سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 268678

دبیر هجدهمین کنگره علمی شنوایی سنجی از تولد سالانه ۵ هزار نوزاد ناشنوا در ایران خبر داد و گفت: کم‌شنوایی نوزادان در بدو تولد به صورت صددرصد قابل تشخیص است.

سالانه ۵۰۰۰ نوزاد ناشنوا در کشور متولد می‌شوند

سلامت نیوز:دبیر هجدهمین کنگره علمی شنوایی سنجی از تولد سالانه ۵ هزار نوزاد ناشنوا در ایران خبر داد و گفت: کم‌شنوایی نوزادان در بدو تولد به صورت صددرصد قابل تشخیص است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،گیتا موللی دبیر علمی هجدهمین کنگره علمی شنوایی سنجی ایران اظهار داشت: هجدهمین کنگره شنوایی سنجی ایران ۳لغایت ۵اردیبهشت در مشهد برگزار می شود.

وی با اشاره به محورهای اصلی این کنگره ادامه داد: درمان و مداخله و کم شنوایی کودکان و غربال گیری و تشخیص و مداخله در آن از محورهای اصلی این کنگره است.

دبیر علمی هجدهمین کنگره شنوایی سنجی با بیان اینکه فراخوان کنگره از شهریور سال گذشته به تمام دانشگاههای دارای رشته شنوایی سنجی داده شد،اضافه کرد:۲۵۰نفر از استادان و فارغ التحصیلان این رشته مشارکت دارند.

موللی با اشاره به حضور ۲۰۰ مقاله علمی در این کنگره ،گفت:میزگردهای تخصصی با محوریت تمام چالش های موجود در شنوایی سنجی برگزار می شود.

وی از حضور سه مهمان خارجی از کشورهای آمریکا،دانمارک و استرالیا خبر داد و افزود: ۶۰درصد کودکان کم‌شنوا اختلالات همراه دارند؛ یعنی ضایعاتی مثل فلج مغزی و چند معلولیتی دارند.

دبیر علمی هجدهمین کنگره شنوایی سنجی ایران با بیان اینکه در این کنگره از بیانیه و دستورالعمل بومی سازی شده ایران در حوزه مداخلات زود هنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا و کم‌شنوا رونمایی می شود، بیان داشت: این نسخه بومی شده آخرین دستورالعمل جهانی است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از منحصرترین کشورهای در حال توسعه در حوزه غربالگری شنوایی است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم کم‌شنوایی کودکان را به صورت صد درصد در بدو تولد تشخیص دهیم.

موللی با تاکید بر اینکه باید در یک ماهگی سن کودک کم شنوایی او تشخیص داده شود، افزود: اگر همه کودکان کم‌شنوا بلافاصله خدمات لازم را دریافت کنند می‌توانند هیچ کمبودی با همسالان شنوایی خود احساس نکنند؛ یعنی این پتانسیل را دارند تا در ۵سالگی به وضعیتی برسد که باهم سن شنوایی خود هیچ تفاوتی نداشته باشد.

دبیر هجدهمین کنگره شنوایی سنجی با تاکید بر اینکه ۴۸ ساعت پس از تشخیص کم‌شنوایی کودک باید به مرکز مداخله ارجاع داده شود، تصریح کرد: باید مداخله با حضور تیم های چند تخصصی و همکاری خانواده انجام شود.

وی از پوشش ۸۰ درصدی غربالگری شنوایی کودکان در کشور خبر داد و گفت: در دنیا از هر ۱۰۰۰ نوزاد به دنیا آمده ۱ تا ۳ نوزاد ناشنوایان عمیق دوطرفه است و در کم‌شنوایی یک طرفه این عدد به ۱ تا ۱۶ نوزاد می‌رسد.

موللی با بیان اینکه در ایران در سال ۵ هزار نوزاد ناشنوایان عمیق به دنیا می‌آید ،متذکر شد: از ۳ تا ۴ نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزاد کم‌شنوایی شدید دوطرفه است.

دبیر هجدهمین کنگره شنوایی سنجی با اشاره به اینکه پیر گوشی از سن ۴۵ سالگی شروع می‌شود، یادآور شد: اگر فرد زود اقدام کند تاثیر مثبتی در شنوایی او خواهد داشت؛ ضمن اینکه یکی از دلایل پیر گوشی ژنتیک است، البته کار در محیط پر سر و صدا و استفاده از موسیقی بلند از جمله دلایل آن است.

موللی بیان داشت: استفاده از موسیقی بلند باعث می‌شود پیر گوشی از سن ۱۴ سالکی آغاز شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha