دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷

یک روانپزشک گفت: چنانچه غلظت الکل در خون بیش از پنج دهم درصد باشد، با توجه به ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی و قلبی موجب مرگ فرد می شود.

5 دهم درصد الکل در خون موجب مرگ می شود

سلامت نیوز:یک روانپزشک گفت: چنانچه غلظت الکل در خون بیش از پنج دهم درصد باشد، با توجه به ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی و قلبی موجب مرگ فرد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فربد فدایی ، با اشاره به اینکه میزان مصرف الکل در حد نگران کننده ای در حال افزایش است، اظهار داشت: باید در مورد خطرات این ماده سمی که هوشیاری مصرف کنندگان و جسم آنان را به انحطاط می کشاند، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی گسترده صورت گیرد.
وی افزود: در کشورهای صنعتی که مصرف الکل آزاد است، 50 درصد تصادفات رانندگی، 50 درصد قتل و آدم کشی و 25 درصد خودکشی ها ناشی از مصرف الکل است و در این کشورها الکل از مهمترین مسائل مرتبط با سختگیری شغلی، مشکلات زناشویی و انواع بزهکاری ها است.

* الکل، توان جنسی را از بین می برد
عضو انجمن روانپزشکان به تاثیر مصرف الکل بر روابط زناشویی گفت: الکل باعث می شود که توان جنسی فرد از بین برود و مشکلاتی در روابط خانوادگی و اجتماعی فرد به وجود می آورد.
وی اضافه کرد: طول عمر افراد مصرف کننده الکل به طور متوسط 10 درصد کمتر است از افراد غیرالکلی است. خیلی افراد فکر می کنند که الکل جنبه تحریکی دارد یعنی الکل باعث شجاعت و جسارت می شود، در حالی که این طور نیست بلکه الکل ضعیف کننده فعالیت های قشر مغز است. قشر خاکستری مغز آنجایی است که به ما اجازه می دهد بتوانیم خود را مهار کنیم کارهای غیر اجتماعی انجام ندهیم و مرتکب جرم و جنایت نشویم.

* الکل وجدان را حل می کند
فدایی افزود: اولین فرآیندهای ذهنی که تحت تاثیر مصرف الکل قرار می گیرد، مسائلی است که با یادگیری و تسلط فرد بر خود ارتباط دارد. الکل باعث می شود که توان یادگیری در فرد کاهش پیدا کند. ادراک خوب و بد در فرد از بین برود و همان طور که الکل حلال شیمیایی خوبی است متاسفانه اخلاق و وجدان فرد را هم در خود حل کرده و از بین می برد.


متخصص روانپزشک گفت: هر چقدر سطح مصرف الکل در فرد بیشتر شود کارکردهای اولیه و علائم حیاتی فرد هم تحت تاثیر قرار می گیرد. برای نمونه اگر میزان الکل خون به پنج صدم درصد برسد در این حالت قدرت تفکر، قضاوت و کنترل فرد سست می شود. در این موقعیت فرد ممکن است از خود گذشتگی انجام دهد و بذل و بخشش های کند یا حتی اسناد مهمی را امضا کند که بعد از هوشیاری نمی تواند آنها را به یاد آورد.
فدایی گفت: اگر غلظت الکل در خون دو برابر میزان قبلی یعنی یک دهم درصد باشد اعمال حرکتی ارادی مختل می شود. برای نمونه فرد الکلی در این حالت نمی تواند حتی لیوان آب را به دهان ببرد و نمی تواند قفل در را باز کند.
وی ادامه داد: در غلظت 2 دهم درصد الکل در خون همه نواحی حرکتی مغز با مشکل مواجه می شود به نحوی که فرد قادر به راه رفتن نیست و تعادل خود را از دست می دهد و به زمین می افتد. در این حالت مراکز کنترل کننده هیجانات مغز هم با مشکل مواجه می شود. فرد ناگهان دچار گریه یا خنده های بی مناسبت و شدید شده یا خشمگین و عصبانی می شود.
فدایی گفت: اگر غلظت الکل در خون فرد به سطح سه دهم درصد افزایش یابد، آن فرد کاملا گیج و منگ می شود دیگر قادر به واکنش نیست و در میزان چهار تا پنج دهم درصد، فرد در حالت اغما قرار می گیرد و اگر الکل در خون فرد از این میزان بالاتر رود مرگ بر اثر ضعف دستگاه تنفسی و قلب اتفاق خواهد افتاد.

* نشانه های مسمومیت با مصرف الکل
متخصص روانپزشک یادآور شد: رفتارهای ناسازگارانه، ستیزه جویی، اختلال قضاوت، عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن، حرکات غیر ارادی چشم ها، تکلم نامفهوم و کشدار، چهره برافروخته، از بین رفتن توجه و تمرکز و نهایتا خُلق و رفتار فرد مصرف کننده دچار اختلال می شود.
وی گفت: افرادی که برای نخستین بار الکل مصرف می کنند حالت های خطرناک و شدیدی در آنها به وجود می آید و برای نمونه مکان و زمانی را که در آن قرار دارند فراموش می کنند حتی هویت خود را فراموش می کنند. دچار حالت های توهمی می شوند. هذیان می گویند و اگر این حالت فرد به مرگ منجر نشود طی چند ساعت پس از آن که هوشیاری خود را بازیافت فرد دیگر از گذشته خود چیزی به یاد نمی آورد.

* نشانه های قطع مصرف الکل
فدایی گفت: اگر فردی مدتها الکل مصرف کرده باشد و به طور ناگهانی آن را قطع کند به لرزش اندام، تپش قلب، کسالت، حالت تهوع، استفراغ، فشارخون بالا، تشنج، توهم و اختلال در خواب، دچار می شود.
وی افزود: فرد مصرف کننده الکل در این موقعیت دچار روان آشفتگی می شود و در شدیدترین وضعیت دچار توهم بینایی و لمسی به صورت دیدن جانوران مهیب، احساس راه رفتن حشرات، هذیان، تشنج، تشنج شدید از نوع صرع بزرگ و حالت های تهاجمی و در نهایت قصد خودکشی می شود که اگر این درمان نشود در حدود 20 درصد موارد به مرگ منجر می شود.
این روانپزشک اظهار داشت: اگر کسی می خواهد الکل را ترک کند باید این کار را زیر نظر پزشک و در مراکز مشاوره و مخصوص آن انجام دهد.
وی گفت: مصرف همزمان سیگار و الکل مرگ فرد را تسریع می بخشد چرا که سیگار حامل نیکوتین است و الکل در دستگاه بدن جنبه سم را دارد و به سرعت مخ و مخچه فرد مصرف کننده را تحلیل می دهد، صرح در این افراد افزایش می یابد. ابتلا به تورم و تشموع کبد، التهاب معده ، زخم های معده و عثنی عشر، عوارض گوارشی، کمبودهای تغذیه ای کمبود ویتامین ب 1، ب 12، اسید نیکوتنیک، ناشی از مصرف الکل رخ می دهد.

* الکل صورت جمجمه جنین را دچار نقص می کند
فدایی گفت: چنانچه زن بارداری الکل مصرف کند جمجمه و صورت فرزند او دچار نقص می شود، تاخیر در رشد حرکتی به وجود می آید و فرزند تازه متولد شده دچار نارسایی قلبی و عقب ماندگی ذهنی می شود.

* نشانگان ورنیکه و کورساکف
متخصص روانپزشک افزود: نشانگان ورنیکه (ورنیکه روانپزشک آلمانی) به دنبال مصرف طولانی الکل ظاهر می شود و به دنبال آن فلج عضلات چشم، حرکات غیرارادی چشم، از بین تعادل، گیجی، منگی، خواب آلودگی، بی تفاوتی، بی خوابی و ترس از تاریکی در وجود مصرف کننده الکل ب وجود می آورد که به نشانگان ورنیکه شناخته می شود.


فدایی اظهارداشت: در این حالت چون در وجود فرد نقص حافظه ایجاد می شود. ممکن است به جای گفتن واقعیت ها افسانه پردازی کند. چون فرق بین واقعیت و خیال را نمی داند. در این حالت در صورت تزریق ویتامین ب 1 فرد بهبود پیدا می کند و چنانچه فرد در این حالت به فکر درمان خود نباشد به اختلال فراموشی برگشت ناپذیر که به نشانگان کورساکف (روانپزشک روس) معروف است مبتلا خواهد شد.


این متخصص روانپزشک ادامه داد: در این حالت داشتن انگیزه قوی برای رهایی از مصرف الکل و روان درمانی برای رفع پدیده مصرف الکل مفید است. رفتار درمانی و استفاده از داروها برای قطع وابستگی به مصرف الکل راه دیگرترک مصرف این ماده سمی است که البته باید حتما زیر نظر پزشک باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha