یک متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد:«در اسفند ماه خیلی از تست ها را که وارد میشد می دیدیم که پتانسیل انجام تست کرونا را ندارند و بسیاری از این کیت های سرولوژی تقلبی هستند. حتی اگر کیت، کیفیت مناسب داشته باشد اساسا تست سرولوژی در این بیماری، تست تشخیصی کرونا نیست و تست اپیدمیولوژیک است یعنی اگر کیت کیفیت لازم را داشته باشد نشان می دهد که در چهار هفته یا یکی دوماه اخیر آیا فرد در معرض کرونا قرار گرفته است یا خیر و آیا بدنش توانسته واکنش نشان بدهد یا خیر و چند درصد جامعه در معرض این ویروس قرار گرفته اند.تست سرولوژی تست تشخیص کرونا نیست.»

بسیاری از کیت های سرولوژی تقلبی هستند/ تست سرولوژی برای تشخیص کرونا نیست

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد:«در اسفند ماه خیلی از تست ها را که وارد میشد می دیدیم که پتانسیل انجام تست کرونا را ندارند و بسیاری از این کیت های سرولوژی تقلبی هستند. حتی اگر کیت، کیفیت مناسب داشته باشد اساسا تست سرولوژی در این بیماری، تست تشخیصی کرونا نیست و تست اپیدمیولوژیک است یعنی اگر کیت کیفیت لازم را داشته باشد نشان می دهد که در چهار هفته یا یکی دوماه اخیر آیا فرد در معرض کرونا قرار گرفته است یا خیر و چند درصد جامعه در معرض این ویروس قرار گرفته اند.تست سرولوژی تست تشخیص کرونا نیست.»


دکتر زهرا ریاضی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« در مورد بیماری کرونا و هر بیماری دیگری آن چیزی که خیلی مهم است علایم کلینیکی بیماری است و اینکه فرد چه علایمی دارد و علایم وی چقدر منطبق بر بیماری است بنابراین شرح حال بیمار و معاینه و علایم بیمار و اینکه با چه کسانی ارتباط داشته است بسیار مهم است و خیلی به ما در تشخیص بیماری کمک می کند.»


وی در ادامه گفت:« بعد از گرفتن شرح حال از بیمار اینکه آیا لازم است از بیمار تست کرونا بگیریم یا خیر باید گفت به طور طبیعی هر بیماری دوست دارد از طریق آزمایش بیماری اش تشخیص قطعی داده شود ولی در مورد کرونا واقعیت این است که خیلی ضرورتی ندارد ما از همه افراد سی تی اسکن ریه یا تست سرولوژی یا تست RT-PCR  بگیریم. وقتی که مطمئن هستیم یک بیمار علایم کرونا را دارد و خانواده وی هم علایم دارد لزومی ندارد از تمامی اعضای این خانواده تست کرونا بگیریم. مگر اینکه نیاز به شرایط خاصی داشته باشیم و لازم باشد بیمار را در بیمارستان بستری کنیم که از وی تست جهت اطمینان گرفته می شود.»


وی گفت:«اگر جواب تست RT-PCR کرونا منفی باشد این تست در همین زمان منفی است و تا فردا هیچ تضمینی نمی توان داد که فرد اگر دوباره تست دهد پاسخ تست منفی باشد چون ممکن است فرد در معرض آلودگی به کرونا قرار گیرد پس این تست قطعیت ندارد. اینکه کدام نوع تست را باید برای تشخیص کرونا انجام داد به عنوان یک متخصص عفونی می گویم در تشخیص هر بیماری عفونی آزمایشات روتین به ما ظن این را می دهد که بیماری عفونی در کار است و این آزمایش آیا وایرال یا میکروویال است.»


دکتر ریاضی در ادامه گفت:« به طور کلی برای اینکه تست سرولوژی یک بیماری اعم از باکتری یا ویروس مثبت شود باید عامل بیماری زا وارد بدن شود و بدن نسبت به آن واکنش نشان دهد و حداقل چهارهفته لازم است که بدن شروع به پادتن سازی کند و بعد نحوه رو به افزایش آن است که به ما می گوید آیا بیمار به سمت ایمن شدن می رود یا خیر. سپس باید دوره ای از آن بگذرد تا ما سطحی از آنتی بادی را بدانیم که این سطح کدام عدد است که می تواند برای فرد ایمنی زایی داشته باشد.»


وی خاطرنشان کرد:« اینکه کیت هایی که در بازار هستند آیا کیفیت لازم را برای تشخیص کرونا را دارند یا خیر؟ در اسفند ماه خیلی از تست ها را که وارد میشد می دیدیم که پتانسیل انجام تست کرونا را ندارند و بسیاری از این کیت های سرولوژی تقلبی هستند. حتی اگر کیت، کیفیت مناسب داشته باشد اساسا تست سرولوژی در این بیماری تست تشخیصی کرونا نیست و تست اپیدمیولوژیک است یعنی اگر کیت کیفیت لازم را داشته باشد نشان می دهد که در چهار هفته یا یکی دوماه اخیر آیا فرد در معرض کرونا قرار گرفته است یا خیر و آیا بدنش توانسته واکنش نشان بدهد یا خیر و چند درصد جامعه در معرض این ویروس قرار گرفته اند.تست سرولوژی تست تشخیص کرونا نیست.»


این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد:« اگر تست سرولوژی مثبت باشد می تواند ما را به اینکه فرد قبلا دچار کرونا بوده برساند که البته مثبت بودن این تست نیاز به تفسیر دارد ولی منفی بودن این تست رد کننده ابتلای به کرونا نیست البته همه اینها در شرایطی است که کیت های سرولوژی کیفیت مناسبی داشته باشند در حالی که آنچه ما می بینیم چنین نیست.»


وی گفت:« در مورد تست RT-PCR چند پارامتر مهم وجود دارد: اول اینکه کسی که از فرد مشکوک به کرونا نمونه برداری می کند باید آنقدر به کارش مسلط باشد که وقتی سوآپ را از بینی یا دهان وارد می کند باید تا “نازوفارنکس”  برود یعنی تا جایی که بین بینی و فارنکس است بتواند سواپ را ببرد این یک مسئله مهم است. دومین مسئله مهم مسئله ترانسپورت است یعنی از زمانی که نمونه را برمی دارند تا به آزمایشگاه برسند. در آزمایشگاه هم باید این نمونه با دستگاه Real-time PCR بررسی شود نه با کیت ها.باید گفت این تست نیز تنها برای امروز اعتبار دارد و برای فردا هیچ گارانتی ندارد.»


وی تاکید کرد:« نحوه نمونه برداری در نتیجه تست کرونا بسیار موثر است گاهی تنها از آب دهان و گاهی فقط از بینی نمونه برداری می شود در حالی که باید سوآپ تا نازوفارنکس برود و اگر جلوتر باشد یا بینی یک فردی ترشحاتش آلوده باشد و سواپ نتواند به این نقطه برسد نمونه برداری قابل اعتماد نیست و ممکن است باعث منفی شدن کاذب جواب تست شود.»


وی در واکنش به اقدام خودسرانه افراد برای انجام آزمایش کرونا به طور مستقیم با مراجعه به آزمایشگاه ها گفت:« متاسفانه درمان خودسرانه و آزمایش خودسرانه وجود دارد و بدتر از همه این است که فکر می کنند اگر ازمایش و سونو بگیرند دیگر مشکلشان تشخیص داده می شود و نیازی به مراجعه به پزشک نیست در حالی که آزمایش و سی تی اسکن به پزشک در تشخیص بیماری فرد کمک می کند و پزشک با دانش خود از طریق سی تی اسکن یا سونوگرافی بیماری فرد را تشخیص می دهد و این اتفاق که فرد سی تی اسکن خود را برای پزشکی بفرستد که مشخص شود کرونا دارد یا خیر، درست نیست.»


دکتر ریاضی گفت:« اصولا انسان به چیزی که با چشم می بیند بیشتر باور دارد تا چیزی که ظن و گمان است. ما باید دانش مردم را بالا ببریم که متوجه شوند مراجعه مستقیم به آزمایشگاه برای تست کرونا صحیح نیست. مگر ویزیت یک پزشک چقدر است؟ هر چیزی موقعی شما را به مقصد می رساند که از مسیر درست آن بروید ممکن است ده بار از مسیر نادرست هم بروید و به طور اتفاقی به نتیجه درست برسید ولی آن نتیجه برای همیشه قابل اعتماد نیست.»


وی تاکید کرد:« کرونا حالا حالاها با ما هست و سلامت ما را تهدید می کند ما باید بتوانیم در برابر این ویروس پیشگیری کنیم. پیشگیری از این ویروس و عدم ابتلا به آن بسیار آسان تر از درمان آن است. اما همه باید با هم پیشگیری و مراقبت کنیم اگر در این زنجیره چند نفر رعایت نکنند زحمت بقیه را کم اثر می کنند. اینکه فکر کنیم این بیماری فقط برای سالمندان است یا فقط برای کسانی است که بیماری زمینه ای دارند اشتباه است به طوری که در حال حاضر می بینیم جوانان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند و اینکه باز فکر کنیم جوانان نوع خفیف تر بیماری را می گیرند و کرونا در جوانان مرگ و میر ندارد متاسفانه می بینیم که کرونا در جوانان هم باعث مرگ و میر آنها می شود پس همه باید رعایت کنیم. پیشگیری همیشه کم هزینه تر و موثرتر است.»


وی درباره امکان تولید واکسن کرونا در آینده گفت:« امکان تولید واکسن کرونا وجود دارد اما آیا واکسن از خود ویروس قرار است تولید شود؟ یا ریکامیننت می خواهد باشد؟ اگر بخواهند واکسن را از خود ویروس تولید کنند باید ویروس را ضعیف کنند و به فرد تلقیح کنند و چندین مرحله دارد. ممکن است برای تولید واکسن کرونا به شکل مهندسی ژنتیک شبیه ویروس را بسازند و بعد وارد بدن فرد کنند که هرکدام از این روش ها یک مزایا و معایبی دارد ولی بهرحال در علم پزشکی امکان تولید واکسن کرونا وجود دارد اما زمان زیادی می طلبد یعنی یک فرد که یک واکسن را دریافت کرده است باید یک سال بگذرد تا مشخص شود آیا در فرد ایمنی ایجاد شده است یا خیر؟»


وی افزود:« به فرض اینکه واکسن کرونا تولید شود وقتی کرونا اینقدر قدرت سرایت دارد آیا می توانید برای تمام کشور واکسن بخرید و تلقیح کنید؟ آیا ما می دانیم که این واکسن مانند واکسن آنفلوانزا باید هر سال تزریق شود یا تا آخر عمر ایمنی می دهد؟ یعنی در عین حال که به عنوان یک فیزیولوژیست معتقد هستم که واکسن کرونا کشف و تولید خواهد شد ولی به تولید انبوه موثر آن در یکسال یا دو سال آینده امیدی ندارم. ترجیح من این است که مردم یاد بگیرند که چطور باید با این ویروس زندگی کنند.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha