هفته گذشته حادثه تلخ آتش‌سوزی در یکی از مدارس غیر انتفاعی زاهدان به‌دلیل غیراستاندارد بودن سیستم گرمایشی و استفاده از بخاری نفتی منجر به فوت چهار دانش‌آموزدختر به‌نام‌های «مونا خسروپرست»، «صبا عربی»، «مریم نوکندی» و «یکتا میرشکار» شد که در شبکه‌های اجتماعی موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت و بحث ایمن‌سازی مدارس دوباره در رسانه‌ها و فضاهای مجازی پررنگ شد تا جایی که وزیر آموزش و پرورش شخصاً پیگیر این موضوع شده و روز پنجشنبه به همراه جمعی از مدیران این وزارتخانه برای دلجویی از خانواده‌های داغدار رهسپار زاهدان شد.

مسببان حادثه زاهدان مورد بازخواست قرار می‌گیرند

سلامت نیوز:هفته گذشته حادثه تلخ آتش‌سوزی در یکی از مدارس غیر انتفاعی زاهدان به‌دلیل غیراستاندارد بودن سیستم گرمایشی و استفاده از بخاری نفتی منجر به فوت چهار دانش‌آموزدختر به‌نام‌های «مونا خسروپرست»، «صبا عربی»، «مریم نوکندی» و «یکتا میرشکار» شد که در شبکه‌های اجتماعی موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت و بحث ایمن‌سازی مدارس دوباره در رسانه‌ها و فضاهای مجازی پررنگ شد تا جایی که وزیر آموزش و پرورش شخصاً پیگیر این موضوع شده و روز پنجشنبه به همراه جمعی از مدیران این وزارتخانه برای دلجویی از خانواده‌های داغدار رهسپار زاهدان شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ، سیدمحمد بطحایی در این سفر به ایسنا می‌گوید تمامی ابعاد و حاشیه‌های این حادثه ناگوار باید مورد بررسی قرار بگیرد و تمامی مدارس سیستان و بلوچستان تا دو سال آینده به وسایل گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد.
وی در دیدار با خانواده‌های داغدار حادثه آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه می‌افزاید: این حادثه، حادثه‌ای تلخ و ناگوار بود که باعث اندوه و غم همه مردم ایران شد.


به‌گفته وزیر آموزش و پرورش، با وجود اینکه در سراسر کشور با مشکلات وسایل گرمایشی استاندارد مواجه هستیم اما تمامی مدارس سیستان و بلوچستان تا 2 سال آینده به وسایل گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد. همه مسببانی که حتی سهواً باعث بروز چنین حادثه‌ای شدند باید مورد بازخواست قرار گیرند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در آینده نباشیم.


بطحایی اظهار می‌دارد: این حوادث و اتفاقات بسیار سخت است و همه ما باید خودمان را در غم آنان شریک بدانیم، نباید این حادثه را فراموش کنیم و باید تمام سعی خود را داشته باشیم تا حداقل در بحث گرمایشی و وسایل مورد نیاز آن بتوانیم مدارس را تجهیز کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با ابلاغ پیام تسلیت هیأت دولت به خانواده‌های داغدار گفت: زمانی که این مسأله در هیأت دولت مطرح شد رئیس جمهوری و تمام وزیران از حادثه غم‌انگیز دانش‌آموزان زاهدانی ابراز تأسف کردند.


در این دیدار خانواده‌های این دانش‌آموزان از بطحایی خواستند تا فرزندان آنان را شهید اعلام کرده و مکانی به‌نام آنان نامگذاری شود.
خانواده یکتا میرشکار نیز خطاب به وزیر آموزش و پرورش می‌گویند: حضور در منزل، دیدار و دلجویی شما برای ما فرزند نمی‌شود. چرا نظارت‌های کافی بر این مدرسه وجود نداشته است که امروز شاهد چنین حوادثی باشیم.
بطحایی نیز در پاسخ به این سؤال توضیح می‌دهد : کوتاهی و قصور پیش آمده را قبول داریم و با مسببان آن با قاطعیت برخورد می‌کنیم. نباید بگذاریم داغ این عزیزان فراموش شود. یادمان نرود که این نوگلان چگونه پرکشیدند و رفتند. من و رئیس جمهوری پیگیر مشکلات سیستان و بلوچستان هستیم. وزیر آموزش و پرورش در سفر خود به زاهدان از محل مدرسه غیراستاندارد اسوه حسنه نیز بازدید کرد.


صدور بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا
کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با صدور بیانیه‌ای نسبت به حادثه آتش‌سوزی اخیر ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است: «این حق کودک است که مدرسه، مأمن و مأوای رشد و شکوفایی وی باشد. باعث تأسف فراوان است که علی رغم حق برخورداری همه افراد جامعه از محیط زندگی وکار ایمن و عاری از آسیب‌های جسمی و روحی، بسیاری از کودکان از این حق اساسی محروم هستند و حوادث ناشی از شرایط ناایمن در مدارس همچنان قربانی می‌گیرد. حادثه آتش‌سوزی مدرسه اسوه در زاهدان و فوت ناگوار دختران دبستانی تکرار اشتباهاتی است که هیچ گاه جدی گرفته نمی‌شود.»


آتش‌نشانی آماده همکاری است
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم در توئیتر خود در واکنش به این حادثه تلخ اعلام کرد: مرگ دردناک دانش‌آموزان، تهیه دستورالعمل ایمنی مدارس را ضروری ساخته است. مهدی داوری، 4 ضلع نجات را کنترل تأسیسات گرمایشی، استفاده از خاموش‌کننده‌ها، تهیه طرح فرار ایمن و تمرین آن با دانش‌آموزان و الزامی شدن آموزش معلمان برای مواجهه با حوادث دانست و افزود: آتش‌نشانی آماده همکاری است.


تعقیب مسببان احتمالی حادثه زاهدان
حجت‌الاســـــلام والمســـــــلمین منتظری نیز طی دستوری از دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواست که به قید فوریت به پرونده درگذشت چهار دانش‌آموز حادثه آتش‌سوزی مرکز آموزشی حادثه دیده رسیدگی کند. دادستان کل کشور در این باره در پیامی خاطرنشان کرد: وقوع حادثه تلخ و تأسف بار آتش‌سوزی مدرسه اسوه زاهدان که منجر به جان باختن چهار نفر از دانش‌آموزان دختر کشورمان گردید، موجب اندوه و تأثر اینجانب شد. بروز اینگونه حوادث تلخ، توجه هر چه بیشتر متولیان امر در ایمن‌سازی مدارس را ضروری می‌نماید.


وی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های عزادار این نوگلان درگذشته و مردم عزیز استان افزود: ضروری است دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان با جدیت و فوریت به پرونده این حادثه رسیدگی کرده و مسببین و مقصران احتمالی را تحت تعقیب قرار دهد و با هر مقام و مسئولی که در این زمینه سهل‌انگاری و کوتاهی کرده است، برخورد قاطع نماید.


واکنش تند کامبیز دیرباز به حادثه آتش‌سوزی دبستان اسوه
کامبیز دیرباز بازیگر و سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» در واکنش به حادثه تلخ آتش‌سوزی دبستانی زاهدان در صفحه توئیتر خود نوشت: روی سخنم با شماست، شما چهار خانواده‌ای که در آستانه شب یلدا، گل‌های زندگی‌تان در آتش مدرسه سوختند و پرپر شدند. ما را ببخشید، بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی و بی‌مرامی ما شهرنشینان را ببخشید. برای شما چهار پدر و مادر داغدار فقط شب یلدا بلندترین شب سال نیست. از امشب تمام شب‌های بدون دخترتان یلدا است. مسئول یا مسئولان مربوطه آماده باشید برای پس دادن تاوان سنگین بی‌لیاقتی‌تان.

مامان دیگه مدرسه نمیرم
مادر مونا خسرو پرست در دیدار با وزیر آموزش و پرورش گفت: دخترم مثل خواهرم بود همراز دلم بود چه‌کار کنم.‌ الله اکبر! از این اتاق به آن اتاق می‌روم عکسش را نگاه می‌کنم. نمی‌گذارند با او صحبت کنم نمی‌گذارند سرم را به دیوار بکوبم تا بمیرم و در کنارش باشم. دیگر هیچ از این دنیا نمی‌خواهم. چه کار کنم بی‌دخترم؟ در این خانه بدون او آرام و قرار ندارم. من گلم را می‌خواهم این خانه دیگر به دردم نمی‌خورد. می‌خواهم صورتش را دوباره ببوسم. تو گوشی موبایل، کاپشن دخترم را ندیدی چطور شده بود؟
مادر به‌صورت می‌زند و ناله می‌کند: ‌ای وای دو سه روز بود که می‌گفت «مامان دیگه مدرسه نمیرم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha