اعلام می‌کنند.فراهانی در پاسخ به این سوال که از کجا مطمئن است کودک به ماموران راستش را گفته و مرعوب آنان نشده است، افزود: البته همواره شاهد هستیم پیمانکاران پسماند با یکدیگر درگیر می‌شوند و برخوردشان با کودکانی که برای‌شان کار می‌کنند بسیار بد است.

اینکه این فرآیند به آسیب‌های اجتماعی دامن زده بی‌شک صحت دارد و با توجه به این ساختار ممکن است اتفاقاتی حتی بدتر هم بیفتد.عضو شورای شهر در پاسخ به سوال دیگری که چرا باید افرادی چنین فیلمی را به صورت جعلی منتشر کنند، افزود: مقامات مسئول پیگیر این مساله هستند.

چرا این فیلم منتشر شد؟

اکنون با مشخص شدن ساختگی بودن فیلم گوش بریدن یک نوجوان زباله گرد، این سوال مطرح شده است که ساخت و انتشار این فیلم با چه هدفی صورت گرفته است؟ برخی دلایل اقتصادی و منافع پیمانکاری را در ساخت این فیلم دخیل می دانند و برخی نیز پشت پرده های سیاسی برای فشار به مدیریت شهری را عامل می دانند. برخی افراد نیز ساخت این فیلم را تعمدی از سوی مدیریت شهری برای اثر گذاری بر افکاری عمومی در حاشیه بردن توقعات مردم از مدیران شهر ارزیابی کرده اند.

تهیه فیلم از یک کودک کار که اتفاقا تبعه افغان نیز بود از یک سو و از سوی دیگر بریده شدن گوش وی آن‌طور که در این فیلم نیز بازگو شد توسط پیمانکاران و ماموران شهرداری تهران بیشتر از آنکه هشدار دهنده باشد، روی احساسات مردم و حتی مسئولان دست گذاشت و توانست برای مدت یک روز بسیاری از مسئولان شهرداری، مردم و حتی مسئولان دولتی را نیز درگیر خود کند و در این میان دست اندرکاران منطقه سه را که این حادثه در منطقه آن‌ها روی داده است بیشتر از سایر بخش‌های بدنه شهرداری و حتی شهردار تهران را نشانه رفت.انتشار و باز نشر گسترده این فیلم در صفحه اینستاگرامی بسیاری از سلبریتی ها و شهروندان نیز نشان می داد تهیه کننده این فیلم به خوبی و با درایت زیادی با دست گذاشتن روی احساسات مردم توانسته به مقاصد خود برسد.اینکه تعداد زیادی از کودکان کار در چرخه بازیافت زباله در سطح شهر تهران مشغول به کار هستند و شرایط نامناسبی را از نظر بهداشتی تجربه می کنند، اتفاق خوبی در کلان‌شهری همچون تهران نیست اما در این میان مافیای پسماند که به خوبی توانسته‌اند با رخنه در میان برخی از مدیران رده میانی شهرداری تهران والبته پیمانکاران به تجارت کثیف اما پولساز خود ادامه دهند،به خوبی می دانند که با بهره گیری از احساسات مردم در این روزهای متلاطم اقتصادی برای زدن مدیر یا مدیران شهری و حتی در سطح وسیع تر آن مسئولان دولتی؛ کودک کار بهترین گزینه است. هر چه هست، بروز و ظهور چنین اتفاق هایی با توجه به قدرت بالا و انکار ناپذیر فضای مجازی، هوشیاری بیشتر مردم و مسئولان برای جلوگیری از لطمه به اعتماد عمومی را می طلبد که هر مطلبی در فضای مجازی به سرعت بازنشر نشده و با اندکی تامل و تعمق با تکیه بر سواد رسانه ای، اجازه سوء‌استفاده به منفعت طلبان را نداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha