تکدی گری یکی از معضلات جدی آسیب های اجتماعی است که می تواند تاثیرات منفی را بر جامعه تحمیل کند. امروزه به رغم وجود برنامه های دولت برای جمع آوری و سامان دهی متکدیان باز هم شاهد حضور پررنگ متکدیان در سطح شهرها هستیم متکدیانی که خود می‌تواند عامل رواج فحشا، دزدی و فروش مواد مخدر باشند.

تکدی گری مهر تأییدی بر بحران های اجتماعی است

سلامت نیوز:تکدی گری یکی از معضلات جدی آسیب های اجتماعی است که می تواند تاثیرات منفی را بر جامعه تحمیل کند. امروزه به رغم وجود برنامه های دولت برای جمع آوری و سامان دهی متکدیان باز هم شاهد حضور پررنگ متکدیان در سطح شهرها هستیم متکدیانی که خود می‌تواند عامل رواج فحشا، دزدی و فروش مواد مخدر باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،گفتنی است بنا به اظهار نظر روانشناسان دلایل متعدد را می توان در شکل‌گیری پدیده تکدی‌گری موثر دانست که اصلی ترین آن کسب درآمد از روش های بدون دردسر است، چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده بسیاری از متکدیان از نظر مالی با مشکل چندانی مواجه نیستند، بلکه تنها به دلیل کسب درآمد بدون دردسر و زحمت به این کار روی می آورند. نداشتن سرپرست یا بدسرپرست بودن را می توان از دیگر دلایل گرایش افراد به انجام تکدی گری عنوان کرد، چرا که امروزه بسیاری از خانواده هایی که دارای سرپرست نیستند و یا بنا به دلایلی چون اعتیاد و از کارافتادگی سرپرست مناسبی ندارند نمی‌توانند به راحتی تحت پوشش سازمان های کمک کننده مانند بهزیستی قرار بگیرند و برای اثبات این مهم باید زمان طولانی را صرف کنند که در صورت تایید سازمان تنها از کمک ناچیزی برخوردار می شوند که به‌طور حتم کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهند.

از این رو در برخی از موارد دیده شده است که خانواده برای تامین هزینه های خود مجبور به این است که کودکان خود را به تکدی گری وادار کند یا اینکه کودک خود را به برخی از افراد برای انجام تکدی گری اجاره دهد. از این راه بتواند هزینه های زندگی را تا حدودی تامین کند که البته طبق آمار موجود تعداد این گونه از متکدیان چندان بالا نیست که البته علت روی آوردن این افراد به تکدی گری را می توان در ضعیف عمل کردن دولت در حمایت از افراد نیازمند جست‌و‌جو کرد. برخی از متکدیان را افراد سالمند تشکیل می دهد، چرا که امروزه حمایت مالی چندانی از افراد سالمند نمی شود و این افراد که با بالا رفتن هزینه های آنها نیز افزایش یافته است، مجبور به انجام تکدی گری در خیابان ها و بر سر چهار راه‌ها می‌شوند که این خود می تواند چهره نامناسبی از کشور به دیگران نشان دهد، چرا که دولتی که نتواند به طور کامل و شایسته از سالمندان خود مراقبت کند به طور حتم دارای مشکلات عدیده ای است.

بررسی دلایل تکدی گری

تظاهر به نیازمندی را می توان از اصلی‌ترین دلایل انجام تکدی‌گری دانست، چرا که در بیشتر موارد افراد تنها تظاهر به نیازمندی می کنند و با سوء استفاده از احساسات مردم در پی کسب درآمد میلیونی هستند و به هیچ وجه حاضر به ترک این کار نیستند، چرا که درآمد این کار در بیشتر موارد با حقوق ماهیانه چند کارمند برابری می کند. سوء استفاده از عقاید دینی و مذهبی افراد نیز در زمره دیگر دلایل انجام تکدی گری قرار دارد، چرا که بسیاری از افراد تنها با نشانه گرفتن اعتقادات مردم سعی بر کمک گرفتن از آنها می شوند که البته طبق آمار موجود تکدی گری به این دلیل با آمار بالایی مواجه است، چرا که بسیاری از متکدیان در پی جمع‌آوری صدقه یا نذورات افراد هستند و از این طریق کسب درآمد می کنند. از این رو کارشناسان معتقد هستند که در مرحله نخست کمک کردن به این افراد تحت عناوینی چون دادن صدقه یا مواردی از این دست نه تنها امر درستی نیست، بلکه می تواند به آمار متکدیان نیز افزایش دهد بنابراین توصیه می شود که مردم کمک های خود را به سازمان ها یا NGOهای شناخته شده و رسمی اهدا کنند تا از این طریق شاهد گدا پروری در جامعه نباشیم. هر چند در این مجال باید متذکر شد که باید اقدامات لازم برای اعتماد از دسته رفته مردم به این سازمان ها صورت گیرد. فقر یا نامناسب بودن شرایط اقتصادی افراد را می توان از دیگر دلایل گرایش به تکدی گری عنوان کرد، چرا که بنا به اظهار نظر جامعه شناسان هرگاه شرایط اقتصادی در کشور نامطلوب باشد و اینکه آمار بیکاری رو به افزایش باشد، افزایش تکدی‌گری امری مسلم است. به عبارت ساده‌تر بسیاری از افراد نیازمند تنها به دلیل نداشتن شغل مجبور به انجام تکدی گری هستند. این در حالی است که می توان با ایجاد اشتغال تا حدی شاهد کاهش آمار متکدیان در جامعه بود. وجود اختلافات خانوادگی یا طلاق نیز از دیگر دلایل گرایش افراد به تکدی‌گری محسوب می شود، چرا که در برخی از موارد به علت طلاق یا وجود تنش های متعدد در خانواده افراد به این پدیده ناهنجار اجتماعی روی می آورند. هر چند در این مجال باید متذکر شد که احتمال اینکه فرزندان طلاق به دلیل برخوردار نبودن از شرایط اقتصادی مناسب یا نداشتن سرپرست مناسب به اجبار گرایش به تکدی گری پیدا می کنند.

اختلالات روانی از دیگر دلایل تکدی‌گری

اختلالات روانی نیز از دیگر دلایل گرایش به تکدی گری شناخته شده است، چرا که بنا به اظهار نظر روانشناسان برخی از افرادی که به گدایی روی می‌آورند از نظر روحی یا روانی با مشکل مواجه هستند. بدیهی است امروزه بنا به دلایل متعدد شاهد انواع تکدی گری در جامعه هستیم که در ادامه به آن اشاره می شود. یکی از ابتدایی‌ترین انواع تکدی گری شامل تکدی گری آشکار است که منظور تکدی گری افراد در خیابان ها و بر سرچهار راه‌ها و با لباس مندرس و ظاهری آشفته است، اما دیگر نوع تکدی گری شامل تکدی گری پنهان است که در این نوع از تکدی گری افراد بیشتر با فال گیری، رمالی و مواردی از این دست قصد پول گرفتن از مردم را دارند. هر چند در این میان باید به شکل نوین تکدی‌گری نیز اشاره کرد که در این نوع تکدی گری که امروزه به وفور و با اشکال مختلف با آن مواجه هستیم. در این نوع از تکدی‌گری افراد با ظاهری مرتب و تنها با عنوان کردن این موارد که در راه مانده‌اند یا نیاز فوری دارند یا حتی کمک گرفتن در شبکه‌های مجازی به این کار روی می آورند که البته طبق شواهد موجود این نوع از تکدی گری امروزه با استقبال مواجه است و همچنین مردم به این افراد بیشتر و راحت‌تر کمک می‌کنند.

بررسی آسیب های اجتماعی تکدی گری

طبق بررسی های به عمل آمده تکدی گری آثار منفی متعدد را بر اجتماع به‌جای می گذارد، چرا که در سایه تکدی گری شاهد رواج فحشا، فروش و اجاره کودکان هستیم. به عنوان مثال برخی از باندهای متکدیان دختران جوان که البته بیشتر دختران فراری یا دختران خانواده های بی بضاعت هستند، مجبور به برقراری رابطه با دیگران تنها در ازای پول می کنند یا اینکه برای کسب درآمد بیشتر کودکانی که حاصل ازدواج رسمی نیستند و حتی کودکان خانواده های نیازمند را خریداری می کنند و از این طریق به درآمدهای چشمگیر دست می یابند.

فروش موادمخدر دیگر آسیب تکدی‌گری

فروش مواد مخدر را می توان از دیگر آسیب های اجتماعی تکدی گری دانست، چرا که طبق بررسی های به عمل آمده در برخی از موارد متکدیان تنها در قبال دریافت مبلغی ناچیز و به صورت خواسته و ناخواسته به جابه جایی و فروش مواد مخدر روی می آورند که این آینده افراد بیشتری را محکوم به تباهی کند. فروش اعضای بدن را می توان یکی دیگر از آسیب های اجتماعی تکدی گری عنوان کرد، چرا که در برخی از موارد باندهای تکدی گری به دلیل سود بالای تجارت اعضای بدن به این کار روی می آورند.

تکدی گری بازتاب وضعیت جامعه

وجود متکدیان و آمار بالای آنها خود گویای نامناسب بودن شرایط اقتصادی و یا اجتماعی جامعه است، چرا که اگر جامعه‌ای از نظر اقتصادی در حالت ثبات باشد و به‌طور نسبی از وضعیت مناسبی برخوردار باشد، به طور حتم گدایان آن جامعه نه تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه به مرور زمان نیز تعداد متکدیان کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر وجود مشکلات عدیده در بطن جامعه می‌تواند عاملی برای افزایش آمار متکدیان شود. از این‌رو جامعه شناسان بر این باور هستند که آمار متکدیان رابطه مستقیمی با آسیب های اجتماعی دارد؛ به این معنا که هر گاه آسیب های اجتماعی افزایش یابد به طور حتم شاهد افزایش آمار متکدیان نیز خواهیم بود و بالعکس.

جای خالی قوانین در برخورد با متکدیان

پرواضح است که جای خالی قوانین بازدارنده برای تکدی گری در جامع بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. هر چند در این مجال باید متذکر شد که قوانین موجود نیز از کارآیی چندانی برخوردار نیست که دلیل این ادعا می تواند آمار بالای متکدیان در سطح شهر باشد. از این رو انتظار می رود که مسئولان امر با استفاده از نظرات کارشناسان قوانین موجود را دست خوش تغییر و اصلاح کنند، چرا که امروزه در صورت برخورد قانونی و بازداشت متکدیان باز هم این افراد به سطح خیابان ها باز خواهند گشت و البته با تجارب بیشتر که این خود می تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات و آسیب های جدی تر در جامعه شود.

بررسی راهکارهای مقابله با تکدی گری

شایان ذکر است که مردم و پرداخت کمک های کم و زیاد آنها باعث افزایش آمار متکدیان در سطح جامعه شده است. از این رو باید این فرهنگ سازی برای مردم انجام شود که تحت هیچ شرایطی به افراد به ظاهر نیازمند خیابان ها هیچ گونه کمکی نداشته باشند، چرا که بنا به گفته برخی از متکدیان دستگیر شده اگر مردم کمک نکنند به مرور زمان گدایان نیز بساط خود را از سطح خیابان ها جمع خواهند کرد، اما تا زمانی که مردم به راحتی به این افراد کمک می کنند جمع کردم این افراد هیچ فایده ای نخواهد داشت. آموزش دادن به افراد برای چگونگی برخورد با متکدیان را می توان از دیگر راهکارهای مقابله با رواج تکدی گری در جامعه نام برد، چرا که روانشناسان بر این باور هستند که اگر مردم برخورد مناسبی با این افراد داشته باشند هم می توان شاهد کاهش آسیب های اجتماعی تکدی گر شد و هم اینکه آمار متکدیان نیز کاهش خواهد یافت. ایجاد اشتغال یکی از اصلی‌ترین روش های مقابله با تکدی گری در جامعه است، چرا که تجربه ثابت کرده است که در بیشتر موارد می توان با ایجاد اشتغال مناسب افراد را از تکدی گری منصرف کرد که شاهد این ادعا شهر تبریز و یزد است.

تکدی‌گری باعث افسردگی جامعه می‌شود

استادیار دانشگاه فرهنگیان لرستان اظهار کرد: پدیده تکدی گری مسبب تکدر روانی فضای شهرها و القای انرژی و هیجانات منفی در جامعه می‌شود. شجاع عربان با بیان عوامل اصلی تکدی گری در جامعه، ادامه داد: فقر، بیکاری، از کار افتادگی، معلولیت، رخوت و سستی، مهاجرت، بالا بودن هزینه زندگی، ضعف فرهنگ و اجتماعی و اعتیاد از عوامل اصلی رواج تکدی گری در جامعه هستند. به گزارش فارس، او بابیان اینکه علاوه‌بر مشکلات ذکر شده در بالا باید به اختلالات روانی افراد نیز در این حوزه توجه کرد، تصریح کرد: افرادی پیر در صورتی‌که مورد توجه خانواده قرار نگیرند به‌سوی تکدی‌گری حرکت می‌کنند. تکدی‌گری در جامعه به شکل‌های مختلفی دیده می‌شود؛ طبق آیین‌نامه ساماندهی متکدیان مدیریت این قشر در شهرهایی که جمعیتی کمتر از ۵۰۰ هزار نفر داشته باشند، بر عهده شهرداری است، البته برای اقداماتی که در این حوزه صورت می‌گیرد، ابلاغ فرماندار لازم است. در اصل مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش جمعیت متکدیان شده، مسائل فرهنگی است که زمینه کمک مردم به این گونه افراد را فراهم می‌کند، بنابراین برای کاهش این آسیب اجتماعی باید رسانه‌ها به آگاه سازی مردم بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha