پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 267463

آغاز فصل بهار با حضور مردم در دل طبیعت همراه است و این موضوع بعضا مشکلاتی را برای آن دسته از افراد به دنبال دارد که علاقه وافری به استفاده از گیاهان در تهیه غذا دارند.

قارچ فله ای نخورید/تشخیص قارچ سمی دشوار است

سلامت نیوز:آغاز فصل بهار با حضور مردم در دل طبیعت همراه است و این موضوع بعضا مشکلاتی را برای آن دسته از افراد به دنبال دارد که علاقه وافری به استفاده از گیاهان در تهیه غذا دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، کیانوش جهانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، گفت: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر در فصل بهار رویش قارچ خودرو طبیعتاً افزایش یافته و برخی از افراد ممکن است از این قارچ‌ها استفاده و یا افرادی برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌های خودرو و فروش آنها اقدام کنند.
وی با تأکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار بلکه ناممکن است، افزود: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می‌کنند سمی است و هر ساله صدها نفر مسموم و متأسفانه تعدادی از هموطنانمان در اثر مصرف این قارچ‌ها فوت می‌نمایند، تعدادی کاندید پیوند کبد می‌شوند و ده‌ها نفر نیز دچار عوارض تأخیری ناشی از مصرف این قارچ‌ها می‌شوند.
جهانپور با بیان اینکه مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ بر اثر مصرف قارچ‌های غیرخوراکی و خودرو بوده، گفت: با توجه به اینکه تشخیص این قارچ‌ها سخت است، اکیداً توصیه می‌شود از قارچ‌های خودرو و فله‌ای استفاده نشود و مردم از قارچ‌های دارای بسته‌بندی مشخص و مجوز بهداشتی استفاده کنند.
وی تأکید کرد: خطر مسمومیت قارچ‌های سمی را هر سال داریم و هشدار آن هم داده شده و امسال هم با توجه به نزولات آسمانی پیش بینی می‌شود رویش این قارچ‌ها در طبیعت بیش از سال‌های گذشته باشد و توصیه ما این است که مردم فقط از قارچ‌های خوراکی مجاز عرضه شده در مکان‌های مجاز استفاده کنند.
جهانپور در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، گفت: تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی و…، از علائم این نوع مسمومیت است.
پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی
- از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری کنید.
- شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.
- مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.
- برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.
- هر چند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، با این وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرما بوده و در اثر فرآیندهای آماه سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
- در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی به صورت تأخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.
- انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمائید.
- در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha