دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 253751

چالش های جدی نظام پزشکی در آینده

سلامت نیوز-*دکتر آرش قدوسی:انتظارات از نظام پزشکی رو به فزونی است. از سوی دیگر چالش های پیش رو نیز هر روز شکل دیگری به خود میگیرد که در این نوشته کوتاه اشاراتی به آن خواهم کرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی پزشکان و قانون از چالش های جدی نظام پزشکی برای آینده ابتدا حفظ و ارتقاء شغلی جامعه پزشکی است.

پس یک واحد حقوقی قوی به همراه یک دادستانی محکم و پیگیر و یک روابط عمومی حرفه ای و تمام وقت لازم است. باید اعضا پشتیبانی لازم را حس کنند. تمام توان برای پیشگیری از خشونت علیه کادر پزشکی بکار گرفته شود. از سوی دیگر آموزش های مهارت ارتباطی و اخلاق پزشکی هم باید مستمر و مداوم انجام شود تا مهارت های ارتباطی گروه پزشکی در مقابل افراد نگران و عصبی و زودرنج جامعه افزایش پیدا کند.

علیرغم تلاش دوستان عزیزم در هیئت ها، زمزمه هایی از افزایش تعداد ارجاع پرونده به پزشکی قانونی بگوش میرسد. وقتی جامعه محترم جراحان حمایت همه جانبه از هیئت ها را در بیانیه ای اعلام میکند، برای مردم و دادگستری و وکلا مفهوم دیگری دارد.


چالش بعدی امنیت شغلی است که کمی از آن دور افتاده آیم. قرارداد ها باید اصلاح شود و با بیمه ها وارد گفتمان جدی و آینده نگرانه شد. ساز و کاری برای بازنشستگی از نظام پزشکی با امنیت کامل در نظر گرفته شود ( کانون وکلا دارد) تا حرفه طبابت به عنوان شغل اصلی در آید ( نه استادی یا استخدام و غیره و در کنار آن طبابت…).


چالش بعدی آموزش پزشکی است. فکر نکنید اگر شما پزشکی را خوب میدانید کافی است و پر مریض میشوید. کل نظام سلامت باید دارای سواد بالا و کافی باشد اگر نه همه لطمه میخوریم و مردم کل نظام سلامت را ناکارامد خواهند دانست. نظام پزشکی باید آزمون ورودی جدی و کاملی برای دادن کارت نظام پزشکی برگزار کند تا هر دانش آموخته ای نتواند وارد حرفه طبابت شود( مانند کشور های پیشرفته دیگر)


چالش بعدی اصلاح قانون نظام پزشکی است که قدیمی و در برخی موارد دست و پاگیر شده است. دستگاه نظام پزشکی به سمت بوروکراسی پیش میرود که از چالاکی آن میکاهد. در دیدار با استاد دکتر فاضل فرمودند همه تلاشم را برای اصلاح قانون در این دوره انجام میدهم.


بنابر این اداره سنتی نظام پزشکی با موانعی جدی روبروست. چرا که شکل طبابت و ارتباط پزشک- جامعه کلا تغییر کرده است. بدیهی است مقاومت در برابر تغییر زیاد است اما تاخیر در آن باعث هدر رفت منابع انسانی و سرمایه های اجتماعی جامعه پزشکی است.

آثار آن را در مهاجرت پزشکان شاهد هستیم. مسلما برای هر کدام از این سخنان شرح و بسطی دارم که در این مقال کوتاه نمیگنجد…

* متخصص پزشکی قانونی و عضو هیات مدیره نظام پزشکی اصفهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha