یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 272298

بنابر اعلام وب‌سایت دکتر سوشا، تحرک و نشاط کودکان به سلامت مفاصل و استخوان‌های آنها بستگی دارد به همین دلیل هر گونه بیماری در این اعضا از جمله عفونت مفاصل و استخوان باید به سرعت تشخیص داده شود.

مشکل عفونت‌های مفاصل و استخوان در کودکان

سلامت نیوز: بنابر اعلام وب‌سایت دکتر سوشا، تحرک و نشاط کودکان به سلامت مفاصل و استخوان‌های آنها بستگی دارد به همین دلیل هر گونه بیماری در این اعضا از جمله عفونت مفاصل و استخوان باید به سرعت تشخیص داده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،کودکان می‌توانند در ناحیه استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها دچار عفونت شوند. این عفونت معمولاً در مفاصلی که به استخوان‌های بلند متصل‌اند، دیده می‌شوند. این استخوان‌ها شامل استخوان باسن، زانو، مچ پا و شانه، آرنج و مچ می‌شوند. عفونت عضلات معمولاً در عضلات ران پا، کشاله ران و باسن دیده می‌شوند.

علت پدیدار شدن عفونت در این نواحی، جریان خون در این نواحی است. جریان خون در نواحی انتهای استخوان و در نزدیکی صفحات رشد استخوان و داخل مفاصل شدید است. در نتیجه، باکتری‌ها می‌توانند در این محل‌ها تجمع کنند.

عفونت مفاصل به دلایل زیادی برای کودکان خطرناک است:

- کودکان زیر ۳ سال به‌سادگی دچار عفونت می‌شوند. سیستم ایمنی آن‌ها به‌صورت کامل تکامل نیافته است. به‌علاوه، کودکان در این سن زیاد زمین می‌خورند که پوست آن‌ها را در برابر ابتلاء به عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند.

- عفونت‌ها داخل سیستم عفونی بدن کودکان به‌سرعت منتشر می‌شوند.

- آسیب به استخوان‌ها و مفاصل می‌تواند رشد کودک را مختل کند و باعث شود نتواند ازنظر فیزیکی سالم باشد. عفونت در ناحیه مفصل لگن بسیار خطرناک است و به‌سرعت باید مورد درمان قرار گیرد. برای اطلاع از بیمارستان‌های اطفال می‌توانید به بخش جستجوی بیمارستان‌های کشور در سایت دکتر سوشا مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های عفونت استخوان و مفاصل در کودکان

کودکانی که دچار عفونت استخوان، مفاصل یا ماهیچه‌ها هستند نشانه‌های زیر را بروز می‌دهند:

- تب

- درد

- حرکت محدود ناحیه عفونتی

- آسیب‌پذیری، غذا نخوردن و استفراغ کردن

بسیاری از کودکانی که به عفونت در نواحی مفاصل و استخوان‌ها دچار هستند، اخیراً آسیبی در آن ناحیه داشته‌اند. نشانه‌های عفونت توسط نشانه‌های درد و آسیب وارد شده مخفی می‌مانند. بیشتر والدین فکر می‌کنند که آسیب‌ها به‌خودی‌خود بهبود میابند و ممکن است زمان بیشتری لازم باشد تا عفونت را تشخیص دهند.

بسیار مهم است که بلافاصله بعد از پدیدار شدن علائم بیماری، کودک را به پزشک متخصص نشان دهید.

علت عفونت مفاصل

عفونت در ناحیه مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها توسط باکتری‌هایی که به‌صورت عادی در محیط ما وجود دارند، ایجاد می‌شوند. شایع‌ترین باکتری که موجب پیدایش این عفونت‌ها می‌شود، استافیلوکوکوس اورئوس نام دارد.

باکتری‌ها به روش‌های مختلفی می‌توانند وارد بدن ما شوند. باکتری‌ها با استفاده از جریان خون داخل بدن جابجا می‌شوند تا زمانی که به مفصل، استخوان یا ماهیچه‌ای برسند. وقتی باکتری به این ناحیه رسید، از جریان خون خارج‌شده و در همین ناحیه رشد و تکثیر می‌شوند و موجب پیدایش علائمی که ذکر شد، می‌شود.

درمان عفونت مفاصل

درمان با آنتی بیوتیک

درمان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها اصلی‌ترین روش درمان عفونت مفاصل و استخوان است.

تزریق: در ابتلاء لازم است کودک در بیمارستان بستری شود تا آنتی‌بیوتیک برای او تزریق شود. مدت‌زمان بستری شدن کودک در بیمارستان به‌شدت و وخامت عفونت بستگی دارد. بیشتر کودکانی که به عفونت در مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مبتلا می‌شوند باید به مدت یک تا دو هفته در بیمارستان بستری باشند.

آنتی‌بیوتیک خوراکی: برای بیشتر کودکان، درمان با استفاده از آنتی‌بیوتیک در نهایت به قرص تغییر پیدا می‌کند تا بتوان آن را در خانه مصرف کرد. از جمله این داروها کپسول کلیندامایسین است که می‌توانید با مراجعه به مرجع پزشکی دکتر سوشا همه اطلاعات لازم درباره این دارو را کسب کنید.

استفاده از PICC: برخی از کودکان می‌توانند داروها را به‌صورت تزریقی و در خانه با استفاده از دستگاهی به نام PICC دریافت کنند.

دوره درمانی با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک در هر کودکی متفاوت است. به‌طورکلی برای درمان عفونت مفاصل بین ۴ تا ۶ هفته و برای عفونت ماهیچه‌ها بین ۳ تا ۴ هفته زمان لازم است.

بسیار مهم است که کودک داروها را به اندازه تجویز شده و سر موقع مصرف کند.

درمان با استفاده از جراحی

در عفونت‌های خفیف، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بیماری را درمان می‌کند؛ اما تعدادی از کودکان برای بهبودی کامل نیاز به انجام عمل جراحی دارند تا محل عفونی یا همان چرک به‌صورت کامل پاک‌سازی شود. این کار فشار و التهاب را از روی استخوان برداشته و جریان خون را بهبود می‌بخشد. بهبود جریان خون موجب می‌شود که آنتی‌بیوتیک‌ها بهتر به نواحی آلوده منتقل شوند و بهبودی سریع‌تر حاصل شود. برای بیشتر کودکان انجام تنها یک عمل جراحی کافی است، اما عفونت‌های شدید و وخیم ممکن است نیاز به انجام چند عمل جراحی داشته باشند.

نتیجه درمان عفونت استخوان و مفاصل

بیشتر کودکان بعد از اتمام دوره درمانی به‌صورت کامل بهبود میابند. هر چه تشخیص بیماری سریع‌تر انجام شود، احتمال بهبود کامل بیشتر است. اگر بیماری با تأخیر شناسایی شود، احتمال اینکه بیماری آسیب‌های بزرگی به بدن وارد کند بیشتر است. معمولاً استفاده از داروها تا مدتی بعد از بهبود، باعث افزایش ماندگاری اثر درمان می‌شوند. برای اطلاع از داروهای مورداستفاده در این بیماری می‌توانید به بخش اطلاعات دارویی در سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کنید.

در کودکانی که به نوع شدید عفونت مبتلا هستند، ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد. عوارض جانبی عبارت‌اند از لخته‌های خوبی، توقف رشد، تغییر حالت استخوان‌ها، شکستگی در استخوان‌ها که به دلیل سیستم ایمنی ضعیف است، مرگ بافت استخوان و سختی مفاصل. البته میزان بروز این عوارض جانبی کم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha