چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 266139

بیضه‌ها در دوران جنینی، در داخل شكم تشكیل شده و در طی رشد جنین به كیسه بیضه می‌رسند. اگر یك یا هر دو بیضه كودك شما در این مسیر متوقف شود و به كیسه بیضه‌ها نرسد، تحت عنوان بیضه نزول‌نكرده شناخته می‌شود.

یک عارضه مهم در نوزادان پسر

سلامت نیوز: بیضه‌ها در دوران جنینی، در داخل شكم تشكیل شده و در طی رشد جنین به كیسه بیضه می‌رسند. اگر یك یا هر دو بیضه كودك شما در این مسیر متوقف شود و به كیسه بیضه‌ها نرسد، تحت عنوان بیضه نزول‌نكرده شناخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، این مشكل رایج معمولا طی چند ماه اول زندگی خود به خود برطرف می‌شود. هرچند ممكن است در صورت عدم بهبود خودبه‌خود، انجام درمان ضروری باشد. تولد زودرس از عوامل خطر اصلی برای بیضه نهفته در شكم است. این بیماری در اكثر موارد هیچ نشانه‌ای به غیر از عدم وجود بیضه در كیسه بیضه ندارد.


دمای بالاتر درون بدن می‌تواند بر رشد بیضه و عملكرد آن و تولید اسپرم تاثیر بگذارد. اساس درمان بیضه نزول‌نكرده پیشگیری از عوارض احتمالی آن است.

مشكلات شایع مرتبط با عارضه
 ناباروری، علائم كمبود هورمون مردانه، افزایش خطر سرطان بیضه، افزایش احتمال بروز پیچ‌خوردگی بیضه و فتق كشاله ران اصلی‌ترین راه تشخیص این بیماری، عدم رویت بیضه در محل صحیح خود است كه معمولا حین تعویض پوشك، توسط والدین مشخص می‌شود.
در این مرحله با مراجعه به پزشك، معاینه انجام می‌شود. در برخی موارد بیضه در كشاله ران قابل لمس است ولی در موارد شدید، بیضه لمس نمی‌شود كه در این شرایط انجام روش‌های سونوگرافی یا ام‌.آر.آی و بعضا لاپاروسكوپی تجسسی برای كشف بیضه نهفته توصیه می‌شود.
حالت متفاوت دیگری وجود دارد كه بیضه در ماه‌های اول زندگی در محل خود لمس می‌شود، ولی با افزایش سن، به‌تدریج بالا می‌رود به‌طوری كه از كیسه خارج می‌شود. حالت شایع‌تر دیگر این است كه بیضه به‌صورت متحرك بالا و پایین می‌رود. در این حالت در زمان خوابیدن بچه بیضه در كشاله ران لمس می‌شود ولی در زمان گریه و زور زدن در كیسه بیضه رویت می‌شود.
معمولا تا شش ماهگی، بیضه نهفته خود به خود به طرف پایین حركت می‌كند.
در صورت عدم نزول خودبه‌خود بیضه، در موارد خفیف می‌توان از درمان دارویی استفاده كرد، تا باعث نزول بیضه كودك شما شود ولی این روش به اندازه جراحی موثر نیست و به‌طور بالقوه می‌تواند به بلوغ زودرس منجر شود.
اگر بیضه تا یك سالگی نزول نكند، نیاز به عمل جراحی وجود دارد. این عمل معمولا به‌صورت سرپایی با یك برش كوچك در كشاله ران انجام می‌شود. دوره بهبود كامل نیز معمولا حدود یك هفته به طول می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha