«پلازا»؛ مکان جدیدی در فضای شهری تهران است که چند سالی است تب آن در ذهن مدیران شهری تهران افتاده است، هرچند بعد از رونمایی از پلازای میدان هفتم‌تیر و بهره‌برداری از پلازای ولیعصر(عج) انتقاداتی فراوانی به این ساخت وساز جدید در تهران وارد شده اما به نظر می‌رسد که اگر بخت با مدیران شهری همراه باشد پلازای جدیدی به فضای شهری تهران افزوده می‌شود. گود بزرگ برج میلاد تهران مکانی است که برای ساخت این پلازا در نظر گرفته شده است. همان گودی که چند وقتی است به عنوان خطرناک‌ترین گود تهران از آن یاد می‌شود و سلامت برج میلاد را نیز تهدید می‌کند.

«پلازا» سازی بر گود خطرناک تهران

سلامت نیوز: «پلازا»؛ مکان جدیدی در فضای شهری تهران است که چند سالی است تب آن در ذهن مدیران شهری تهران افتاده است، هرچند بعد از رونمایی از پلازای میدان هفتم‌تیر و بهره‌برداری از پلازای ولیعصر(عج) انتقاداتی فراوانی به این ساختوساز جدید در تهران وارد شده اما به نظر می‌رسد که اگر بخت با مدیران شهری همراه باشد پلازای جدیدی به فضای شهری تهران افزوده می‌شود. گود بزرگ برج میلاد تهران مکانی است که برای ساخت این پلازا در نظر گرفته شده است. همان گودی که چند وقتی است به عنوان خطرناک‌ترین گود تهران از آن یاد می‌شود و سلامت برج میلاد را نیز تهدید می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،بنا به آماری که شورای شهر تهران ارائه کرده، بیش از 221 گود رها شده در شهر تهران وجود دارد که 35 درصد آنها جزو گودهای پرخطر هستند. بررسی‌ها نشان داده که 30 درصد این گودهای رها شده متعلق به ارگان‌ها بوده، 15 درصد متعلق به شهرداری و 35 گود تحت مالکیت مشترک شهرداری و سایر سازمان‌ها است.

یکی از این گودهای پرخطر، گود کنار برج میلاد است. گودی که داستان پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و 5 سالی است که منتظر تعیینتکلیف شدن است.

از زمانی که شورای شهر پنجم زمام امور مدیریت شهر تهران را برعهده گرفته است هرازچندی جنجال‌هایی بر سر یکی از اقدامات مدیریت پیشین شهر تهران یعنی محمدباقر قالیباف به راه می‌افتد. گود بلاتکلیف برج میلاد و ماجرای مالکیت آن یکی از همین جنجال‌ها است که از ماه‌های انتهایی سال 97 توسط اعضای شورای شهر پنجم به راه افتاده است و این جنجال همچنان ادامه دارد.

مهرماه سال پیش بود که یکی از نمایندگان شورای شهر تهران در تذکری بر لزوم توجه به گود رهاشده در کنار برج میلاد تاکید و اعلام کرد که این گود در دست نیروی انتظامی است، موضوعی که رئیس پلیس پایتخت توضیحاتی را درباره آن ارائه کرد.

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ این موضوع را تایید کرد و گفت: در این زمینه اختلافی میان بنیاد تعاون ناجا و یکی از معاونت‌های شهرداری وجود داشت و تا جایی که من از آن خبر دارم جلساتی برگزار شده و دو طرف به نتایج خوبی هم رسیده‌اند. به گفته او، قرار بوده بنیاد تعاون ساختمانی آنجا بسازد که مجوزش صادر نشده است.


ساخت ساختمان بنیاد تعاون آن هم توسط نیروی انتظامی در کنار برج میلاد و مرکز همایش‌های این برج موضوع تازه‌ای بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر درباره ماجرای این گود به نیروی انتظامی گفته است: پنج سال پیش در زمان قالیباف، قرار دادی میان سازمان مشارکت‌های شهرداری و شرکت سرمایه‌گذاری قدر متعلق به بنیاد تعاون ناجا امضا شد که براساس این قرارداد مقرر شد که در فاز 2 برج میلاد، هتل دوقلو پنج‌ستاره‌ای در جوار مرکز همایش‌های برج میلاد ساخته شود.

وی با بیان اینکه بنیاد تعاون ناجا نیز بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد نسبت به گودبرداری اقدام کرد، گفت: مساحت زیادی از گود برداشته شد، اما کار به همان شکل رها شد و بنیاد تعاون ناجا نیز دلیل انصراف خود از این پروژه را رفتن شریک چینی خود عنوان کرد و اعلام کرد که به دنبال یک شریک است چراکه به دلیل مشکلات مالی امکان توسعه پروژه را ندارد.


رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه متاسفانه گود برج میلاد جز 200 گود پرخطر تهران است و اگر خدایی ناکرده رانش زمین یا زلزله رخ دهد شاهد بروز فاجعه خواهیم بود ادامه داد: عمر مفید گود به اتمام رسیده و قطعا اگر حادثهای رخ دهد شاهد وقوع خسارت جانی و مالی زیادی خواهیم بود. فراهانی با بیان اینکه تاکنون برای تعیینتکلیف این گود پرخطر جلسات متعدد برگزار شده است، گفت:

شهرداری تهران به تعهد خود مبنی بر واگذاری زمین اقدام کرده اما بنیاد تعاون ناجا توان ادامه کار را ندارد و این در حالی است که حتی گود را نیز به حالت اول برنگردانده و مدعی است که اگر شهرداری میخواهد منصرف شود باید هزینههای بنیاد برای گودبرداری را بدهد. و این در حالی است که بنیاد به تعهدات خود عمل نکرده و کار را پنج سال است که فریز کرده و خسارت مالی و عدم‌النفع زیادی به شهرداری به واسطه عدم توسعه پروژه تحمیل کرده است.


حالا اما با گذشت نزدیک به 5 سال از زمانی که این گود پرخطر در مجاورت برجی که ساخت آن خود یکی از پر حاشیه‌ترین برج‌های پایتخت بوده و ماجرای گسل‌های زیر آن همچنان نقل محافل کارشناسان زمین شناسی و زلزله‌شناسی است، رها شده می‌گذرد. حالا مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران درباره سرنوشتی گودال پرخطری که مدیریت شهری اسبق برای تهران آن را برای مدیران جدید شهری به ارث گذاشته شده و حتی پرکردن آن هم هزینه‌بر است،  گفته است:

«در صورتی که سرمایه‌گذار برای ادامه ساخت فاز 2 برج میلاد پیدا نشد، این گود ایمنسازی و تبدیل به پلازای شهری شود.» فراهانی افزوده: «معتقدیم که اساسا در گام اول لغو قرار داد فیمابین شهرداری و شرکت «سرمایهگذاری قدر» لازم است و در ادامه اگر نتوانستیم نسبت به جذب سرمایه‌گذار برای ادامه کار اقدام کنیم، پیشنهاد می‌شود که این گود ایمنسازی و تبدیل به پلازای شهری شود که حداقل مردم در آن به تفریح بپردازند.


حال تصمیم به ساخت پلازایی دیگر در تهران آن هم در گودی خطرناک در مجاورت برج میلاد در حالی است که پیشتر معماران و کارشناسان شهری نسبت به ساخت و بهره‌برداری از پروژه موسوم به پلازای میدان ولیعصر(عج) و پلازای نیمه ساز هفت تیر انتقاداتی را به مدیریت شهری تهران وارد کرده‌اند.

گروهی از شهرسازان و معماران اعتقاد دارند این مدل که مسیر عابران به زیر زمین منتقل شود و خودروها در تراز همسطح تردد کنند، رابطه مطلوب میان شهر و شهروندان را کمرنگ می‌کند.

به اعتقاد این کارشناسان، رویکرد مدیریت شهری در طرح‌های ساماندهی میادین شهری باید تقدم عابران نسبت به خودروها و حفظ کارکرد اصلی میادین باشد؛ کمااینکه تجربه سنگفرش میدان حسن‌آباد به منظور حفظ اصالت منظر شهری تاریخی این میدان یکی از تجربیات نسبتا موفق شهرداری در این زمینه است. حال باید دید که مدیران شهری چه هدف و دلیلی از ساختوساز یک پلازای دیگر در محل گود برج میلاد دارند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha