سخنگوی سازمان غذا و دارو، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور در سال های پس از انقلاب پرداخت و گفت: سهم ریالی داروهای تولید داخل از بازار دارویی کشور، در این سال ها ۲۳.۹ درصد رشد داشته است.

افزایش ۲۳.۹درصدی سهم ریالی داروهای تولید داخل

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور در سال های پس از انقلاب پرداخت و گفت: سهم ریالی داروهای تولید داخل از بازار دارویی کشور، در این سال ها ۲۳.۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر،کیانوش جهانپور،  به توسعه داروخانه های بخش خصوصی کشور اشاره کرد و افزود: تعداد داروخانه های خصوصی در سال ۱۳۸۸، ۸ هزار و ۶۸۷ باب داروخانه بود، که با ۴۶ درصد رشد طی ۱۰ سال اخیر به ۱۲ هزار و ۷۳۲ باب داروخانه افزایش یافته است.

وی، سهم ریالی داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی کشور را در سال ۱۳۷۷، ۸۶.۸ درصد اعلام کرد و گفت: این سهم در سال ۸۸، به ۶۳.۴ درصد و در سال ۹۷ با ۲۳.۹ درصد رشد، به ۷۸.۶ درصد افزایش یافته است.

به گفته جهانپور، ثبت مولکول جدید دارویی با فناوری بالا و بیولوژیک در تولید دارو در سال ۸۸، پنج و در سال ۹۷ با ۲۲۰ درصد رشد ۱۶ مورد بوده است. همچنین ثبت مولکول جدید دارویی با فناوری بالا و بیولوژیک در بخش واردات در سال ۸۸، ۳۰ مورد بوده که طی ۱۰ سال اخیر این عدد به ۲۱ مورد کاهش یافته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، تعداد اقلام دارویی موجود در فهرست دارویی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: در سال ۵۷، ۶۰۰ قلم، در سال ۶۷، ۹۰۰ قلم و در سال ۷۷، ۱۳۵۰ قلم دارو در فهرست دارویی کشور بوده است که تعداد این اقلام در سال ۸۸ به ۲۴۵۰ قلم و در سال ۹۷ با ۳۵ درصد رشد به ۳۲۹۵ قلم دارو افزایش یافته است.

وی، تعداد شرکت های پخش دارویی را در سال ۵۷، سه شرکت، ۶۷، پنج و در سال ۷۷، ۷ شرکت اعلام کرد و گفت: تعداد این شرکت ها در سال ۸۸، ۲۲ شرکت و در سال ۹۷ با ۳۰۰ درصد رشد به ۶۶ شرکت پخش دارویی افزایش یافته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، ادامه داد: میانگین اقلام دارویی تجویزی در نسخ پزشکان در سال ۷۷، ۴.۲۵ قلم دارو و در سال ۸۸، ۳.۲۳ بوده است که میانگین اقلام دارویی تجویزی در نسخ پزشکان در سال ۹۷ با منفی ۳۱ درصد رشد به ۲.۹ قلم داروی تجویزی در نسخ پزشکان کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha