هر ساله در تاریخ ۲۸ سپتامبر "روز جهانی هاری"، جامعه بین‌المللی را برای گرامی‌داشت دستاوردها، پیشرفت در مقابله با بیماری هاری و ارتقاء آگاهی‌ها و کمپین‌های آموزشی گردهم می‌آورد.

تلاش جامعه جهانی برای ریشه‌کنی هاری با واکسیناسیون

سلامت نیوز: هر ساله در تاریخ ۲۸ سپتامبر "روز جهانی هاری"، جامعه بین‌المللی را برای گرامی‌داشت دستاوردها، پیشرفت در مقابله با بیماری هاری و ارتقاء آگاهی‌ها و کمپین‌های آموزشی گردهم می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شعار امسال با عنوان "پیام را به اشتراک بگذار، یک زندگی را نجات بده" برای روز جهانی هاری برگزیده شده است.

آموزش، هسته اصلی و مولفه حیاتی برای روز جهانی هاری است. کشورهای سراسر جهان برنامه‌های این روز را به منظور افزایش آگاهی ها و آموزش جوامع در مورد کنترل و پیشرفت‌ هاری برگزار می‌کنند. با تقویت و گسترش این کمپین‌ها می‌توان به سمت دست‌یابی به هدف جهانیِ حذف هاری ناشی از سگ ها پیش رفت.

اتحادیه مبارزه با هاری متشکل از سازمان جهانی بهداشت، سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، سازمان جهانی سلامت حیوانات و اتحادیه جهانی کنترل هاری بوده و این همکاری با ۱۰ سال مشارکت جهانی و برای رسیدن به هدف جهانی ریشه‌کنی مرگ‌های ناشی از هاری که توسط سگ‌ها منتقل می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی شکل گرفته است.

بیماری هاری هر سال باعث مرگ هزاران نفر در سراسر آفریقا و آسیا شده و آسیب های بهداشتی ویران‌گر و بار مالی در بعضی از جوامع فقیر و نابسامان دنیا ایجاد می‌کند.

هر گونه مرگ ناشی از هاری به طور کامل قابل پیشگیری است چرا که درمان های اثبات شده و مقرون به صرفه پیشگیری از هاری وجود دارد. در حال حاضر مرگ هیچ کس به دلیل هاری معقول نیست. با جلوگیری از گاز گرفته شدن توسط حیوانات، واکسیناسیون سگ‌ها، مراقبت مناسب از زخم ها و درمان مناسب پس از قرار گرفتن در معرض این بیماری می‌توان هزاران نفر را از مرگ نجات داد.

هر سال ۵۹ هزار نفر به دلیل هاری جان خود را از دست می دهند که ۴۰ درصد آنها کودکان آفریقایی و آسیایی هستند.

در صورتی که این بیماری با مراقبت‌های درمانی مناسب دنبال نشود، می‌تواند بسیار وحشتناک و کشنده باشد. ۹۹ درصد از تمامی موارد هاری ناشی از گازگرفتگی توسط یک سگ هار ایجاد و بدون پیشگیری و درمان مناسب این بیماری به مرگ منتهی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، برنامه‌های موفقیت‌آمیز کنترل هاری که با استفاده از کمپین های واکسیناسیون سگ‌ها در سراسر جهان اجرا شده است، نشان می دهد که حذف این بیماری امکان پذیر است. واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد از سگ های نواحی بومی، چرخه انتقال هاری را مختل کرده و از ابتلای سگ ها و انسان ها به این بیماری جلوگیری می کند. والدین نیز باید از چگونگی برخورد صحیح فرزندانشان با حیوانات اطلاع داشته باشند و در صورت نگهداری سگ حتما آن را واکسینه کنند تا از ابتلا به این بیماری مهلک پیش‌گیری نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha