رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: با تکنیک های به کار رفته از سوی کارشناسان اورژانس اجتماعی بیش از هشت هزار و 400 خودکشی در سال گذشته پیشگیری شد و سه هزار و 400 مورد از این خودکشی ها از طریق خط تلفنی 123 به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شد.

اورژانس اجتماعی از 8 هزار خودکشی پیشگیری کرد

سلامت نیوز: رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: با تکنیک های به کار رفته از سوی کارشناسان اورژانس اجتماعی بیش از هشت هزار و 400 خودکشی در سال گذشته پیشگیری شد و سه هزار و 400 مورد از این خودکشی ها از طریق خط تلفنی 123 به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رضا جعفری تصریح کرد: اگر موارد اقدام به خودکشی پیگیری نشوند یک سوم این افراد دوباره اقدام به خودکشی خواهند کرد.


وی اضافه کرد: بسیاری از خانواده ها موارد خودکشی را گزارش نمی کنند و می گویند به طور مثال فرزندشان بیمار است یا اینکه تصادف کرده است که در این موارد سازمان های حمایتی نمی توانند خدماتی مانند خدمات مشاوره ای ارائه دهند چون خانواده ها پذیرا نیستند.
مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: باید بین خانواده ها و مردم فرهنگسازی شود که کسی که دست به خودکشی می زند یک فرد بیمار است و نباید رها شود.


رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: از هشت هزار و 400 مورد خودکشی پیشگیری شده در سال گذشته بیش از سه هزار مورد از طریق مداخله تیم های سیار، 242 مورد از طریق پایگاه های خدمات اجتماعی و هزار و 300 مورد از طریق مراکز مداخله در بحران های فردی، خانگی و اجتماعی و سه هزار و 400 مورد از طریق تماس با خط 123 بوده است.


جعفری از خانواده ها خواست تهدید به خودکشی اعضای خانواده خود را جدی بگیرند و گفت: خانواده ها در بسیاری از مواقع تهدیدهای اعضای خانواده به خودکشی را مهم نمی دانند و فکر می کنند نمایشی است و آنان می خواهند از این طریق امتیازی بگیرند درحالی که افرادی که تهدید به خودکشی می کنند حتما باید از خدمات مشاوره ای استفاده کننند.

* اختلافات خانگی مهمترین علت خودکشی است
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، دسترسی و توسعه خدمات مشاوره ای و بهبود فضای عاطفی و روانی در خانواده ها را برای پیشگیری از خودکشی، بسیار مهم دانست و افزود: بر اساس آمار بهزیستی اختلافات خانگی مهمترین علت خودکشی است و پس از آن مشکلات زناشویی، مشکلات بین والد و کودک و شکست های عشقی از علل مهم خودکشی به شمار می روند.
جعفری گفت: اختلافات خانگی نه تنها علتی برای خودکشی بلکه علتی برای سایر آسیب های اجتماعی فرزندان نیز هستند. همچنین مشکلات تحصیلی، شغلی، اقتصادی و سوء مصرف موادمخدر صنعتی و روانگرددان از دیگر علل خودکشی هستند.
وی تصریح کرد: در کنار امنیت و آرامش خانواده، فضای نشاط اجتماعی برای پیشگیری از خودکشی باید فراهم باشد، افراد باید اوقات فراغت و تفریح خوب داشته باشند.

* لزوم اجرای غربالگری خودکشی
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم اجرای غربالگری خودکشی از سوی وزارت بهداشت، گفت: اورژانس اجتماعی فقط پیشگیری ثانویه از خودکشی را انجام می دهد به آن معنا که موارد اقدام به خودکشی به اورژانس اجتماعی گزارش می شود و کارشناسان سرصحنه می روند و فرد را با تکنیک هایی از خودکشی منصرف می کنند.
جعفری افزود: باید در مدارس از طریق مربیان و معلمان، دانش آموزانی که احتمال و خطر خودکشی یا نشانه های افکار خودکشی یا تهدید به خودکشی در آنها وجود دارد، شناسایی شوند و به اورژانس اجتماعی با شماره 123 ارجاع داده شوند. همچنین از دیگر اقدامات اولیه در این موارد می توان به تماس با خانواده ها، واکاوی اولیه و ارجاع های لازم اشاره کرد.


وی از طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان موسوم به «نماد» برای کمک به دانش آموزان در معرض آسیب های اجتماعی با همکاری بهزیستی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و مراجع قضایی به عنوان ساز و کاری کمک کننده برای پیشگیری از خودکشی دانش آموزان نام برد و گفت: اگر افکار خودکشی به موقع شناسایی شود در بسیاری از موارد خودکشی پیشگیری خواهد شد.
جعفری درباره اظهار نظر سید کاظم ملکوتی مشاور برنامه ملی پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت مبنی براینکه بر اساس آخرین تحقیقات میزان رضایت از اورژانس اجتماعی 123 حدود پنج تا 10درصد است، گفت: وزارت بهداشت باید در این زمینه مستندات علمی ارائه دهد.
سید کاظم ملکوتی، مشاور برنامه ملی پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت روز یکشنبه همچنین به خبرنگار ایرنا گفته بود: بر اساس آمار موجود میانگین خودکشی در کشور بین 5.5 تا 6 در صد هزار نفر در سال است، این آمار در جهان حدود 11 در صد هزار نفر در سال است بنابراین آمار خودکشی در ایران به مراتب کمتر از میانگین جهانی است.


ملکوتی اظهار داشت: اولویت اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی که با همت وزارت بهداشت در سراسر کشور اجرا می شود، چهار استان کرمانشاه، ایلام، لرستان و آذربایجان غربی است که در این استان ها آغاز شده است البته وضعیت این اقدام در شهرستان های این چهار استان متفاوت است و در برخی از این شهرستان ها آمار خودکشی از میانگین کشوری بیشتر است، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه در این 4 استان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
ملکوتی درباره عمده‌ترین دلایل خودکشی در کشور گفت: دلایل متعدد و مکمل در این راستا وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به عوامل اجتماعی مثل بیکاری و مشکلات اقتصادی، عوامل روانی مثل بیماری‌های اعصاب و روان و افسردگی، عوامل خانوادگی شامل اختلافات بین زن و شوهر تازه ازدواج کرده و بین کودکان و والدین، سوء مصرف مواد مخدر و سیگار و الکل اشاره کرد.


علی رضا کاهانی، معاون پژوهشی سازمان پزشکی قانونی نیز روز یکشنبه در همایش روز جهانی پیشگیری از خودکشی گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، خودکشی 14 درصد از علل مرگ و میرهای جهان را تشکیل می‌دهد و پانزدهمین علت مرگ به شمار می‌رود و ایران از نظر این حادثه در رتبه 150 جهان قرار دارد.


 اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که خدمات خود را از طریق خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی ارائه می دهد و در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی مداخله می کند.
مردم می توانند خشونت های خانگی به ویژه کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی را با کارشناسان سامانه 123 در میان بگذارند. هم اکنون 347 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha