چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 254426

نایب‌رئیس مجلس در واکنش به تامین نبودن دارو برای برخی بیماران نادر و این باور وزارت بهداشت مبنی بر اینکه مردم حاضر نیستند، هزینه سنگین از بیت‌المال برای افزایش طول عمر دو یا سه ساله بیماران و یک بیماری که اثربخشی دارو روی آن ثابت نشده هزینه شود، گفت: این مساله دست وزیر نیست.

لزوم تجدیدنظر در تعرفه خدمات‌درمانی

سلامت نیوز:نایب‌رئیس مجلس در واکنش به تامین نبودن دارو برای برخی بیماران نادر و این باور وزارت بهداشت مبنی بر اینکه مردم حاضر نیستند، هزینه سنگین از بیت‌المال برای افزایش طول عمر دو یا سه ساله بیماران و یک بیماری که اثربخشی دارو روی آن ثابت نشده هزینه شود، گفت: این مساله دست وزیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،مسعود پزشکیان افزود:« نه اینکه بگویم، می‌توانیم این پول را به همه بدهیم. بنابراین باید این مساله بر اساس عدد و رقم ارزیابی شود و ببینیم این پول را به کجا می‌توان داد تا تاثیر بیشتری در سلامت و زندگی مردم داشته باشد.» به نظر مردم از اقدامات داروخانه‌های کوچک اعلام نارضایتی کردند و همین امروز نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان را برآن داشته تا اقدامات داروخانه‌های مرجع در خدمات‌رسانی به مردم را بهتر دانسته و از مردم بخواهد برای تامین داروهای خاص به آنها مراجعه کنند. محمد نعیم‌ امینی‌فرد افزود: «مشکلات حوزه دارو به دلیل کمبود نقدینگی به داروخانه‌های کوچک و محلی نیز سرایت کرده است، از این جهت یکی از فوری‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش مشکلات داروخانه‌های‌کوچک تامین نقدینگی است.» به نظر می‌رسد اخیرا مساله افزایش خودسرانه قیمت‌دارو برای مجموعه وزارت بهداشت تاحدودی مشکل‌آفرین شده است و سخنگوی وزارت ‌بهداشت به برخی ابهامات در این خصوص پاسخ داد: هیچ‌کس نمی‌تواند قیمت دارو را خودش تغییر دهد و اگر چنین چیزی اتفاق افتاد، خلاف است. ایرج حریرچی افزود: «سبد دارویی ما به طور متوسط ۹ درصد افزایش پیدا کرده است. حال برخی داروها خصوصا داروهای‌ خارجی قیمت‌شان کاهش یافته است.» همچنین در ارتباط با فیلم جنجالی صحبت خودمانی یک پیرمرد با وزیر بهداشت در مورد عدم‌توان پرداخت هزینه فیزیوتراپی رئیس کمیته آموزش انجمن فیزیوتراپی گفت: تعرفه‌های فیزیوتراپی طی سه سال گذشته تنها پنج‌درصد افزایش یافته که این افزایش نیز در حالی انجام می‌شود که تورم سالانه و حتی ماهیانه با توجه به تحریم‌های ظالمانه، گران‌شدن اجاره‌مطب و خرید دستگاه‌ها بیش از این است. پریسا ارزانی افزود: «فیزیوتراپیست‌ها مجبورند با توجه به معوقات بیمه‌ای بیش از شش‌ماهه و حتی یک‌ساله متضرر شوند.»

 

با بحران فاصله زیادی داریم

سخنگوی سازمان غذا و دارو  در ارتباط با کاستی‌ها در حوزه دارو می‌گوید: هدف تحریم افزایش رنج و زحمت ملت‌هاست. بنابراین اینکه تصور کنیم تحریم‌ها هیچ اثری بر بازار داخلی از جمله بازار دارو یا سلامت نداشته باشد قاعدتا انتظار واقع‌بینانه‌ای نیست. تهدید و تحریم انجام و مناسبات بین‌المللی محدود می‌شود تا رنج ملت‌ها افزایش یابد. کیانوش جهانپور می‌افزاید: در حوزه دارو به سبب اقدامات طی سالیان گذشته دست و پا بسته‌ای نیستیم و ذکر این نکته نیاز است که هیچ کشوری در دنیا تولیدکننده صددرصد داروهای موردنیاز و قسمت اعظم مواد اولیه موردنیاز تولیدی داروها نیست، اما ایران تولیدکننده 96 درصد داروهای مصرفی خود است و حداقل بیش از نیمی از مواد اولیه داروها در داخل کشور تولید می‌شوند. این موضوع در منطقه، قاره آسیا و سطح جهان یک رکورد است. این عامل موثری برای مقاومت در برابر تهدید‌های بین‌المللی است.

او خاطرنشان می‌کند: باتوجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها داخلی قاعدتا تاثیر تحریم‌ها با سیاستگذاری درست به میزان کمتری از خواست دشمن رسیده است. البته تمام این موارد به منزله آنکه تحریم‌ها بی‌تاثیر هستند، نیست و در شرایط خاص نیازمند تدابیر خاص هستیم و این تدابیر ممکن است زحمت مردم را برای مدتی کوتاه برای گذر از این گلوگاه افزایش دهد. جهانپور می‌افزاید: مدعی‌ نیستیم در حوزه دارو هیچ کمبودی وجود ندارد؛ چنانچه هیچ بازار دارویی دنیا این ادعا را ندارد و کمبود دارو یک موضوع جهانی است و تمام کشورهای دنیا با شدت مختلف در برخی از اقلام دارویی خود به دلایل مختلف کمبود داشته باشند. ایران نیز همواره در زمان‌های مختلف فهرستی تحت عنوان کمبود اقلام دارویی دارد. او می‌گوید: در بهترین شرایط کمبود اقلام دارویی کمتر از میزان کنونی در این فهرست بوده، اما تمام این موارد با رصد روزانه نشان‌دهنده آن است که با وضعیت بحران دارویی فاصله زیادی داریم و تدابیری برای توزیع کنترل شده‌ فهرست کمبود اقلام دارویی وجود دارد و این داروها در داروخانه‌های منتخب به صورت کنترل شده توزیع می‌شوند. همچنین برای تولید و واردات آنها اقدامات فوریتی صورت می‌گیرد. جهانپور می‌افزاید: در سال 91 بیش از 10 ردصد اقلام دارویی دچار کمبود و در آستانه بحران دارو بودیم. امروز حتی نزدیک به این وضعیت نیستیم، ممکن است در داروخانه‌های خاص و منتخب که داروهای بیماران خاص ارائه می‌شود تجمع نسبی داشته باشیم، اما هیچ‌گاه صفی برای انتظار به منظور دریافت دارو نداشته‌ایم و جز اقلام کمبودی که کسر کوچکی از 2800داروی موجود در کشور است، در تامین سایر داروها مشکلی نداریم. البته شاید یک قلم داروی در یک نسخه در بازار به صورت مستقیم در دسترس نبوده یا نیازمند مراجعه به داروخانه‌ای خاص در شهر دیگری باشد، اما اکثر نسخ شبانه‌روزی در داروخانه‌ها تامین می‌شود و وضعیت به‌کلی قابل قبول است.

2700 دستگاه دیالیز جایگزین می‌شوند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با کمبودهای بیماران دیالیزی کشور می‌گوید: یکی از معضلات در حوزه دیالیز مربوط به دستگاه‌های دیالیزی است و نیازمند جایگزینی با دستگاه‌های جدید هستیم. به‌زودی میزانی از این دستگاه‌ها در کشور توزیع خواهد شد و بناست تا سه سال آینده حدود دو هزار و 700 دستگاه‌ در کشور جایگزین می‌شوند. مهدی شادنوش می‌افزاید: پوشش‌های بیمه‌ای باید بیش از پیش درخصوص دیالیز تقویت شوند تا بیماران دیالیز به‌خوبی مراحل درمانی خود را طی می‌کنند. او خاطرنشان می‌کند: درباره حمایت از بخش خصوصی تدابیری اندیشیده شده و اصلاحات به منظور حمایت بیشتر از بیماران کلیوی در حال وقوع است. در مورد ملزومات مصرفی، محلول، بی‌کربنات و فیلتر نیز برنامه‌ریزی‌هایی شده تا کارها به‌خوبی پیش روند. در مجموع امیدواریم دچار چالش یا مشکل ویژه نشویم. شادنوش می‌افزاید: تنظیم بازار باتوجه به مسائلی مانند اختلاف قیمت ارز نیازمند تدابیری است. درهر صورت وزارت بهداشت به موضوع مسلط است و برنامه‌ریزی کافی دارد تا بازار تثبیت یافته باشد. او تاکید می‌کند: قدر مسلم مورد اضطرار و اورژانسی برای روبه‌روشدن بیماران دیالیزی با چالش وجود ندارد و اگر برخی اقلام دارویی دچار کم و کسر هستند این مساله تازگی ندارد و همواره وجود داشته است، اما تدابیر لازم برای تنظیم بازار اتخاذ شده و امیدواریم مردم دچار بحران در حوزه داروهای بیماران کلیوی نشوند. نباید از یاد برد که موضوع بیماران خاص مهم است، زیرا آنها بیماران دردمند و رنجوری هستند که نباید دغدغه پیگیری درمان خود را داشته باشند. به این منظور وزیر بهداشت شخصا مسائل بیماران خاص را پیگیری می‌کنند و در مورد مختلف مانند تجهیزات، دارو و ملزومات مصرفی جلسات مرتبی با کارشناسان مربوطه دارند تا بیماران خاص دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha