چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 277705

«بیانیه پشت بیانیه و اعتراض پشت سرهم.» این خلاصه واکنشی است که بخش مهمی از پزشکان و انجمن‌های مختلف پزشکی از نظام پزشکی گرفته تا دندانپزشکی و... به زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای اجبار نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکان در روزهای گذشته نشان داده‌اند.

درد کارت‌خوان

سلامت نیوز: «بیانیه پشت بیانیه و اعتراض پشت سرهم.» این خلاصه واکنشی است که بخش مهمی از پزشکان و انجمن‌های مختلف پزشکی از نظام پزشکی گرفته تا دندانپزشکی و... به زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای اجبار نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکان در روزهای گذشته نشان داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،سازمان امور مالیاتی طبق مصوبه مجلس ابتدا 23مرداد و بعد از آن 31مرداد را به‌عنوان ضرب‌الاجل نصب کارت‌خوان برای پزشکان اعلام کرد، ولی هنوز جوهر این خبر خشک نشده بود که اعتراضات پزشکان از هر سو و هر شهری شروع شد و این موضوع را «تبعیض‌آمیز» دانستند و حتی اعلام کردند که در سامانه اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی ثبت نام نخواهند کرد.

مثلا رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان اسفراین در نامه‌ای اعلام کرد:« به سبب ابهام قانونی و حقوقی ایجاد سامانه فروشندگان را تا فراگیر شدن این پیشنهاد برای مودین کلیه صنوف ضروری ندانسته و اجرای آن منوط به کشوری شدن این پیشنهاد خواهد بود.»

یا رئیس انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن در نامه‌ای نوشت:« به این اهانت آشکار به جامعه پزشکی، تمکین نخواهیم کرد.» البته این اعتراض‌ها در شرایطی طرح می‌شود که نمایندگان مجلس در راستای جلوگیری از فرارهای مالیاتی احتمالی، اجرای شفافیت و همچنین رفاه حال بیماران و خانواده هایشان در قالب بند الحاقی به تبصره 6لایحه بودجه 98، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه کارت‌خوان بانکی) کرده‌اند و اعلام ضرب‌الاجل از سوی سازمان امور مالیاتی در واقع عمل به قانون است.

قانونی که پزشکان به آن اعتراض دارند و حتی تهدید می‌کنند آن را اجرا نخواهند کرد. درحالی‌که موضوع نصب کارت‌خوان‌ها علاوه برقانون، خواسته هزاران بیمار و خانواده هایشان که به مطب خصوصی پزشکان مراجعه می‌کنند است، بیماران و خانواده‌هایشان که در مطب بسیاری از پزشکان اسیر گرفتن پول نقد از عابربانک‌ها می‌شوند آن هم در وضعیتی که حتی دستفروشان هم این روزها کارت‌خوان دارند.


خیابان مفتح شمالی، مقصد نهایی بسیاری از بیمارانی است که سال‌هاست در آرزوی بچه دار شدن به ‌سرمی‌برند. مطب یکی از شهره‌ترین متخصص زنان و زایمان که در مطبش جای سوزن انداختن نیست. ویزیت‌اش 58هزار تومان است. تا روی پله‌ها بانوان و برخی همراه با همسرانشان ایستاده‌اند. سمیرا به تنهایی به مطب آمده است و درحالی‌که به سختی راه می‌رود به منشی نزدیک می‌شود و می‌گوید:

من همراه ندارم و با وضعیتی که دارم نمی‌توانم پول نقد تهیه کنم.منشی می‌گوید: ما کارت‌خوان نداریم و شرمنده کاری از دستم بر نمی‌آید. یعنی چی ؟ من پا به‌ماه هستم دراین گرما کجا بروم پول نقد تهیه کنم.مگر می‌شود یک مطب به این بزرگی کارت‌خوان نداشته باشد ؟ نزدیک‌ترین بانک به این مطب چند کوچه پایین‌تر است و واقعا چطور دلتان می‌آید از من بخواهید این همه راه بروم برای اینکه پول نقد بگیرم؟


پول نقد تهیه کنید درخدمتتان هستم
نفس‌هایش در سربالایی کوچه پس کوچه‌های شمالی‌ترین منطقه تهران به شماره افتاده است. به برگه‌ای که دستش است نگاه می‌کند. مقابل پلاک 16می‌ایستد و سرش را برای دیدن نام پزشک متخصص که بالا می‌برد از منحصر به فرد بودن و شیک‌بودن عمارت مجتمع پزشکان سرش گیج می‌رود. آدرس پزشک را درست آمده است. داخل عمارت پا می‌گذارد اما آسانسور خراب است و پله‌ها را به سختی بالا می‌آید. یک دستش به عصایی است که محافظ پای تازه جراحی شده‌اش است و دست دیگرش به پرونده‌هایی که زیر بغل دارد. با سختی خود را به طبقه چهارم می‌رساند.

اسمش را می‌گوید و ساعتی که وقت داشته است. منشی دفترش را ورق می‌زند و می‌گوید:60هزارتومان می‌شود.پیرمرد به سختی دستش را به جیبش می‌برد و کارت بانکی‌اش را روی میز می‌گذارد که منشی با صدای بلند که می‌خواهد بقیه بیماران و همراهان بشنوند می‌گوید: کارت‌خوانمان قطع است. پول نقد تهیه کنید. پیرمرد دستی به موهای سپیدش می‌کشد و می‌گوید: پول نقد همراه ندارم. منشی بدون اینکه سرش را بالا بیاورد ادامه می‌دهد.دو کوچه پایین‌تر 2تا بانک هست. پول نقد تهیه کنید درخدمتتان هستم.


از پزشکان ارتوپد شهره و معروف است. اما وقتی با مطبش تماس می‌گیرید پس ازاعلام زمان وقت منشی می‌گوید: فردا ۷5هزارتومان پول نقد همراه‌تان باشد. محمد این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: جالب است که دستفروش کنارخیابان کارت‌خوان دارد اما پزشکان معروف و نامی ما تمایلی به استفاده از تکنولوژی که برای رفاه حال مردم باشد ندارند.


ترفند برای فرارازمالیات، نخ‌نما شده
یکی ازلوکس‌ترین عمارت‌های شهرک غرب محسوب می‌شود. مجتمع پزشکانی که تعداد قابل توجهی کلینیک پوست و مو دارد. مشتریانش از هر سن و طیفی هستند؛ مریم می‌گوید: هر بار که می‌آیم کلی استرس دارم چون همیشه باید بالای 500-400 هزار تومان پول نقد همراهم باشد.

برای دریافت هرنوع خدمات زیبایی باید وجه را نقدا بپردازیم. جالب است که برای جراحی زیبایی هم که در مطب انجام دادم وهزینه‌اش چند میلیون تومان شد پول نقد پرداخت کردم. به‌نظرم این ترفند برای فرار از مالیات آن هم توسط پزشکان، بسیار نخ‌نما شده است و کارصحیحی نیست، آنها می‌خواهند مشخص نشود که درآمدهایشان چقدر است و دولت نتواند رد درآمدهایشان را داشته باشد. البته به‌نظرم موضوع فقط فرارمالیاتی نیست؛ موضوع چند برابر تعرفه پول گرفتن و تخلف‌های دیگر هم هست و چون نقد می‌گیرند بیماران نمی‌توانند از آنها شکایت کنند.


چرا پزشکان معروف پایتخت کارت‌خوان ندارند؟
از دورود آمده است می‌گوید: یک سال است که 3ماه یک‌بار برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنم. محمود دچارسوختگی شدید شده است وهزینه‌های درمانش بسیار بالاست. می‌گوید: هر بار باید کلی پول نقد از عابر بانک بگیرم. بار اول اسیر شدم و از آن به بعد همیشه با خودم پول همراه دارم و اگر هزینه‌ها هم بیشتر شود، مجبور هستم دوباره از مطب بیرون بروم و پول بگیرم.

البته عابر بانک‌ها هم سقف دارند و به همین دلیل هربار برای تهیه پول در تهران دچار مشکل می‌شویم و گاهی مقداری همراه خودم از دورود می‌آورم یا اینکه از چند کارت پول می‌گیرم درحالی‌که در شهر ما هم که بسیار کوچک‌تر از تهران است همه مغازه‌ها و حتی وانتی‌ها که بار می‌فروشند، کارت‌خوان دارند. او می‌گوید بارها شاهد بوده وقتی بیماری به نداشتن کارت‌خوان از سوی پزشک اعتراض کرده، منشی به او با تندی پاسخ داده و حتی نوبتش را به تأخیر انداخته و با او لج کرده است.


پزشکان نمی‌توانند به بیماران‌شان زور بگویند
شادی اما داستان جالب‌تری دارد، او می‌گوید: ما هربار باید پول ویزیت و سایرهزینه‌ها را به‌حساب منشی آقای دکتر متخصص واریزکنیم. جالب است که چندین بار هم به پزشک مربوطه اعتراض کردیم اما او گرفتاری‌های کاری را بهانه می‌کند و می‌گوید یا پول نقد بدهید یا پول را اینترنتی به‌حساب منشی واریز کنید. از آنجایی‌که ما هم مجبورهستیم برای ادامه درمان به این پزشک مراجعه کنیم؛ چون سال‌هاست که تحت درمانش هستیم باید رفتارهای این چنینی را ببینیم و دم نزنیم. به همین دلیل خوشحال هستیم که الزام برای نصب کارت‌خوان در حال اجراست و دیگر پزشکان نمی‌توانند به بیماران‌شان زور بگویند.


لطفا ویزیت را نقد بدهید
مطب یکی از پزشکان قلب در مرکز شهر مثل همیشه شلوغ است و حتی تعداد صندلی‌ها نیز جوابگوی مراجعان نیست. علی که همراه پیرمردی که به تازگی قلبش را جراحی کرده است آمده و می‌گوید بیمار پدرش است:« اغلب افرادی که در مطب هستند یا مشکل قلبی دارند و یا اینکه برای ویزیت بعد از عمل مراجعه کرده‌اند. وقت‌ها بسیار طولانی است و هر بیمار حتی اگر زودتر ازساعت مقرر آمده باشد باید ساعت‌ها درنوبت بماند. منشی هم بعد از ساعت‌ها معطلی هربیماری را که نوبتش می‌شود صدا می‌زند پول ویزیت را می‌گیرد و راهنمایی‌اش می‌کند به داخل.

آنهایی که مثل من پول نقد همراه ندارند باید بروند بیرون ساختمان و چند صدمتر بالاتر از دستگاه خودپرداز پول بگیرند. مرد جوان با عصبانیتی که از صدایش مشهود است می‌گوید: چطور می‌شود متخصص قلب در پایتخت که روزانه بیش از 30بیمار را ویزیت می‌کند، کارت‌خوان نداشته باشد؟ به منشی هم که گفتم من نمی‌توانم پدرم را رها کنم و بروم بیرون از بانک پول بگیرم و شما موظف هستید که برای مطب‌ دستگاه تهیه کنید. عصبانی شد و گفت می‌توانید به پزشک دیگری مراجعه کنید.


شاهین یکی دیگر از همراهان بیمار که با چشمان زل زده دیالوگ‌های بین منشی و پسر پیرمرد را مشاهده می‌کند هم می‌گوید: «پزشکان با قصد و نیت، کارت‌خوان درمطب هایشان نمی‌گذارند تا راحت‌تر قیمت‌های ویزیت‌شان را افزایش دهند، کسی هم نیست که نظارت کند. بیماران هم که آنقدر درگیر بیماری‌شان هستند که حوصله بحث و جدل ندارند.

شما به هر مطبی که سر بزنید می‌بینید که ویزیت‌ها فرق دارد، یک پزشک فوق‌تخصص 45هزار تومان ویزیت می‌گیرد؛ نفر دیگر 60تومن و کسی هم نیست پاسخ دهد.» او می‌گوید: سؤال من از پزشکان این است که اگر ترسی از شفافیت ندارند و طبق قانون عمل می‌کنند چرا حاضر نیستند کارت‌خوان بگذارند؟


پزشکانی که کارت‌خوان دارند
در این بین البته پزشکانی هم هستند که هم‌اکنون از کارت‌خوان استفاده می‌کنند و معتقدند دیگر پزشکان هم باید به جمع آنها بپیوندند. یکی از پزشکان که به نام مستعار صابری خود را معرفی می‌کند و خود در مطبش دستگاه کارت‌خوان نصب کرده و از استقبال کارت‌خوان از سوی پزشکان دیگر هم استقبال می‌کند، می‌گوید:

«برخی از پزشکان به‌خاطر اینکه مالیات ندهند یا کمتر مالیات بپردازند در مطب‌هایشان دستگاه کارت‌خوان نصب نمی‌کنند یا اینکه دستگاه‌های کارت‌خوان را به اسم افراد دیگری ثبت می‌کنند تا میزان درآمدشان مشخص نشود.

در واقع این تخلفات در بخشی از مطب‌های خصوصی صورت می‌گیرد.به هر حال ما به‌عنوان پزشک از شفافیت استقبال می‌کنیم؛ اگرچه معتقدیم که چنین طرح‌هایی نباید تبعیض‌آمیز باشد و باید همه صنوف مورد حسابرسی قرار بگیرند و نباید فضایی در کشور درجهت ضد‌پزشکان ایجاد شود. البته مسئولان سازمان امور مالیاتی گفته‌اند این کار از صنف پزشکان شروع شده است و داشتن کارت‌خوان برای بقیه صنوف هم قرار است اجباری شود ولی بهتر بود این کار همزمان اتفاق بیفتد.»



منشی با صدای بلند که می‌خواهد بقیه بیماران و همراهان‌شان بشنوند می‌گوید: کارت‌خوانمان قطع است. پول نقد تهیه کنید. پیرمرد دستی به موهای سپیدش می‌کشد و می‌گوید: پول نقد همراه ندارم. منشی بدون اینکه سرش را بالا بیاورد ادامه می‌دهد: دو کوچه پایین‌تر 2تا بانک هست. پول نقد تهیه کنید درخدمتتان هستم


کارت‌خوان و شفافیت، فرصتی برای  پزشکان است
علی رستم‌پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان امورمالیاتی کشور درخصوص اعتراض پزشکان به نصب کارت‌خوان و واکنش‌های بسیاری که در روزهای گذشته مطرح شده به همشهری می‌گوید: بدون شک پزشکانی که به‌دنبال فرار مالیاتی هستند در کشور با چنین ابزارهایی شفافیت درآمدی‌شان بیشتر خواهد شد و طبیعتا مالیات بر درآمد واقعی‌تری را پرداخت خواهند کرد.

همچنین این الزام بدون شک کمک می‌کند به رفع اتهام فرارمالیاتی که سال‌هاست به جامعه پزشکی زده می‌شود، یعنی به جای اینکه دوستان پزشک ما امروز به دید تهدید به این موضوع نگاه کنند باید این الزام را یک فرصت بدانند برای جامعه پزشکی. ما می‌دانیم که جمعیت زیادی از پزشکان کارت‌خوان دارند و این موضوع باعث می‌شود پزشکانی هم که زیربار نصب کارت‌خوان نمی‌روند، مجبور به این کار شوند.

همچنین ما باید به سمت ایجاد عدالت مالیاتی برویم و حسن دیگر این کار این است که اگر کسی تا به امروز مالیات واقعی خود را پرداخت نمی‌کرده با کمک این ابزار و بقیه اطلاعاتی که در پایگاه اطلاعاتی ما در سازمان جمع می‌شود به راحتی به سمت شفاف‌سازی‌ پیش می‌رویم. او در ادامه می‌گوید:«نگاه ما به این موضوع تنها وصول مالیات نیست چرا که سازمان مالیاتی یک دستگاه مجری است و اول باید وظیفه قانونی خود را انجام دهد.


امروز مجلس استفاده از کارت‌خوان برای پزشکان را الزامی کرده و سازمان مالیاتی هم به‌عنوان دستگاه مجری باید بستر و زیر ساخت‌های لازم را فراهم کند. البته سازمان نظام پزشکی همکاری بسیار خوبی را در این زمینه دارند و انتظار ما این است که جامعه فرهیخته پزشکی هم از این فرصتی که برایش ایجاد شده استفاده کنند و از خودشان رفع تهمت فرارمالیاتی را بردارند؛ چون اگربحث فرار مالیاتی احرازشود به استناد ماده 274قانون فرار مالیاتی برابر است با جرم مالیاتی و قابل پیگیری درمراجع قانونی خواهد بود.


او همچنین در پاسخ به موضوع تبعیض که پزشکان اعلام می‌کنند، می‌گوید:« سازمان مالیاتی تبعیضی دراین زمینه قائل نشده است پزشکان براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ‌فراخوان شده‌اند؛ پس اساسا سازمان مالیاتی برایش فرقی نمی‌کند که کدام صنف را رصد اطلاعات مالیاتی کند.همچنین اصناف دیگر بدانند که تا پایان شهریور‌ماه برای گروه‌های دیگر مشاغل هم به‌ترتیب اهمیت و جایگاه فراخوان داده خواهد شد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا ضرب‌الاجل نصب کارت‌خوان از 23به 31تغییر پیدا کرده است، گفت: بنا به درخواست سازمان نظام پزشکی مقرر شد زمان را تمدید کنیم و این تاریخ نهایی است و از ابتدای شهریور دیگر هیچ دلیلی برای نداشتن کارت‌خوان از سوی پزشکان پذیرفته شده نیست.


اگر مطب پزشکی کارت‌خوان نداشت، گزارش دهید:  از ابتدای شهریور مردم اگر به مطب پزشکی مراجعه کردند و آن مطب دستگاه کارت‌خوان نداشت، موضوع را به ستاد خبری سازمان امور مالیاتی به شماره ۰۲۱۳۵۰۱۹ اعلام کنند و سازمان امور مالیاتی علاوه بر جریمه غیرقابل بخشش، این نوع عدم‌همکاری‌ها را فرار مالیاتی محسوب و با آنها برخورد قانونی می‌کند.


اعتراض پزشکان به تبعیض است نه نصب کارت‌خوان

محمد جهانگیی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی درباره اعتراض و واکنش پزشکان به تعیین ضرب‌الاجل نصب کارت‌خوان به همشهری پاسخ می‌دهد.
چرا مهلت پزشکان برای ثبت‌نام کارت‌خوان تا ۳۱ مرداد تمدید شد؟
سازمان امور مالیاتی به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها این موضوع را تمدید کرده است.
دلیل مقاومت شدید پزشکان برای نصب کارت‌خوان و ارائه بیانیه و اعتراض به این موضوع چیست؟
پزشکان از تبعیض ایجاد شده شکایت دارند وگرنه به قانون پایبند هستند و از شفافیت استقبال می‌کنند. جامعه پزشکان با وجود انبوه مطالباتشان در سال 97این همه خدمت شایسته به مردم ارائه کردند؛ درحالی‌که تعرفه‌ها افزایش نداشت و بر حجم مطالباتشان افزوده شد و نشان دادند که همیشه با مردم همراه هستند؛ بنابراین بحث اصلی ما تبعیض است. جامعه پزشکی جامعه شفافی است و آمارهایی که از تخلفات مالی پزشکان اعلام می‌شود به هیچ عنوان واقعی نیست. نکته دیگر این است که حاشیه‌سازی‌ انسان را از متن دور می‌کند و رسانه‌ها باید از این حاشیه‌سازی‌ها‌ پرهیز کنند.


اما این حاشیه‌ها را خود پزشکان با بیانیه‌ها و اعتراض‌هایی که در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی عنوان می‌کنند، شروع کرده‌اند؟
این موضوع درون‌خانواده‌ای است و نیازی نیست به مردم کشیده شود.
موضوعی که شما درون‌خانوادگی می‌دانید به هزاران بیمار گره خورده است و شاهدیم بیماران خواستار نصب کارت‌خوان در مطب‌ها هستند، ولی پزشکان به اعتراض‌های آنها توجهی نمی‌کنند؟ اگر پزشکان کارت‌خوان نصب نکنند، چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟
من از شما سؤال می‌کنم چند درصد از خبرنگارها از چراغ قرمز رد می‌شوند؟ برخی رد می‌شوند و برخی احترام می‌گذارند. من می‌خواهم بگویم این موضوع باتوجه به مصوبه مجلس قانون است و همه باید به قانون احترام بگذارند؛ به‌طور حتم اگر پزشکان رعایت نکنند جریمه می‌شوند. به هر حال پزشکان دنبال عدم‌رعایت قانون نیستند. من می‌خواهم بدانم شما رسانه‌ها به‌دنبال چه هستید؟ ببخشید من شفاف می‌گویم.


دغدغه رسانه پیگیری خواسته‌های مردم و عمل به قانون است و البته ایجاد شفاف مالی در کشور.
به‌نظرم رسانه‌ها به‌دنبال شفاف‌سازی‌ نیستید. قانون فرصت گذاشته و تا فرصت تمام شود باید پزشکان همراهی کنند. این شفاف‌سازی‌ است و اگر درون جامعه پزشکی به من به‌عنوان عضوی از نظام پزشکی یا به شورای‌عالی معترض هستند، این اعتراض به قانون نیست. ما هم سعی کرده‌ایم که پزشکان را قانع کنیم.


یکی از اقتصاددان‌ها گفته است که پزشکان ایرانی به جای پرداخت سالی ۷ هزار میلیارد تومان مالیات، فقط ۷۰ میلیارد تومان مالیات می‌دهند. این رقم صحیح است؟ما اصلا رقم نداریم؛ مگر شما از تمام اصناف رقم دارید که چقدر مالیات می‌دهند؟
رقمی را بگویید که سال گذشته پزشکان ما چقدر مالیات پرداخت کرده‌اند؟
مالیات‌ها متفاوت است. نباید فقط مطب‌ها را حساب کرد؛ چون درصدش پایین است و 10درصد کل پرداخت بیمه‌ها در مورد ویزیت است و از این 10درصد چنین حرف‌ها و آمارهایی را می‌دهند. به همین دلیل شفاف‌سازی‌‌ها در این موارد می‌تواند کمک کند و به اطلاع مردم هم می‌رسانیم.


پس فرار مالیاتی پزشکان را قبول ندارید؟
براساس قانون و قواعد ما همیشه مالیات داده‌ایم اما یک عده در همه صنوف این فرار مالیاتی را دارند. در میان جامعه پزشکی هم قطعا خواهند بود. اما طبق آمار این جامعه از بقیه صنوف همواره بهتر و شفاف‌تر عمل کرده است؛ ضمن اینکه در حوزه پزشکی کتمان درآمد امکان‌پذیر نیست.

پس قطعا در چنین شرایطی مالیات قابل وصول است. برای همین باید به‌دنبال صنوف و کارهایی بگردید که کتمان درآمدشان قابل انجام است و خیلی هم وجود دارد. برای پزشکان این فرار مالیاتی امکان ندارد؛ چون هم بیمار مشخص است، هم دارو و هم مرکز و بیمه؛ بنابراین یک پزشک نمی‌تواند همه اینها را کتمان کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha