دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 267069

ابتلا به عفونت زبان یا درد زبان می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد. دلایل زیادی برای درد زبان وجود دارد، بنابراین اگر درد شما در عرض چند روز به خودی خود از بین نرفت، یا اگر شروع به تداخل با توانایی شما در خوردن یا صحبت کرد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. هر زمان که علائم شما به طور ناگهانی بدتر شد،155 تماس بگیرید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که آسیب زبان تنفس را دشوار کند. پی بردن به علل عفونت زبان و علائم مناسب ممکن است سخت باشد. برای دریافت راهنمایی پزشکی اهمال نکنید.

درد زبان نشانه ی چیست؟

سلامت نیوز: اگر در زبان خود احساس درد می کنید، نگاه کردن به آینه می تواند به شما در تشخیص آنچه در حال وقوع است کمک کند. ممکن است یک نقطه درد یا تغییر در رنگ یا بافت زبان به طور کلی مشاهده کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث زبان شما دائما در حال حرکت است و به شما کمک می کند صحبت کنید، غذا بخورید و مزه کنید. داشتن زخم زبان، بیماری زبان یا درد زبان واقعاً می تواند روز شما را مختل کند.

درمان درد زبان بسته به علت متفاوت است. برخی از عفونت های رایج زبان خود به خود از بین می روند، در حالی که برخی دیگر را می توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا بفهمید چه چیزی باعث درد زبان شما می شود و آن را درمان کنید.

درباره علل شایع زبان درد یا عفونت زبان بیشتر بدانید.

معمولاً این مشکلات جدی نیستند اما گاهی اوقات ممکن است ناشی از شرایط جدی دیگری باشند که در این صورت باید مورد بررسی بیشتر و درمان قرار گیرند. می‌توان با بهداشت دهانی خوب، از بسیاری از مشکلات غیر جدی احتمالی زبان پیشگیری کرد.



علائم مشکلات زبان

-- از دست دادن جزئی و یا کلی حس چشایی زبان و یا تغییر در توانایی حس طعم‌های ترش، شور، تلخ و شیرین
-- دشوار شدن حرکت دادن زبان
-- ورم کردن زبان
-- تغییر در رنگ طبیعی زبان و یا سفید، صورتی روشن، سیاه یا قهوه‌ای شدن بخش‌هایی از زبان
-- احساس درد در کل و یا نقاطی از زبان
-- احساس سوزش در کل و یا نقاطی از زبان
-- نقاط سفید یا قرمز روی زبان که معمولاً دردناک است
-- ظاهر خزدار و یا مودار روی زبان

آفت دهان


آفت دهان یکی از دلایل بسیار شایع درد دهان است. در واقع، حدود نیمی از مردم آن را در یک زمان یا آن تجربه خواهند کرد.آفت دهان زخم های کوچک و گردی هستند که روی بافت نرم دهان از جمله زبان ظاهر می شوند. آنها اغلب مایل به زرد به نظر می رسند و کمی شبیه یک جوش در دهان شما هستند.

علائم آفت، نقطه‌ای در دهان است که در هنگام لمس دردناک است.

درد زبان نشانه ی چیست؟

بیشتر اوقات، آفت ها کمتر از 1 سانتی متر (سانتی متر) قطر دارند و به تنهایی ظاهر می شوند. با این حال، در حدود 5 درصد موارد، زخم های شانکر می توانند به صورت دسته ای از زخم های کوچکتر ظاهر شوند.


ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد آفت می شود. در برخی موارد، آنها می توانند به عوامل سبک زندگی مرتبط باشند، مانند آنچه می خورید یا خمیر دندانی که استفاده می کنید. اگر دچار تکرار زخم‌های شانکر می‌شوید، باید سعی کنید یک دفترچه یادداشت برای شناسایی گرایش‌های مرتبط با زخم‌های شما داشته باشید.


آفت ها نیازی به درمان ندارند. در 85٪ موارد، آنها در عرض یک هفته خود به خود از بین می روند. بقیه معمولاً در عرض دو هفته برطرف می شوند. با این حال، داروهای بدون نسخه می توانند به مدیریت درد آفت کمک کنند.

برفک

برفک یک عفونت دهانی است که توسط مخمر ایجاد می شود. در بزرگسالان سالم نادر است، اما در نوزادان و بزرگسالان مبتلا به سایر بیماری‌های پزشکی، از جمله دیابت و سرطان، بسیار شایع است.برفک یک عفونت قارچی در دهان است. مخمر که به عنوان قارچ کاندیدا نیز شناخته می شود، به طور طبیعی در دهان ایجاد می شود. هنگامی که بیش از حد فراوان شود، می تواند علائم برفک را ایجاد کند.

علائم برفک شامل لکه های سفید روی زبان یا جای دیگری در دهان است.

در برخی موارد، ممکن است لکه های قرمز را نیز تجربه کنید. افراد مبتلا به برفک می توانند هنگام غذا خوردن یا بلع درد احساس کنند و ممکن است به طور موقت حس چشایی را از دست بدهند.

درد زبان نشانه ی چیست؟


برفک در اثر رشد بیش از حد قارچ کاندیدا ایجاد می شود. این اغلب در افرادی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به همین دلیل برفک دهان در موارد زیر شایع تر است:

  • نوزادان تازه متولد شده
  • افرادی که سایر شرایط سلامتی دارند
  • افرادی که از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کرده اند


اولین خط درمان برای برفک دهان، داروهای ضد قارچ یا کرم هایی است که روی دهان استفاده می شود. اگر این علائم علائم را از بین نبرد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است ضد قارچ های قوی تری را تجویز کند که به صورت خوراکی یا از طریق قطره وریدی (داخل وریدی) مصرف می شوند.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی یک بیماری بی ضرر است که ظاهر زبان را تحت تاثیر قرار می دهد اما علائمی ندارد. زبان جغرافیایی زبان را با خطوط غیرقابل پیش‌بینی مشابه خطوط روی نقشه، لکه‌دار نشان می‌دهد. این شرایط به مرور زمان می آید و می رود.


زبان جغرافیایی یک وضعیت زیبایی شناختی است که به زبان ظاهری لکه دار می دهد اما بر سلامتی تأثیر نمی گذارد. در 3-1% از جمعیت رخ می دهد.

درد زبان نشانه ی چیست؟


افرادی که زبان جغرافیایی دارند، ظاهری تکه تکه به زبان خود دارند. با این حال، به غیر از آن، این بیماری معمولاً هیچ علامتی ندارد و دلیل درد زبان نیست. در موارد نادر، افراد دارای زبان جغرافیایی درد یا احساس سوزش می توانند به غذاهای تند حساس باشند.


در بیشتر افراد، زبان با برجستگی های کوچک به نام پاپیلا پوشیده شده است. افرادی که زبان جغرافیایی دارند در برخی از نقاط این برجگی ها را از دست می دهند و ظاهری براق دارند و به آن مناطق می بخشند. ظاهر زبان و نواحی با و بدون تکه های ناهموار با گذشت زمان تغییر می کند


هیچ درمانی برای زبان جغرافیایی وجود ندارد. اگر هنگام خوردن غذاهای تند علائم افزایش یافته است، باید یک رژیم غذایی را در نظر بگیرید. اگر زبان جغرافیایی شما باعث درد شما می شود، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. 

سرطان زبان


سرطان زبان رشد غیر طبیعی سلول های روی زبان است. این یک نوع سرطان دهان است. سرطان زبان می‌تواند در بخشی از زبان که می‌توانید ببینید، که دو سوم قسمت جلویی اندام است، یا در قسمت پشتی، که به سمت گلو کشیده می‌شود، رخ دهد. سرطان زبان اغلب در مردان بالای 40 سال ظاهر می شود. احتمال بروز این سرطان در افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری 5 برابر بیشتر است.

درد زبان نشانه ی چیست؟

شایع ترین علامت سرطان زبان، برآمدگی قرمز، صورتی یا خاکستری روی زبان است. ضایعات سرطانی اغلب به راحتی خونریزی می کنند. علائم سرطان در پایه زبان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در بلع
  • داشتن یک توده در گلو
  • گوش درد

سرطان، از جمله سرطان زبان، ناشی از جهش‌های DNA است که منجر به رشد غیرطبیعی سلول می‌شود. اگرچه سرطان در هر فردی ممکن است رخ دهد، سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان زبان را تا پنج برابر افزایش دهد. جویدن تنباکو همچنین یکی از عوامل مهم سرطان زبان و سایر سرطان های دهان است. این عادت در بین نوجوانان و جوانان رایج است و می تواند یک بیماری بسیار تهاجمی در این گروه های سنی باشد.


اگر سرطان شما گسترش نیافته باشد، احتمالاً با جراحی برای برداشتن توده یا تومور درمان می شود. اگر سرطان شما به سایر نواحی دهان یا سایر نقاط بدن گسترش یافته باشد، به درمان بیشتری نیاز خواهید داشت که ممکن است شامل شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

کمبود ویتامین


اگر ویتامین B12 کافی نداشته باشید، ممکن است ظاهر زبان شما تغییر کند.

ویتامین B12 در تولید گلبول های قرمز خون و همچنین بسیاری از عملکردهای دیگر در بدن نقش دارد. کمبود ویتامین B12 می تواند باعث مجموعه ای از علائم شود، از جمله درد زبان و ایجاد ظاهری پف کرده و قرمز به آن.

علائم دهانی کمبود ویتامین B12 می تواند شامل زبان قرمز و پف کرده یا لکه های قرمز روی زبان باشد و هنگام غذا خوردن شما را دچار سوزش یا درد میکند.

سایر علائم کمبود ویتامین B12 عبارتند از:

  • کم خونی
  • نوروپاتی (سوزن سوزن شدن یا درد عصبی)
  • گیجی
  • خستگی

کمبود ویتامین B12 زمانی اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی غذاهای حاوی ویتامین B12 را که در پروتئین های حیوانی یافت می شود، مصرف نکنید. اگر مقدار زیادی ماهی و گوشت می خورید، ممکن است به دلیل عدم جذب مناسب مواد مغذی مصرفی توسط دستگاه گوارش شما باشد.

اگر کمبود B12 دارید، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی احتمالاً درمان با مکمل B12 را پیشنهاد می کند که می تواند به صورت قرص یا تزریقی مصرف شود. آنها همچنین ممکن است تغییرات رژیم غذایی را برای اطمینان از دریافت مقدار کافی B12 پیشنهاد کنند.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک اختلال خود ایمنی است که می تواند باعث سوزش یا ترک خوردن زبان شود. این یک بیماری خود ایمنی است که غدد بزاقی و سایر غدد تولید کننده رطوبت را تحت تاثیر قرار می دهد. در افراد مبتلا به سندرم شوگرن، این غدد به درستی عمل نمی کنند، که منجر به خشکی دهان می شود و می تواند باعث ترک خوردن یا سوزش زبان شود.

سندرم شوگرن اغلب در افراد مبتلا به سایر بیماری های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت رخ می دهد. با این حال، می تواند به تنهایی توسعه یابد.

علائم دهانی سندرم شوگرن شامل خشکی شدید در دهان است. این می تواند حتی صحبت کردن را دشوار کند و زبان را ترک خورده و دردناک کند

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیماری های خودایمنی می شود. با این حال، سندرم شوگرن به دلیل کار نکردن صحیح غدد بزاقی و سایر غدد رطوبت ایجاد می شود.

درمان بیماری های خودایمنی، از جمله استروئیدها و داروها، مانند هیدروکسی کلروکین، می تواند به سندرم شوگرن کمک کند. نوشیدن آب بیشتر و استفاده از روان کننده های خوراکی نیز می تواند به مدیریت علائم کمک کند

اگر فکر می کنید که ممکن است به سندرم شوگرن مبتلا باشید، باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

نورالژی

نورالژی درد ناگهانی عصبی است. این می تواند در هر نقطه از بدن، از جمله در دهان و روی زبان رخ دهد. نورالژی گلوفارنکس (GN) نوعی نورالژی است که باعث درد عصبی در دهان از جمله زبان می شود. درد از عصب گلوفارنکس که به آن عصب جمجمه نهم نیز می گویند منشاء می گیرد. علت درد می‌تواند شامل فشار دادن رگ‌های خونی به عصب یا عفونتی باشد که گلو را متورم می‌کند و سپس می‌تواند به عصب فشار وارد کند.

GN با انفجارهای کوتاه و شدید درد در دهان یا گلو مشخص می شود. درد می تواند چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد و معمولاً خود به خود از بین می رود. درد ممکن است با حرکات خاصی از دهان، مانند جویدن یا صحبت کردن، ایجاد شود

GN در اثر فشار بر روی عصب نهم جمجمه ای ایجاد می شود که باعث ایجاد درد در دهان می شود.


خط اول درمان برای نورالژی دارو است که ممکن است شامل داروهای ضد تشنج یا داروهای ضد افسردگی باشد. اگر به دارو پاسخ ندهید، ممکن است پزشک شما جراحی را برای برداشتن فشار از روی عصب یا بریدن عصب توصیه کند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین هرگونه بیماری زمینه‌ای مانند عفونت را که ممکن است به نورالژی شما کمک کند، درمان می‌کند.

آلرژی


گاهی اوقات، آلرژی به غذاها یا محرک های محیطی می تواند باعث تورم یا خارش زبان شما شود.  واکنش آلرژیک به غذا یا محرک های محیطی می تواند باعث خارش یا تورم زبان شما شود. این ممکن است حتی اگر به خود غذا حساسیت نداشته باشید تا زمانی که حاوی گرده یا سایر مواد حساسیت زا باشد.


علائم آلرژی می تواند شامل تورم یا خارش روی زبان باشد. بسیار مهم است که بدانیم یک واکنش آلرژیک می تواند به سرعت تشدید شود. اگر در تنفس یا صحبت کردن مشکل دارید، فوراً با 115تماس بگیرید.

خارش یا تورم زبان می تواند ناشی از پاسخ خود ایمنی به آلرژن ها باشد.  اگر اغلب به دلیل آلرژی دچار خارش یا تورم زبان می‌شوید، با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد تزریق آلرژی صحبت کنید، که می‌تواند به کنترل علائم کمک کند. تو می توانی.

ترومای زبان


هنگام گاز گرفتن یا سوزاندن زبان ممکن است ضربه زبان رخ دهد.  ترومای زبان آسیبی است که به زبان شما وارد می شود. علل شایع ترومای زبان گاز گرفتن زبان (هنگام غذا خوردن یا هنگام زمین خوردن) یا سوزاندن زبان روی غذای داغ است.

ضربه به زبان هم می تواند منجر به درد و خونریزی شود.

در بیشتر موارد، آسیب‌های زبان به خودی خود برطرف می‌شوند.

اگر خونریزی دارید، بدانید که خونریزی شدید آسیب‌های زبان طبیعی است. با این حال، اگر نگران این هستید که آیا ممکن است به بخیه نیاز داشته باشید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.


چه بریدگی چه سوختگی داشته باشید، ایده خوبی است که روی زبان خود  یخ بگذارید. این کار را می توان با مکیدن یک تکه یخ کوچک یا بستنی انجام داد. نوشیدن آب خنک نیز ممکن است احساس آرامش کند.


 

علت سوزش زبان

احساس سوزش زبان در خانم‌ها بعد از سن یائسگی می‌تواند رخ دهد. علاوه بر آن در معرض موارد تحریک‌آمیز بودن مثل سیگار هم می‌تواند این حس را در پی داشته باشد.
 

علت تغییر رنگ زبان

رنگ صورتی روشن در زبان معمولاً ناشی از کمبود آهن، اسیدفولیک یا ویتامین B12 است. واکنش آلرژیک به گلوتن هم دیگر دلیل این تغییر رنگ می‌تواند باشد.

سفید شدن زبان معمولاً در نتیجه استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و یا بهداشت دهانی نادرست است. خطوط و یا برآمدگی‌های سفید روی زبان می‌توانند ناشی از یک التهاب به نام لیکن پلان دهانی باشد که برخی معتقدند این اتفاق ناشی از واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن است که ممکن است بر اثر شرایط دیگر مثل هپاتیت C یا آلرژی رخ دهد.
 

علت تغییر بافت زبان

اگر ظاهر زبان مو دار یا خزدار به نظر برسد، به‌ احتمال‌ زیاد ناشی از یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است. تشعشعات (مثل اشعه‌های درمانی) روی سر و گردن نیز می‌تواند منجر به این اتفاق شود. تغییرات در بافت زبان با مصرف مقادیر زیاد مواد تحریک‌کننده مثل قهوه، شوینده‌های دهان و سیگار گسترش خواهد یافت.
 

علت درد زبان

درد زبان معمولاً درنتیجه جراحت و یا عفونت است. به‌ طور مثال اگر فرد زبان خود را گاز بگیرد ممکن است زبان زخم شده و برای مدتی درد داشته باشد. وجود عفونتی جزئی روی زبان هم که غیرمعمول نیست می‌تواند دلیل دیگری برای ایجاد درد و تحریک زبان شود. پاپیلای زبان ملتهب یا جوانه‌های چشایی برآمدگی‌های کوچک و دردناکی هستند که بعد از گازگرفتگی زبان و یا تحریک آن توسط غذای داغ پدیدار می‌شوند.

 ورم ناگهانی زبان می‌تواند باعث دشواری در تنفس شود. این اتفاق، حالتی اورژانسی است و باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

اگر تورم زبان خیلی ناگهانی رخ دهد، محتمل‌ترین دلیل، واکنش آلرژیک است. این تورم می‌تواند دشوار شدن تنفس را درنتیجه داشته باشد. توجه داشته باشید؛ دشواری تنفسی که در نتیجه ورم زبان باشد، یک حالت اورژانسی پزشکی تلقی شده و درصورت وقوع، باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

تشخیص مشکل زبان

اگر مشکلی که در زبان وجود دارد شدید، ناشناخته و برای چندین روز ادامه‌دار باشد و هیچ علائمی از بهبودی در آن دیده نشود باید با پزشک مشورت کرد. با مشاهده علائم زیر هم باید به پزشک مراجعه شود:
-- زخم‌هایی بزرگ‌تر از زخم‌هایی که قبلاً داشته‌اید
-- زخم‌های مکرر
-- دردهای مکرر
-- مشکل مداومی که بیش از دو هفته طول کشیده
-- درد زبانی که با داروهای ضد درد و یا خود مراقبتی بهبود نیابد
-- مشکلات زبانی همراه با تب بالا
-- مشکل شدید در خوردن و نوشیدن

پزشک در طول مدت ویزیت به‌طور کامل زبان فرد را موردبررسی قرار داده و پرسش‌هایی را مطرح خواهد کرد. این سؤال‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
-- چه مدت دچار علائم بودید؟
-- وضعیت تغییر در حس چشایی شما؟
-- نوع ناراحتی که در زبان دارید؟
-- دشوار بودن یا نبودن حرکت دادن زبان
-- مشکلات دیگر احتمالی در دهان
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تینا ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 0
    ولی یکی دیگه از دلایل تورم زبان عفونت های گوارشی .معده و کبد هم هست که باید بررسی بشه