آب مروارید یا کدورت عدسی چشم که در چشم پزشکان آن را کاتاراکت می نامند یکی از بیماریهای چشمی شایع و مهمترین علت نابینایی و کم بینایی در ایران است. این در حالی است که با جراحی می توان از کوری و عوارض خطرناک این بیماری پیشگیری کرد.

آب مروارید یکی از عمده ترین دلایل اختلال در بینایی است

سلامت نیوز:  آب مروارید یا کدورت عدسی چشم که در چشم پزشکان آن را کاتاراکت می نامند یکی از بیماریهای چشمی شایع و مهمترین علت نابینایی و کم بینایی در ایران است. این در حالی است که با جراحی می توان از کوری و عوارض خطرناک این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، کدری عدسی چشم که سبب سفیدی آن و عامل نابینایی یا کم بینایی است با جراحی قابل درمان بوده و با اقدام درمانی به موقع به راحتی می توان از کوری و عوارض خطرناک آن پیشگیری کرد.
بر اساس اعلام انجمن اپتومتری ایران می گوید هم اینک 90 هزار نفر در ایران دچار نابینایی هستند و 200 هزار نفر از کم بینایی رنج می برند. این در حالی است که به اعتقاد چشم پزشکان 80 درصد اختلالات نابینایی و کم بینایی با معاینات دوره ای و غربالگری قابل پیشگیری می باشد لذا آگاهی افراد و دسترسی به خدمات در این زمینه نقش بسزایی دارند.
طی سالهای اخیر اقدامات موثری در زمینه غربالگری و تشخیص بیماریهای چشمی در ایران صورت گرفته اما همچنان آمار مبتلایان به کم بینایی و نابینایی بر اثر رواج بیماریهای چشمی همچون آب مروارید بالا است.

*افزایش سن و آب مروارید
یک پزشک فوق تخصص جراحی چشم  گفت: آب مروارید یکی از بیماریهای چشمی است که با بالا رفتن سن و بر اثر کدورت عدسی چشم ایجاد می شود و اگر جراحی نشود افت شدید دید فرد را در پی دارد.
دکتر محمدرضا صداقت افزود: در بیماری آب مروارید یا کاتاراکت، تار شدن عدسی چشم به دلایل گوناگون آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدری عدسی، بینایی دچار اختلال می شود.
وی افزایش سن، ضربه به سر، تماس طولانی با نور آفتاب، دیابت، ضربه به چشم و عدسی، ژنتیک و نقصانهای مادرزادی، سوءتغذیه، دیابت و مصرف طولانی مدت برخی داروها را از مهمترین عوامل ایجاد آب مروارید ذکر و بیان کرد: سن شروع درگیری با بیماری آب مروارید بطور معمول 45 سالگی است و در سن 60 سالگی فرد بیمار نیاز به عمل جراحی دارد.
این پزشک متخصص ادامه داد: عمل جراحی آب مروارید به صورت سرپایی و با بی حسی قابل انجام است و بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با یک جراحی ظریف برطرف می‌شود. جراحی کاتاراکت یکی از شایعترین عملها در حوزه چشم پزشکی است که در ایران به سهولت انجام می شود.

* آب مروارید مهمترین علت نابینایی
عضو هیات علمی انجمن اپتومتری ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار بیماری آب مروارید را یکی از مهمترین علل نابینایی در کشورمان ذکر و بیان کرد: گرچه روزانه جراحیهای زیادی برای درمان آب مرواید انجام می شود اما هنوز تعداد افرادی که در مناطق دور دست ایران به علت آب مروارید نابینا و یا کم بینا شده اند بسیار هستند.
دکتر عباس عظمیی افزود: بین 9 تا 12 هزار نفر فقط در خراسان رضوی نابینا و به همین تعداد کم بینا هستند. تعداد افراد دچار نابینایی و کم بینایی در سطح کشور نیز به ترتیب 90 هزار و 200 هزار نفر و این در حالی است که 80 درصد اختلالات نابینایی و کم بینایی با غربالگری و معاینات دوره ای قابل پیشگیری می باشد.
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر با تلاش وزارت بهداشت و سازمانهای غیردولتی بخش زیادی از اختلالات نابینایی و کم بینایی در ایران پیشگیری شده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله است.
این اپتومتریست گفت: در پی اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت، سازمان بهداشت جهانی امسال اعلام کرد که ایران رتبه نخست را در میان 22 کشور حوزه مدیترانه در زمینه غربالگری و معاینات بیماریهای چشمی کسب کرده اما هنوز نابینایی و کم بینایی یکی از مشکلات بهداشتی مهم جامعه به شمار می رود.
وی افزود: بیماریهای سرخک، مننژیت، سرخچه، بیماریهای ژنتیکی، آسیبهای وارده به سر و صورت، نارس بودن نوزادان، ژنتیک و ازدواجهای فامیلی، آب مروارید، زخمهای قرنیه، آب سیاه، اختلالات شبکیه، عیوب انکساری، فقر غذایی و کمبود ویتامین A از عوامل نابینایی و کم بینایی به شمار می روند.
دکتر عظیمی غربالگری در تمام سطوح و دوران زندگی را از راهکارهای مقابله با نابینایی و کم بینایی ذکر و بیان کرد: فعالیت 10 هزار اپتومتریست و هزار و 500 چشم پزشک در سطح کشور ظرفیت خوبی برای مقابله با بیماریهای چشمی و به طبع آن کم بینایی و نابینایی است.

* هزار عمل جراحی آب مروارید در سال
رئیس بیمارستان فوق تخصصی چشم خاتم الانبیاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: کاتاراکت یا آب مروارید شایعترین بیماری چشمی است که در سنین بالا بروز می کند. در این بیماری با افزایش سن، عدسی چشم کدورت یافته و رنگش شبیه مروارید می شود که اگر معالجه نشود باعث اختلال در بینایی فرد خواهد شد.
دکتر علی اکبر درخشان افزود: سالانه افزون بر هزار مورد عمل جراحی آب مروارید فقط در بیمارستان چشم خاتم الانبیاء مشهد انجام می شود.
وی گفت: بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیاء مجهزترین و بزرگترین مرکز فوق تخصصی شمال شرق کشور است که بیشترین دستیار تخصص چشم پزشکی را در سطح کشور پس از تهران در اختیار دارد.
11 اکتبر برابر با 19 مهر ماه روز جهانی بینایی نامیده شده است. شعار امسال این روز مراقبت از چشم در همه جا اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha