سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 265592

نتایج مطالعات جدید محققان نشان می دهد کمبود ویتامین D محافظ سلول های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و از این طریق بر سلامت و عملکرد مغز موثر است

کمبود ویتامین D سلامت مغز را تحت تاثیر قرار می دهد

سلامت نیوز:  نتایج مطالعات جدید محققان نشان می دهد کمبود ویتامین D محافظ سلول های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و از این طریق بر سلامت و عملکرد مغز موثر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، ویتامین D که گاهی ویتامین آفتاب نامیده می شود،‌ برای حفظ و تراکم استخوان ها ضروری است و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و سیستم قلب و عروق، بر عملکرد غدد درون ریز نیز موثر است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،از طرفی تحقیقات قبلی نشان می دهد کمبود ویتامین D خطر ابتلا به فشار خون را افزایش داده و بر ترشح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت اثر منفی دارد.


محققان به تازگی تاثیر ویتامین D بر سلامت مغز و سیستم اعصاب را مورد بررسی قرار دادند. یک مطالعه نشان می دهد کمبود ویتامین D احتمال بروز اسکیزوفرنی را افزایش می دهد. مطالعات دیگر ارتباط کمبود ویتامین D و کاهش عملکرد شناختی در جوندگان را نشان می دهد.
مطالعات اخیر محققان دانشگاه کویینزلند در استرالیا نشان می دهد کمبود ویتامین D بر عملکرد مغز تاثیر مستقیم دارد.
در این مطالعه همچنین آمده است منیزیم در تعیین میزان تولید ویتامین D در بدن موثر است.


برای مطالعه بیشتر محققان موش های سالم را به مدت 20 هفته از ویتامین D محروم کردند. نتایج نشان داد این موش ها پس از بیست هفته در یادگیری موارد جدید مشکل داشتند، از طرفی اسکن مغزی نشان داد شبکه پری نورال (perineuronal) در هیپوکامپ این جوندگان کاهش می یابد. هیپوکامپ ناحیه اصلی مربوط به حافظه در مغز است. شبکه های پری نورال برای نورون ها نقش محافظ و داربست را ایفا می کنند و ارتباط نورون ها را با یکدیگر تثبیت می کنند. در ادامه این مطالعه آمده است کمبود ویتامین D شبکه پری نورال را در معرض تخریب قرار می دهد و به این طریق بر سلامت و عملکرد مغز تاثیر می گذارد. این یافته می تواند در توسعه روش های درمانی جدید بیماری های عصبی موثر باشد.


به تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط ویتامین D و عملکرد مغز نیاز است
بر اساس این مطالعه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به کمبود ویتامین D‌ مبتلا هستند.نتایج این مطالعه در نشریه Neurosciences منتشر شده است


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha