عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان، گفت: نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که بهداشت نامناسب دهان از عوامل خطر ابتلا به سرطان مری است و خرابی دندان خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.

خرابی دندان خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز: عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان، گفت: نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که بهداشت نامناسب دهان از عوامل خطر ابتلا به سرطان مری است و خرابی دندان خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر اکرم پورشمس به مناسبت هفته سلامت گوارش  افزود: این موضوع در یک مطالعه موردی در محدوده شمال شرق کشور بررسی و اثبات شده که یکی از عوامل سرطان مری، رعایت نکردن  بهداشت دهان و دندان است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در دندان باکتری های فراوانی وجود دارد که در اثر ترکیب با مواد نیتراتی، می‌تواند به عوامل خطرساز تبدیل شوند بنابراین توصیه می‌شود افراد روزانه سه بار دندان خود را مسواک بزنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در گذشته ثابت شده بود که دندان‌های خراب، فرد را مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کند و در بررسی های جدید مشخص شده که این موضوع می تواند فرد را دچار سرطان مری کند.

پورشمس نوشیدن آب‌ آلوده را یکی دیگر از عوامل خطر سرطان مری اعلام کرد و گفت: استفاده از آب‌های دخیره شده در آب انبار می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری سرطان مری کند که این موضوع در مطالعه‌ای که چند سال پیش در شمال شرق ایران انجام شده به اثبات رسیده است.

** خاصیت درمان سرطان در میوه‌ها پایه و اساس علمی ندارد

وی ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه برخی میوه‌ها خاصیت درمان سرطان را دارند، غیر علمی دانست و گفت: این ادعاها پایه و اساس علمی ندارند و نباید به آنها دامن زد.

پورشمس تاکید کرد که تغذیه مناسب از جمله مصرف میوه‌ها و سبزیجات فقط می‌تواند از بروز سرطان‌ها از جمله مری جلوگیری کند و قادر به درمان بیماری‌ها نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که سرطان شبیه به برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی نیست که به سادگی و با مصرف یک میوه بتوان آن را درمان کرد، بلکه افراد باید عوامل متعددی را رعایت کنند تا دچار این بیماری نشوند.

یکم تا هشتم خرداد ماه به عنوان هفته سلامت گوارش نامگذاری شده و شعار امسال این هفته، «تشخیص زودهنگام و درمان سرطان دستگاه گوارش» تعیین شده و به همین مناسبت برنامه‌های متعددی در تهران و برخی استان‌ها برگزار می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha