درحالی که آمارها نشان می‌دهد بیش از 145هزار نفر در کشور به دلایل مختلف از تحصیل باز مانده‌اند، این بار آموزش‌و‌پرورش به سراغ این افراد رفته تا موانع تحصیل آن‌ها را رفع و رجوع کند و آن‌ها را به پشت نیمکت‌های مدرسه بازگرداند.

بیشترین بازماندگان از تحصیل مربوط به کدام استان‌ها است؟

سلامت نیوز:درحالی که آمارها نشان می‌دهد بیش از 145هزار نفر در کشور به دلایل مختلف از تحصیل باز مانده‌اند، این بار آموزش‌و‌پرورش به سراغ این افراد رفته تا موانع تحصیل آن‌ها را رفع و رجوع کند و آن‌ها را به پشت نیمکت‌های مدرسه بازگرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،افرادی که مانع تحصیلی خود را فقر اعلام کرده بودند حالا دیگر دولت هزینه تحصیل آن‌ها را می‌دهد. بسیاری دیگر از این آمار یا در خارج از کشور بودند و همچنین علت عدم تحصیل فرزندان خود را معلولیت؛ تحصیل در مدارس دینی و ... اعلام کردند.

با وجود اینکه ایران طی چهار دهه گذشته پیشرفت‌ها و جهش‌های زیادی در زمینه آموزش‌ و تحصیل ایرانیان داشته است اما همچنان بچه‌های زیادی وجود دارند که به هر دلیلی درس نمی‌خوانند. دولت این افراد را بازمانده از تحصیل نام گذاشته است. این افراد که بیشتر شامل کودکان کار، کودکان اتباع و ... می‌شوند. موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی از جمله موانع تحصیلی در کشورمان است.

خانواده‌ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دخترانشان را به‌دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس‌تر است. فاصله از مدرسه و ازدواج زودهنگام دختران نیز از دیگر عوامل است. حالا وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت رفاه همت کرده‌اند تا این تعداد را پشت نیمکت‌های مدرسه برگردانند. آمارها نشان می‌دهد تعدادشان از 100 هزار نفر هم عبور کرده است.  دولت طی سال‌های گذشته با عزمی راسخ به دنبال این افراد رفت تا علاوه بر شناسایی دقیق، دلیل این عدم تحصیل را از خانواده‌شان جویا شده و شرایط تحصیل را برای آن‌ها فراهم کند.


روز گذشته آقای احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک برنامه تلویزیونی در این باره گفت: ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شده و با همکاری وزارت ارتباطات برای دسترسی به شماره تلفن‌های خانواده این کودکان اقدام کرده‌ایم. این در حالی بود که ۱۵ هزار نفر اصلاً شماره تماس نداشتند. ۲۷ هزار تماس موفق با خانواده‌ها داشتیم که آن‌ها علل مختلفی را برای بازماندگی از تحصیل فرزندانشان بیان کردند. ورود دستی اطلاعات و سایر عوامل باعث بروز این میزان خطا در آمارهاست. اسامی ۱۴۲ هزار کودک را آبان‌ماه امسال به وزارت ارتباطات دادیم و وزارت ارتباطات ۳۵۰هزار شماره تماس از خانواده‌ها در اختیار ما قرار داد و ما پیامکی به خانواده‌ها ارسال کردیم و پرسیدیم چرا کودک‌شان به مدرسه نمی‌رود؟ تعدادی جواب تلفن‌های‌شان را ندادند و به همین علت مرکز تلفنی، در وزارتخانه مسوول تماس تلفنی با خانواده‌ها شد.

موانع تحصیل از زبان مردم
میدری ادامه داد: «از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار، حدود ۳۶۰۰ نفر «فقر» را علت بازماندگی اعلام کرده‌اند. ۱۱۰۰ نفر گفتند «پول ایاب و ذهاب» نداریم. ۱۰ هزار نفر «معلولیت» را علت اصلی عنوان کرده‌اند. ۱۷۰۰مورد «فوت گزارش نشده» داشتیم. ۱۰۰۰ مورد «خارج از کشور» بودند. ۴۰۰ مورد در «مدرسه دینی» تحصیل می‌کنند و عده‌ای به مباحث «فرهنگی» اشاره کردند.» گفتنی است شاخص توسعه انسانی سازمان ملل دارای سه جزء آموزش، طول عمر و درآمد سرانه است. ایران در شاخص آموزش و طول عمر در ۴۰ سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته است به‌طوری که در رشد این شاخص جزو ۲۰ کشور اول در جهان هستیم. چرا که از نرخ ۶۰ درصد قبل انقلاب به بالای ۹۰ درصد رسیده‌ایم و اکنون نرخ پوشش در دوره ابتدایی 13/98 درصد است.

بازماندگان از تحصیل از نگاه آموزش‌و‌پرورش
خانم رضوان حکیم‌زاده در این خصوص اظهار کرد: «مسوولیت‌هایی بر عهده آموزش‌و‌پرورش و استانداری‌ها گذاشته شده که مهم‌ترین آن شناسایی و رفع موانع برای تحصیل بازماندگان است. این برنامه به صورت جدی تدوین و با دستورالعمل مشخصی ابلاغ شد. از جمله مسوولیت‌های راهبران آموزشی نیز شناسایی کودکان بازمانده است. البته بودجه مجزایی به آموزش‌و‌پرورش داده نشده در حالی که از مهم‌ترین علل بازماندگی، علل اقتصادی است.» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال روی این موضوع کار می‌کنیم، گفت: ۱۴۲ هزار و ۵۰۲ بازمانده از تحصیل در سال 97-1396 داشتیم که ۶۹ هزار و ۹۴ نفر دختر و ۷۳ هزار و ۴۰۸ نفر پسر هستند.

بیشترین بازماندگان از کدام استان‌اند؟
به گفته وزارت آموزش‌و‌پرورش استان‌های سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین میزان بازماندگی و سیستان‌و‌بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.از مجموع آمار بازماندگان در سال تحصیلی گذشته، ۳۱ هزار و ۹۱۰ نفر به مدرسه برگشتند، درباره موانع بازماندگی گفت: موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی وجود دارند. خانواده‌ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دختران‌شان را به‌دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس‌تر است.

فاصله از مدرسه و ازدواج زودهنگام دختران نیز از دیگر عوامل است. با این وجود ایران از جمله کشورهایی است که درس خواندن اتباع در آن مشکلی ندارد و حتی با تأکید رهبری این اقدام با جدیت در حال انجام است. به طوری که ۴۵۰ هزار اتباع به مدرسه می‌روند که ۳۲۰ هزار مورد در دوره ابتدایی هستند. امسال ۵۵۰۰کودک فاقد هویتی ثبت‌نام شدند و شاهد رشد 11درصدی بوده‌ایم، بدون آنکه یک ریال کمک بین‌المللی دریافت کنیم و یا دولت بودجه‌ای مازاد برای این اقدام در نظر بگیرد و البته جالب است مجامع بین‌المللی به این اتفاق توجهی نداشتند.

 در آمارها خطاست اما اقدامات جدی دنبال می‌شود
 چندی پیش بود که یکی از فعالان مجازی از دریافت چنین پیامکی خبر داد؛ این فعال مجازی گفته است: «چند وقت پیش از وزارت رفاه پیامک اومد که چرا دخترتون مدرسه نمی‌ره؟ معلوم بود که اطلاعاتشون ناقصه. به جهت کنجکاوی و پیگیری پیامک زدم که مشکل مالی دارم. حالا از وزارت رفاه زنگ زدن که هزینه مدرسه دخترتون‌رو ما می‌دیم. فقط مدارک ثبت‌نامش را برای ما بفرستید.» این واکنش‌ها نشان از اتفاقات خوبی است که برای کودکان این مرز و بوم در حال رخ دادن است. روشن است همانطور که طی چند سال اخیر شاخص تحصیل دانش‌آموزان‌مان به بیش از 98 درصد رسیده است، دستیابی به آن 2درصد هم کار چندان مشکلی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha