استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز جغرافیای ایران، از جمله راه‌های مهم مواصلاتی محسوب می‌شود. امسال 2733 مورد تصادف در جاده‌های استان به وقوع پیوسته است.در 8 ماه امسال آمار تصادفات جاده‌های برون‌شهری 1/14 درصد و آمار تصادفات درون‌شهری 5/12 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد تلاش‌های دستگاه‌های مربوطه برای ایمن‌سازی جاده‌ها نتیجه داده، اما حتی جان باختن یک نفر در جاده‌های استان نیز تاسف‌برانگیز است.

ترمز تصادفات کشیده شد

سلامت نیوز:استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز جغرافیای ایران، از جمله راه‌های مهم مواصلاتی محسوب می‌شود. امسال 2733 مورد تصادف در جاده‌های استان به وقوع پیوسته است.در 8 ماه امسال آمار تصادفات جاده‌های برون‌شهری 1/14 درصد و آمار تصادفات درون‌شهری 5/12 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد تلاش‌های دستگاه‌های مربوطه برای ایمن‌سازی جاده‌ها نتیجه داده، اما حتی جان باختن یک نفر در جاده‌های استان نیز تاسف‌برانگیز است.


آمار تصادفات استان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استان یزد با اعلام آماری از بروز تصادفات جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری استان می‌گوید: در 8 ماه امسال 2733 تصادف در جاده‌های استان به وقوع پیوسته است.
«بهروز شهابی‌زاد» اظهار می‌کند: 192 مورد از این تصادفات خسارتی، 2400 مورد جرحی و 47 مورد منجر به فوت بوده است.

وی با بیان این‌که در 8 ماه امسال 152 نفر در جاده‌های استان جان باخته‌اند می‌گوید: 49 مورد از متوفیان در جاده‌های شهری و 103 نفر در جاده‌های برون‌شهری جان باخته‌اند. 63 درصد از متوفیان موتورسوار بوده‌اند.این مسئول می‌افزاید: البته در این مدت، آمار تصادفات درون‌شهری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/12 درصد و آمار تصادفات برون‌شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/14 درصد و در مجموع تصادفات استان 6/13 درصد کاهش یافته است.


تفکیک آمار متوفیان استان

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استان یزد می‌گوید: تفکیک متوفیات جاده‌های درون‌شهری نشان از جان باختن 31 نفر راکب موتورسیکلت و 15 نفر عابر پیاده دارد. بر این اساس، آمار متوفیات راکبان موتورسیکلت 8/6 درصد افزایش و متوفیات عابران پیاده 7/11 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه می‌کند: در مجموع تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری یزد در بخش متوفیات موتورسوار شاهد کاهش 2/21 درصدی تلفات هستیم.شهابی‌زاد اعلام می‌کند: علت 50 درصد فوت در تصادفات برون‌شهری واژگونی است که اصلی‌ترین دلیل آن خستگی و خواب‌آلودگی است. مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استان یزد اظهار امیدواری می‌کند با رفع نقاط حادثه‌خیز استان، شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم و استان یزد از این حیث در رتبه اول کشور قرار گیرد.


کاهش 7/17 درصدی تلفات جاده‌های برون‌شهری

همچنین مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از کاهش تلفات جاده‌ای برون‌شهری به میزان 7/17 درصد خبر می‌دهد و می‌افزاید: استان یزد در حال حاضر دومین استان کشور به لحاظ کمترین تلفات جانی در جاده‌هاست. «علی علیخانی» ادامه می‌دهد: جایگاه استان یزد از لحاظ کاهش تلفات جاده‌ای از رتبه پنجم به رتبه دوم رسیده است که کاهش تلفات در تصادفات جاده‌ای را تایید می‌کند.

وی می‌افزاید: از جمله اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد نگهداری مناسب از راه‌ها، رفع نقاط حادثه‌خیز و ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی برای رفع خستگی و خواب آلودگی رانندگان است. این مسئول می‌گوید: بیش از 8270 کیلومتر راه مواصلاتی در استان وجود دارد که وظیفه نگهداری از این راه‌ها به عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد است.


ایمن‌سازی جاده‌ها

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد اظهار می‌کند: در حوزه نگهداری از راه‌ها در 8 ماه امسال 144 کیلومتر روکش آسفالت با انواع مختلف آسفالت‌ها بسته به نوع خرابی رویه راه‌ها و شرایط محیطی در استان انجام شده است.
علیخانی از 93 هزار و 500 متر درزگیری و 66هزار و 800 متر‌ مربع لکه‌گیری راه‌های استان در این مدت خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مدت بر اساس اولویت آرام‌سازی کناره جاده‌ها و اصلاح شیب شیروانی در بیش از 240 کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.

وی در ادامه نیز از استقرار 17 پایگاه امداد زمستانی در راه‌های استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این اقدام برای ایمن‌سازی بیشتر جاده‌های استان در فصل زمستان صورت گرفته است. علیخانی می‌گوید: یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده برای نگهداری از راه‌ها و در نتیجه کاهش تصادفات و تلفات، 3 هزار تابلو کوچک و بزرگ بهسازی و نوسازی و 4500 تابلو شست‌وشو، 820 تابلو جدید نصب و 3200 متر‌ مربع از گاردریل‌‌های مسیرهای مواصلاتی استان بازسازی و بهسازی شده‌ است. وی ارتقای عملکرد و حفظ سامانه روشنایی به طول 149 کیلومتر و 280 مورد حفظ حریم و رفع تصرف‌های غیرمجاز به طول 345 کیلومتر از راه‌های استان، خط‌کشی 1400 کیلومتر از محورها و نصب و بهره‌برداری از 4200 متر‌ مربع علائم افقی در راه‌های استان را از دیگر اقدامات صورت‌گرفته برای ایمن‌سازی بیشتر راه‌های استان عنوان می‌کند.


نقش استراحتگاه‌های بین‌راهی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد به اهمیت ایجاد استراحتگاه‌های بین‌راهی در استان برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تاکید می‌کند.«علی علیخانی» می‌افزاید: به دلیل کویری بودن راه‌ها و خستگی رانندگان در هنگام رسیدن به یزد که در مرکز کشورمان قرار دارد و بروز حوادث ترافیکی عمدتاً به صورت واژگونی ناشی از خواب‌‌آلودگی نقش استراحتگاه‌های بین‌راهی را در کاهش تصادفات پررنگ کرده است.وی می‌گوید: 4 استراحتگاه موقت در راه‌های استان پیش‌بینی شده که 2 مورد از آنها آماده بهره‌برداری است.

علیخانی از بهره‌برداری یک مجتمع رفاهی بین‌راهی در بافق خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: 2 مجتمع نیز در محورهای یزد – اردکان - نایین با پیشرفت 95 درصد مراحل نهایی خود را سپری می‌کنند. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد به 8 درخواست جدید برای سرمایه‌گذاری در ساخت مجتمع‌های بین‌راهی در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: سرمایه‌گذاران این بخش اکنون مراحل کسب مجوز و دریافت تسهیلات لازم را دنبال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha