دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 268042

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش ۴۵ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، افزود: خوشبختانه نگرانی و تهدید جدی درخصوص دریاچه برطرف شده است.

تهدید خشکی دریاچه ارومیه برطرف شد

سلامت نیوز:  استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش ۴۵ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، افزود: خوشبختانه نگرانی و تهدید جدی درخصوص دریاچه برطرف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی افزود: البته تا رسیدن به حجم متوسط ۱۵ میلیارد مترمکعبی آب در دریاچه ارومیه فاصله زیادی داریم و نباید موضوع احیای دریاچه را تمام‌ شده تلقی کنیم.

بر اساس اعلام آب منطقه ای آذربایجان شرقی، اکنون سه میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد، در حالی که پارسال در همین موقع مجموع آب دریاچه معادل یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب بود.

حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد.

مساحت کنونی دریاچه ارومیه ۲ میلیون و ۷۴۱ کیلومترمربع است، در حالی که مساحت دریاچه در زمان مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۲۷۶ کیلومتر مربع بود و افزایش ۴۶۵ هزار کیلومتر مربعی را نشان می دهد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین ضمن اظهار همدردی با سیل‌زدگان چند استان کشور، ادامه داد: خسارات بارندگی‌های اخیر نباید ما را از شکرگزاری برای خیرات و برکات این نعمت الهی غافل کند.

پورمحمدی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی استان با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص وضعیت جوی، حالت آماده‌باش خود را حفظ کنند و اقدامات هفته‌های اخیر برای مدیریت بحران و پیشگیری از خسارات احتمالی را با قدرت ادامه دهند.

وی با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در سطح استان، افزود: اقدامات دستگاه‌های مسئول در لای‌روبی مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها باعث شد که شاهد خسارات جدی در استان نباشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیلی از مشکلات امروز نتیجه غفلت‌های گذشته است، ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌های مسئول از تخلفاتی که انجام شده است چشم‌پوشی کرده‌اند و امروز گرفتاری‌هایی در نتیجه این تخلفات پیش آمده است.

وی با اشاره به تخلفاتی از قبیل ساخت ‌ وسازهای غیرمجاز و تخلیه نخاله‌ها در مسیر رودخانه‌ها و تبدیل مسیل‌ها به مسیرهای عبور و مرور، گفت: به عنوان مدیریت ارشد استان اعلام می‌کنم که اگر به خاطر این تخلفات، حادثه‌ای در استان روی دهد، یقه متخلفان را خواهیم گرفت و هیچ عذری از دستگاه‌ها، مدیران و افراد پذیرفته نخواهد بود.

پورمحمدی تأکید کرد: در جلسات بعدی در خصوص اقدامات لازم برای پیش‌بینی و تدبیر برای حفاظت از مردم و پیشگیری از خسارات در صورت وقوع سیل بررسی شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر تداوم امدادرسانی دستگاه‌ها به هموطنان سیل‌زده در استان‌های مختلف و توجه ویژه به بحث بحث اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم از طریق رسانه‌های گروهی تأکید کرد.

 تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش ۹۰ سانتیمتری همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که ۵۵۰ گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.

این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.

دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha