یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

چند سالی است که آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان به یکی از مسائل اصلی وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. در سال تحصیلی گذشته هم خبرهای تلخی از «کودک آزاری» تا شیوع مصرف گُل در بین دانش‌آموزان منتشر شده است.

مددکاران اجتماعی به مدرسه می‌روند

سلامت نیوز:چند سالی است که آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان به یکی از مسائل اصلی وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. در سال تحصیلی گذشته هم خبرهای تلخی از «کودک آزاری» تا شیوع مصرف گُل در بین دانش‌آموزان منتشر شده است.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در این میان اما برخی از مسئولان آموزشی معتقدند که موضوع آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را نباید پررنگ کرد، چرا که موجب ایجاد نگرانی خانواده‌ها می‌شود. البته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر نظر دیگری دارند. آنها بارها درباره وضعیت اعتیاد دانش‌آموزی اطلاع‌رسانی کردند.

آخرین بار اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود که اعلام کرد که نوع مواد مصرفی شایع در میان دانش‌آموزان، گُل است. اسکندر مؤمنی درباره آمار دانش‌آموزان معتاد گفت: آمار اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی 2/1 درصد است.

او همچنین به موضوع طرح پاکسازی تا شعاع چندصد متری مدارس اشاره کرد و گفت: کشفیات در اطراف مدارس در دوماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 154 درصد رشد داشته است. البته موضوع آسیب‌های اجتماعی فقط مربوط به اعتیاد دانش‌آموزی نیست.

به گفته کارشناسان اجتماعی زمان و سن شروع رابطه دختران و پسران به دوران اول متوسطه کاهش یافته است. همچنین آن‌طور که آمارهای وزارت آموزش و پرورش از دانش‌آموزان تهرانی می‌گوید در حال حاضر رفتار پرخطر در میان پسران در مقطع متوسطه اول ۱۹.۷ درصد و خشم بالا در میان دختران ۱۹.۶ درصد است.

این موضوع موجب شد تا مسئولان آموزش و پرورش هم رسیدگی به وضعیت روحی و روانی دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهند. موضوعی که مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید:

مرکز مداخله در فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید در مدارس راه‌اندازی می‌شود. این طرح شبیه به همان اورژانس اجتماعی است؛ اما ویژه و اختصاصی آموزش و پرورش است.

بخشنامه مربوط را صادر کردیم و از مهرماه اجرا می‌شود. «مسعود شکوهی» درباره علل راه‌اندازی این مرکز در 750 منطقه آموزش و پرورش می‌گوید: سلامت روحی روانی دانش‌آموزان از اولویت اصلی وزارتخانه است و ما می‌خواهیم مداخله بموقع و مؤثر روی رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان داشته باشیم.

موضوع کودک آزاری، خودکشی، خشونت، مصرف مواد، فرار از منزل، وضعیت‌های زیانبار آوارگی ، کودکان مهاجر از جمله موضوعات مهمی است که در مرکز مداخله در فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین با شرکت مخابرات مکاتبه کردیم تا خطوط تلفنی را راه‌اندازی کنیم تا اگر مدیر مدرسه‌ یا دانش‌آموزی درخواست کمک فوری به‌عنوان مثال در مواردی چون فرار دانش‌آموز، کودک آزاری و ضرب و جرح داشت، به راحتی اطلاع دهد تا معلم، مدیر، والدین و دانش‌آموز بدانند چه کاری باید انجام بدهند و ما در نزدیکترین و کمترین زمان ممکن، بیشترین خدمات را به آنها ارائه دهیم.


«شکوهی» تأکید می‌کند: این طرح مخصوص دانش‌آموزان است و ما در این طرح از مشاوره، مددکار اجتماعی و روان‌شناس بالینی استفاده خواهیم کرد. پیش‌بینی ما این است که در مهر ماه امسال به سه هزار نیرو نیاز داشته باشیم. بخشی از این ظرفیت در مجموعه آموزش و پرورش است و بخش دیگر را جذب خواهیم کرد.


وی درپاسخ به اینکه آیا هجمه‌های اخیر به برخی مسائل اخلاقی دانش‌آموزان دلیل راه‌اندازی این مرکز است، می‌گوید: وضعیت اخلاقی دانش‌آموزان به هیچ عنوان بحرانی نیست. اتفاقاً سلامت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان بالاست اما شما دقت کنید ما 14 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی داریم. اگر یک دانش‌آموز هم رفتار پرخطر داشته باشد موضوع به سرعت خبری می‌شود. با این حال ما می‌خواهیم در سال تحصیلی جدید اگر دانش‌آموزی مشکلی در مدرسه داشت، مداخله بموقع داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha