شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 254713

اگر احساس کسالت می کنید، بنابراین شاید به مکمل زینک نیاز داشته باشید! شاید بپرسید چرا؟ بسیار خب، با اینکه زینک یک داروی جادویی نیست اما تاثیر این عنصر روی بدن تثبیت رشد مناسب آن و کمک به سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها است.

چرا زینک در تغذیه مهم است

سلامت نیوز: اگر احساس کسالت می کنید، بنابراین شاید به مکمل زینک نیاز داشته باشید! شاید بپرسید چرا؟ بسیار خب، با اینکه زینک یک داروی جادویی نیست اما تاثیر این عنصر روی بدن تثبیت رشد مناسب آن و کمک به سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، غذاهایی با پایه حیوانی مانند گوشت گاو، بوقلمون، مرغ و لبنیات از منابع خوب زینک هستند. زینک موجود در غذاهای حیوانی خیلی بهتر جذب می شود دلیلش نیز این است که سولفور حاوی امینو اسید است و همین باعث افزایش جذب زینک می شود.منابع گیاهی زینک عبارتند از: حبوبات، آجیل ها، نخود فرنگی و بلغور جو دو سر. به صورت ایده آل، باید غذاهای حاوی زینک را در طول روز مصرف کنید تا به حد توصیه شده برسید.


مقدار زینکی که مورد نیازتان است بستگی به سنتان دارد اما یک زن بالغ معمولی تنها روزانه به 8 میلی گرم زینک نیاز دارد در حالی که نیاز روزانه مردان 11 میلی گرم است. زینک به صورت طبیعی در بعضی غذاها پیدا می شود از جمله گوشت قرمز، میگو، گوشت مرغ، لوبیاها و آجیل ها و یا می توانید آن را به عنوان یک مکمل استفاده کنید.با اینکه نیاز به زینک در تغذیه آنچنان بالا نیست اما نباید اهمیت آن نادیده گرفته شود چون بر اساس تحقیقات ثابت شده زینک یکی از مهمترین مواد معدنی است که در سبک زندگی و تغذیه انسان نقش دارد. در واقع زینک مسئول عملکردهای چندگانه روزانه در بدن است و می تواند به تحریک حدودا 100 آنزیم کمک کند.

در میان مزایای پیش بینی شده برای زینک از جمله کمک به سلامت هورمون ها و حتی باروری تحقیقات نشان داده این ماده معدنی باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان و در زنان باعث ساخت و رها سازی تخمک ها از تخمدان می شود. همچنین زینک مسئول ساخت استروژن و پروژسترون است.

زینک همچنین می تواند به التیام آکنه؛ مشکل اختلال بیش فعالی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی و همچنین پیشگیری از آسیب سلولی در شبکیه چشم کمک کند.

باید اهمیت زینک در تغذیه را جدی بگیریم چون تعجب آور نیست که کمبود آن باعث تاثیرات منفی جدی شود از جمله قرار دادن افراد در خطر بیمار شدن ( تحقیقات نشان داده زینک می تواند مقدار زمان یک سرماخوردگی را تا 40 درصد کاهش دهد ) مشکلات معده، جلوگیری از التیام یافتن زخم ها و تاثیر روی تولید ویتامین A.

کمبود زینک در جوامع امروزی شایع شده است و این مشکل معمولا زمانی اتفاق  می افتد که یک فرد به اندازه کافی غذاهای حاوی زینک نخورد و یا بدنش با جذب زینک مشکل داشته باشد – پس بنابراین زمان آن رسیده که غذاهای حاوی زینک بیشتری میل کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha