نزدیک به یک ماه است که قیمت شیشه به دوبرابر رسیده است. معتادانی که حالا باید تا دو برابر قیمت قبلی برای ماده مخدر شیشه پرداخت کنند. طبیعی است معتادی که کارتن خواب نیز هست، نمی‌تواند این مبلغ پول را تهیه کند و با آن شیشه مصرفی اش را بخرد؛ پس رو به مواد مخدرهای ارزان‌تری مانند هرویین می‌آورد؛ هرویین هایی با درصد مرفین بسیار پایین و ناخالصی های فراوان که در بعضی مواقع کشنده نیز هست.

درد نـا خالصی

سلامت نیوز:نزدیک به یک ماه است که قیمت شیشه به دوبرابر رسیده است. معتادانی که حالا باید تا دو برابر قیمت قبلی برای ماده مخدر شیشه پرداخت کنند. طبیعی است معتادی که کارتن خواب نیز هست، نمی‌تواند این مبلغ پول را تهیه کند و با آن شیشه مصرفی اش را بخرد؛ پس رو به مواد مخدرهای ارزان‌تری مانند هرویین می‌آورد؛ هرویین هایی با درصد مرفین بسیار پایین و ناخالصی های فراوان که در بعضی مواقع کشنده نیز هست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،علی، معتادی است که در یکی از مراکز ترک اعتیاد کرج زندگی می کند. او در 20 سال سابقه اعتیادش هر ماده مخدری را امتحان کرده اما نتوانسته مواد را کنار بگذارد. مدت زیادی کارتن‌خواب بوده و حالا هم جا و مکانی برای زندگی ندارد. در روزهای و شب هایی که قیمت دلار ناگهان اضافه می‌شود، او مرگ تعدادی از معتادانی را دیده که چون نمی توانستند مواد مورد نیازشان را تامین کنند، با اوردوز هرویین خودکشی کرده‌اند. او می‌گوید:« شیشه هر گرمی 130 هزارتومان بوده، در حالی که هرویین گرمی 16 هزارتومان است. آن‌ها که شیشه مصرف کرده‌اند، سراغ هرویین رفته اند؛ دو مواده شده‌اند». علی درباره معتادانی که در طرح جمع آوری معتادان متجاهر دستگیر می شوند، می‌گوید:« این معتادان را به مرکز ترک اعتیاد اخوان در ماهدشت کرج می‌برند که شرایط نگهداری بسیار بدی دارد و هر روز به آن‌ها متادون می‌دهند تا اعتیادشان را ترک کنند. این درحالی است که معتادان هم آن متادون را می‌خورند و هم تریاک و هرویین را مصرف می‌کنند.

در این مراکز نظارتی روی معتادان وجود ندارد و خیلی زود از این مراکز فرار می‌کنند و دوباره به کارتن‌خوابی روی می‌آورند». او درباره ناخالصی‌هایی که در هرویین‌ها و متادون‌هایی که به قیمت ازران در بازار وجود دارد، می‌گوید:« در شیشه ها و هرویین هایی که با قیمت پایین فروخته می شوند، از پودر لوله بازکنی و قرص های مختلف استفاده می شوند که خطر مرگ را به همراه دارد. یعنی اگی یک مصرف کننده بدنش به این مواد واکنش نشان دهد جانش را از دست می دهد. معتادی که 16 هزارتومان هرویین می‌خرد، برای یک روزش است و این با قیمت 130 هزارتومان که برای شیشه می دهد، خیلی کمتر است».

معتادان شیشه ای تزریقی می‌شوند

در حالی که ماده مخدر گل یا همان حشیش یا گراس با قیمت پایین تر در بازار عرضه می‌شود، تعدادی از معتادان به آن روی آورده اند. معتادانی که از صبح تا شب تمام وقت خود را برای مصرف این مواد می‌گذارند.

سیدعلی شفیعی، پزشک و کارشناس اعتیاد درباره جایگزین شدن مواد مخدر ارزان‌قیمت برای معتادان به «قانون» گفت:« افزایش قیمت دلار به دو شکل می‌تواند روی قیمت مواد مخدر تاثیرگذار باشد، یکی از این تاثیرات کاهش قدرت مصرف‌کننده‌ها و دیگری افزایش قیمت مواد مخدر است که به نوعی تابع قیمت جهانی آن محسوب می‌شود. بر اساس اینکه افراد مصرف‌کننده چه ماده‌ای با چه میزان و بنیه اقتصادی هستند، ممکن است به سراغ مواد مخدر پرخطرتر بروند. امکان اینکه معتادان روش مصرف‌شان را از مصرف استنشاقی به مصرف تزریقی تغییر دهند تا میزان کمتری از مواد استفاده کنند، وجود دارد؛ علاوه بر اینکه این تغییر الگوی مصرف بسیار پرخطرتر است و می‌تواند حالت‌های سایکوز آن‌ها را با شدت بیشتری ایجاد کند».

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان به طور همزمان از چند ماده استفاده می‌کنند، گفت: «برای مثال افرادی که مصرف کننده شیشه هستند، ممکن است احتمال مصرف تزریقی در آن‌ها افزایش یابد. مصرف‌کنندگان این ماده ممکن است به سراغ مصرف مواد محرک دیگر یا داروهایی بروند که هنوز قیمت‌شان افزایش نیافته است. همچنین ممکن است شیوع مصرف مواد محرکی دیگر مانند گل در آن‌ها افزایش پیدا کند».

این کارشناس اعتیاد با بیان اینکه همزمان با افزایش قیمت مواد مخدر و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، فروشندگان نیز برای تطبیق با شرایط جدید برای عرضه مواد مخدر با قیمت کمتر به آن ناخالصی اضافه می‌کنند، اظهار کرد: «افزودن این ناخالصی‌ها به‌شدت خطرآفرین است و هر چه ماده‌ای ناخالص تر باشد، با عوارض بیشتری همراه است. بیشتر پیش‌سازها مواد شیمیایی هستند که ممکن است به آن‌ها انواع داروها افزوده شود. ترکیب این داروها و ناخالصی‌ها الگوی خطرناک‌تری ایجاد می‌کند اما نکته اینجاست که برای افراد با تمکن مالی بالاتر مشکلی ایجاد نمی‌شود و مشکل اصلی برای معتادان بی بضاعت و خیابانی است.این معتادان مواد ناخالص‌تر و ارزان‌تری استفاده می‌کنند و از آنجایی که از حمایت‌های اقتصادی، اجتماعی و امکانات درمانی نیز بی بهره‌اند، شاهد افزایش تعداد معتادان خیابانی هستیم که به دلیل نبود امکانات درمانی وارد سیکل جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌شوند».

مواد وارداتی شیشه وارد نمی شود

در میان مواد مخدرهایی که قیمت‌شان به گرانی می‌رود، تریاک هم وجود داردو تریاکی های آغشته به رب که جان مصرف کنندگان‌شان را نشانه می‌گیرند. چندی پیش سردار اسدا... هادی نژاد؛ معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته بود: قیمت تریاک حتی در سطح خرده فروشی ممکن است بین سه تا چهار درصد افزایش را تجربه کرده باشد. او همچنین درباره گران شدن ماده مخدر شیشه گفت: قیمت ماده مخدر «شیشه» به دلیل اینکه پیش سازهای تولید آن از خارج از کشور وارد می‌شود و در نتیجه تحت تاثیر قیمت دلار است، دچار نوسانات بیشتری شده است که در حال حاضر نرخ دقیق آن مشخص نیست.هادی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه شاخص‌های متعددی روی قیمت شیشه تاثیرگذار هستند، افزود: نمی‌توان به طور دقیق تعیین کرد که تغییر قیمت شیشه تحت تاثیر قیمت دلار است چرا که جلوگیری از ورود شیشه و پیش‌سازها، کشف این ماده مخدر در لابراتوارها و ... بوده است.وی با بیان اینکه به تازگی تعدادی از معتادان متجاهر در تهران جمع‌آوری شدند که ممکن است درصدی از آن‌ها مصرف کننده شیشه بوده باشند، ادامه داد: همین مساله نیز ممکن است روی قیمت شیشه تاثیرگذار باشد.

همچنین کاهش ورود مواد پیش ساز به دلیل اعمال محدودیت در مرزهای غربی کشور و تعطیلی کولبری یا کشف لابراتوارهای تولید شیشه از سوی دستگاه‌های پلیسی، اطلاعاتی و امنیتی موجب نوسان قیمت این ماده مخدر شده است. همچنین سرهنگ محمد بخشنده، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با اشاره به افزایش قیمت مخدر شیشه همزمان با نوسانات بازار ارز گفته بود: در حال حاضر مخدر «شیشه» به ازای هر کیلو ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد که قبلا قیمت این ماده کیلویی ۳۰ میلیون تومان بود؛ این در حالی است که برخی دیگر از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گویند: افزایش قیمت شیشه به شاخص‌های متعددی همچون جمع آوری معتادان متجاهر و دستگیری مواد فروشان، کشف و انهدام لابراتورهای ساخت شیشه و اِعمال محدودیت‌ در مرزهای غربی و رفت و آمد کولبران وابسته است و تنها متاثر از قیمت ارز نیست.درحالی که رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از سه برابر شدن قیمت مخدر شیشه پس از افزایش نرخ دلار و دیگر ارزها خبر داده، برخی مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن رد این موضوع، افزایش قیمت این ماده مخدر را تحت تاثیر شاخص‌های متعددی می‌دانند که افزایش قیمت دلار تنها یکی از آن‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha