دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 293418

متخصصان علوم جوی اعلام کرده‌اند به‌دلیل تغییرات اقلیمی و ذوب شدن یخ‌های قطب، ‌آب اقیانوس‌ها تا سال2100 میلادی تا یک متر افزایش خواهد یافت.

آب‌های زیرزمینی خوزستان و بوشهر شور می‌شوند

سلامت نیوز: متخصصان علوم جوی اعلام کرده‌اند به‌دلیل تغییرات اقلیمی و ذوب شدن یخ‌های قطب، ‌آب اقیانوس‌ها تا سال2100 میلادی تا یک متر افزایش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، افزایش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای است که زمین را تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی قرار داده است.متخصصان اعلام کرده‌اند اگر اوضاع به همین روال پیش رود، شهرهای ساحلی تا چند دهه دیگر با بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و پیامدهای ناشی از این اتفاق مواجه می‌شوند. بنابراین لازم است از هم‌اکنون تدابیر لازم برای مواجهه با این پدیده درنظر بگیرند.

دریای عمان و خلیج‌فارس نیز به‌دلیل اتصال به آب‌های آزاد و اقیانوس آرام با موضوع افزایش تراز آب مواجه می‌شوند و برخی استان‌های جنوبی کشور پیامدهای این اتفاق را تجربه می‌کنند.تراز آب اقیانوس‌ها پیش­تر به‌دلیل گرمایش جهانی با افزایش 2 تا 3میلی‌متری مواجه شده بود. اما همزمان با افزایش دمای هوا، میزان افزایش تراز آب نیز شدت خواهد گرفت و تا چند سال آینده به سالانه چند سانتی‌متر می‌رسد.

افزایش دما و ذوب شدن یخ‌های قطبی بر افزایش تراز آب اقیانوس‌ها تأثیر دارند. اما دلیل اول با سرعت بیشتر رخ داده و تأثیرات خود را سریع‌تر به نمایش می‌گذارد.حمید علیزاده، ‌معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به همشهری می‌گوید: «افزایش دمای هوا بر آب دریاها و اقیانوس‌‌ها تأثیر گذاشته و آنها را گرم و حجم آب را افزایش می‌دهد.

اقیانوس‌ها حالا مانند یک کتری آب که روی حرارت قرار دارند عمل می‌کنند و آب بر اثر حرارت، سرریز می‌شود.» بعد از این پدیده، اتفاق دیگری رخ‌ می‌دهد، یخ‌های قطبی آب می‌شوند و بر میزان آب اقیانوس‌ها می‌افزایند. به گفته علیزاده، ذوب شدن یخ‌های گرینلند در نیمکره ‌شمالی تأثیر قابل‌توجهی بر این پدیده دارد و به‌تدریج تراز آب اقیانوس‌ها افزایش می‌یابد. این اتفاق تا چند دهه دیگر برخی کشورها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.


تأثیر افزایش تراز آب دریاها در ایران تا چند دهه محسوس نیست

خلیج‌فارس از طریق تنگه‌هرمز و دریای عمان و دریای عمان نیز به‌صورت مستقیم به اقیانوس آرام و آب‌های آزاد متصل است. پس مانند دیگر اقیانوس‌ها و دریاها با افزایش تراز آب مواجه می‌شوند. نکته مهم در میزان پیامدها و تأثیرات ناشی از افزایش تراز آب دریا در کشور است و برخی کشورها نیز بیش از دیگر مناطق درگیر اثرات این پدیده می‌شوند. معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی تأکید می‌کند: افزایش تراز آب در تمام دریاها و اقیانوس‌ها به یک میزان است.

اگر اقیانوس اطلس با یک متر افزایش تراز مواجه شود، دریای عمان و اقیانوس آرام نیز به همین میزان افزایش تراز خواهند داشت. اما وضعیت شیب سواحل، میزان تأثیرات را متفاوت خواهد کرد.این متخصص تغییر اقلیم دریایی می‌گوید: «در کشورهایی مانند هلند و بنگلادش که شیب سواحل بسیار کم است، وقتی آب دریا افزایش یابد، آب وارد قسمت قابل توجهی از این کشورها می‌شود. اما به هر میزان که شیب کشورها در ساحل بیشتر باشد، شهرهای ساحلی کمتر در معرض افزایش آب قرار می‌گیرند.»

 افزایش تراز آب در تمام اقیانوس‌ها و دریاها یکسان است اما تأثیرات آن بسته به وضعیت شیب کشورها متفاوت خواهد بود. البته کشورهایی که سکونتگاه‌های جمعیتی یا سایت‌های تاسیساتی خود را در سواحل کم شیب مستقر کرده‌اند با پیامدها و نگرانی‌های بیشتری مواجه خواهند شد.به گفته معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، افزایش تراز آب در دریای عمان و خلیج‌فارس تا ‌20سال آینده محسوس نیست. علیزاده می‌گوید:

«شیب ساحل در بیشتر نقاط دریای جنوب ‌زیاد است. اما برخی نقاط مانند استان بوشهر و بخشی از استان خوزستان تحت‌تأثیر افزایش تراز آب دریاها قرار خواهند گرفت. این اتفاق در درازمدت و طی چند دهه آینده رخ می‌دهد و یکی از پیامدهایش، نفوذ آب شور دریا به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی است.»  اقلیم‌شناسان هشدار می‌دهند که کشورها حتی ایران باید از هم‌اکنون تدابیر لازم برای پیشگیری از تأثیرات مخرب این پدیده را درنظر بگیرند و سکونتگاه‌های جمعیتی و سایت‌های تاسیساتی را از حاشیه سواحل دور کرده و از گسترش آنها جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha