رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور از تعیین نقطه صفر مبدایی، برای برآورد وضعیت ارتفاعی کشور خبر داد و گفت: نرخ فرونشست در تهران نسبت به دو دهه گذشته قابل توجه است؛ از این رو ما پایش‌های دائمی را در این خصوص داریم.

"تهی شدن منابع آب" و "مرگ تدریجی" ۲ هشدار "فرونشست" در کشور

سلامت نیوز:رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور از تعیین نقطه صفر مبدایی، برای برآورد وضعیت ارتفاعی کشور خبر داد و گفت: نرخ فرونشست در تهران نسبت به دو دهه گذشته قابل توجه است؛ از این رو ما پایش‌های دائمی را در این خصوص داریم.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس شفیعی در نشست خبری امروز با تاکید بر این که بررسی تغییرات هندسی زمین را از دو دهه قبل در دستور کار قرار دادیم، افزود: امروزه تغییرات هندسی زمین ابعاد گسترده‌تری یافته است؛ از این رو لازم است که نسبت به کنترل و مهار آن اقدام شود.


وی بررسی تغییرات ارتفاعی و سطحی زمین را جزو ماموریت‌های سازمان‌های نقشه‌برداری در دنیا نام برد و اظهار کرد: در ایران نیز سازمان نقشه‌برداری کشور به منظور بررسی تغییرات ارتفاعی و سطحی نیاز به تعیین نقطه صفر مبدایی داشت که بر اساس آن بتوانیم وضعیت ارتفاعی کشور را اندازه‌گیری  کنیم.


شفیعی با تاکید بر این که در بندر شهید رجایی نقطه صفر مبدا کشور را تعیین کردیم، یادآور شد: با تعیین نقطه صفر کشوری، ارتفاع کشور بر اساس آن سنجیده خواهد شد. مدل ارتفاعی رقومی کشور با دقت ۵ تا ۱۰ متر برآورد شده است.


رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور خاطر نشان کرد: بررسی حوادثی مانند سیل که پهنه‌های زیادی از کشور را در بر می‌گیرد و همچنین پیش‌بینی روان‌آب‌ها نیاز به مؤلفه‌های دارد که یکی از مهمترین آنها مدل ارتفاعی زمین است.


وی اضافه کرد: در این حوزه نیز به مدل ارتفاعی در دشت‌ها نیاز داریم که در این زمینه نیز با کمبودهای مواجه هستیم و لازم است در این حوزه تمرکز کنیم؛ چرا که تعیین مدل ارتفاعی در دشت‌ها یکی از اولویت‌های کشور به شمار می‌رود.


شفیعی، تغییرات ارتفاعی زمین را ناشی از پدیده‌ای به نام "فرونشست" ذکر کرد و گفت: بر اساس اعلام متخصصان حوزه زمین‌شناسی پدیده فرونشست عمدتا به دلیل تغییرات سطح آب سفره‌های زیر زمینی است. از این رو این تغییرات ارتفاعی زمین در ایران تماما مربوط به کاهش سطح آب‌های زیر زمینی است.


وی خاطر نشان کرد: کاهش سطح آب‌های زیر زمینی دو هشدار مهم را به ما می‌دهد که یکی از آنها تهی شدن منابع آب کشور است که میلیون‌ها سال طول کشیده تا جمع‌آوری شود و دیگری مرگ تدریجی سرزمین ما خواهد بود.


به گفته رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، از دست دادن آب و نشست زمین، ظرفیت نفوذپذیری خاک را به حداقل می‌رساند، زمین مستعد سیل می‌شود و جهت شیب زمین نیز تغییر می‌یابد.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور نرخ فرونشست در تهران را قابل توجه توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس ما دائما در حال پایش پدیده فرونشست در کشور هستیم.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha