یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 253842

آروغ زدن گاهی دلایل عجیبی دارد و نشان دهنده وجود مشکل و بیماری در بدن است که در این مطلب به مهم ترین علل آروغ زدن پرداخته می شود

علت های عجیب آروغ زدن

دلایل مختلفی می توانند باعث آروغ زدن شما شوند؛ در اینجا به برخی از دلایل آن می پردازیم.

آروغ ناشی از نوشیدنی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، تمام نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه با گازی به نام دی اکسید کربن ساخته می شوند. این هوای اضافی را به معده شما اضافه می کند، و سپس همانطور که وارد بدن شما شده است خارج می شود. همچنین ممکن است بخواهید از نوشیدنی های گرم خودداری کنید. جرعه جرعه نوشیدن نوشیدنی باعث بلعیدن هوا می شود و همچنین می تواند باعث آروغ زدن شود.

آروغ ناشی از زخم معده

گاهی آروغ زدن می تواند نشانه زخم معده باشد. این زخم‌ها در لایه داخلی معده بسیار رایج هستند. عفونت می تواند باعث ایجاد آنها شود. همچنین مصرف بیش از حد NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) مانند ایبوپروفن نیز ممکن است. اگر زخم دارید، ممکن است بعد از خوردن غذاهای چرب بیشتر آروغ بزنید و احساس سیری یا نفخ کنید. همچنین ممکن است بعد از غذا خوردن معده شما درد بگیرد. با درمان پزشکی، زخم های معده اغلب در عرض 2 ماه از بین می روند.

چگونه غذا می خورید

اگر مقدار زیادی غذا را به یکباره بخورید یا خیلی سریع غذا بخورید، هوای اضافی را در طول مسیر می بلعید. بیشتر این هوا به معده شما نمی رود. در مری، که گلو را به معده‌تان متصل می‌کند، می‌ماند تا زمانی که دوباره آروغ بزنید. هنگام غذا خوردن غذا را خوب بجوید. رسیدن به وزن مناسب نیز ممکن است تفاوت هایی ایجاد کند. چربی اضافی فشار بیشتری به شکم شما وارد می کند.

آروغ بخاطر عدم تحمل لاکتوز

بسیاری از مردم فاقد پروتئینی هستند که لاکتوز (یک قند طبیعی) موجود در شیر را تجزیه می کند. اگر شما یکی از آنها هستید، روده شما نمی تواند غذاهای حاوی لبنیات را به طور کامل هضم کند. در عوض، لاکتوز در معده شما تخمیر می شود. گاز اضافی که باعث می شود شکم شما پف کرده یا دردناک شود. دوری از محصولات لبنی یا انتخاب انواع بدون لاکتوز کمک خواهد کرد. همچنین می توانید از یک محصول بدون نسخه استفاده کنید که به بدن شما در هضم لاکتوز کمک می کند.

آروغ بخاطر رفلاکس اسید

گاهی اوقات، اسید معده به گلو برگشته است. اگر باردار باشید، چاق باشید یا معده‌تان غذا را آنطور که باید سریع هضم نکند، این احتمال بیشتر است. هنگامی که توده ای را در گلوی خود احساس کردید، مقدار بیشتری را قورت خواهید داد تا سعی کنید از شر آن خلاص شوید. این می تواند باعث آروغ زدن شما شود. یک آنتی اسید بدون نسخه می تواند به علائم خفیف کمک کند یا پزشک ممکن است داروی قوی تری تجویز کند. برای موارد شدید، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

آروغ بخاطر مصرف غذاهای تند یا پر اسید

پیاز، گوجه فرنگی و مرکبات سرشار از اسید هستند. برای برخی افراد، خوردن آنها باعث ایجاد احساس سوزش سر دل می شود. غذای تند همچنین می تواند آروغ هایی ایجاد کند که پشت گلو را می سوزاند. برای جلوگیری از آنها، ممکن است بخواهید مصرف این غذاها را کاهش دهید.

آروغ ناشی از بیماری آسم

به طرز عجیبی آروغ زدن می تواند نشانه آسم باشد. اگر راه های هوایی شما ملتهب است، باید بیشتر تلاش کنید تا هوای کافی وارد ریه هایتان شود. این همچنین فشار بیشتری به دیافراگم شما وارد می کند. هر دوی این تغییرات می توانند هوای بیشتری را وارد گلو کنند و باعث آروغ زدن شما شوند.

آروغ به خاطر مصرف آب نبات و آدامس بدون شکر

آب نبات های سفت و آدامس جویدن می توانند باعث آروغ زدن شما شوند، زیرا در حین لذت بردن از آنها هوا را می بلعید. اگر نسخه بدون شکر را انتخاب کنید، ممکن است بیشتر آروغ بزنید.

آروغ بخاطر فروکتوز بیش از حد

این قند طبیعی موجود در میوه معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. اما برخی از غذاها و نوشیدنی ها با شربت ذرت با فروکتوز بالا شیرین می شوند. این ماده می تواند گاز زیادی تشکیل دهد زیرا معده شما آن را تجزیه می کند. ممکن است هنگام نوشیدن آب میوه متوجه همین اثر شوید.

آبریزش بینی و آروغ

غدد بینی و گلو شما روزانه 2 لیتر مخاط می سازند وبه تمیز کردن هوایی که تنفس می کنید کمک می کند و از بیمار شدن شما جلوگیری می کند. اغلب اوقات، احتمالاً متوجه آن نخواهید شد. اما اگر مقدار زیادی مخاط در پشت گلوی شما جمع شود، برای خلاص شدن از شر آن، بیشتر از حد معمول تنفس می کنید. این می تواند باعث آروغ زدن شما شود. نوشیدن آب بیشتر ممکن است کمک کند.

فشار عصبی و تاثیر آن بر آروغ

مشکلات روده در افرادی که مضطرب یا افسرده هستند شایع تر است. اگر عصبی هستید، ممکن است مقدار زیادی هوا ببلعید. برخی از افراد عمدا این کار را انجام می دهند، اما شما ممکن است آگاه نباشید که این کار را انجام می دهید. در هر صورت منجر به آروغ زدن می شود. اگر احساس ناراحتی یا وحشت کرده اید، به پزشک یا مشاور خود اطلاع دهید. همانطور که روش های بهتری برای مدیریت استرس خود یاد می گیرید، ممکن است تا حد زیادی از آروغ زدن خودداری کنید.

فتق هیاتال باعث آروغ می شود

اگر قسمت فوقانی معده از طریق دیافراگم و به سمت قفسه سینه شما فشار بیاورد، به آن فتق هیاتال می گویند. این می تواند باعث شود اسید معده به گلو برگردد که می تواند آروغ های ترش مزه ای به شما بدهد. گاهی اوقات فتق هیاتال بلع را سخت تر می کند. تغییر در عادات روزانه می تواند کمک کننده باشد؛ به عنوان مثال، اگر به وزن مناسبی برسید، سیگار کشیدن را ترک کنید و سر خود را حدود 6 اینچ بالا نگه دارید، ممکن است تسکین پیدا کنید.

باکتری های روده باعث آروغ زدن شما می شود

اسید معده به از بین بردن میکروب هایی که می خورید کمک می کند. اگر معده شما به اندازه کافی اسید تولید نکند، در نهایت با باکتری های زیادی در روده کوچک خود مواجه می شوید. (این ناحیه بین معده و روده بزرگ است.) SIBO (رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک) جذب غذای شما را برای بدن سخت تر می کند. گاز اضافی جمع می شود که باعث آروغ زدن شما می شود. دفع گاز و بوی بد دهان از دیگر علائم SIBO هستند.

آروغ ممکن است ناشی از عفونت باشد

هلیکوباکتر پیلوری میکروبی است که پوشش داخلی شکم شما را آلوده می کند. این می تواند منجر به درد و تورم شود. همچنین معده شما را تحریک می کند تا اسید بیشتری بسازد. در نتیجه ممکن است بیشتر از حد معمول آروغ بزنید. همچنین ممکن است متوجه درد مبهم شوید که حتی پس از چند هفته به طور کامل از بین نمی رود. اگر آزمایشات نشان دهد که شما به این اشکال مبتلا هستید، پزشک می تواند آنتی بیوتیک تجویز کند. دارویی که معده شما را از تولید اسید زیاد باز می دارد نیز می تواند کمک کند.

آروغ زدن گاهی دلایل عجیبی دارد و نشان دهنده وجود مشکل و بیماری در بدن است که در این مطلب به مهم ترین علل آروغ زدن پرداخته می شود

مشکلات پانکراس و آروغ مکرر

پانکراس غده بلندی است که در کنار معده قرار گرفته است. این غده مایع روده را تولید می کند که به هضم غذا کمک می کند. اگر پانکراسملتهب شود، مبتلا به مشکلی به نام پانکراتیت pancreatitis می شوید. علاوه بر آروغ زدن، ممکن است دچار استفراغ شوید، احساس نفخ داشته باشید، سکسکه کنید یا تب کنید. اگر فکر می کنید دچار پانکراتیت هستید، به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدید لازم است بستری شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شعله نوری ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    4 0
    سلام ببخشید من عاروق نمیزدم.اما بعداز استفاده قرصهای مخصوص آلرژی نفسم تنگ میشه قفسه سینم سنگین میشه وعاروق میزنم.چیکار کنم