متاسفانه روز به روز تعداد قربانیان تجاوز دربیشتر میشود اما بهتر بدانیم چطور بااین افراد رفتار کنیم.

با قربانی تجاوز چطور رفتار کنیم؟

سلامت نیوز: متاسفانه روز به روز تعداد قربانیان تجاوز دربیشتر میشود اما بهتر بدانیم چطور بااین افراد رفتار کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، پس از اینکه فردی مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد، دچار پریشانی، ناراحتی و گاهی عصبانیت و ترس می شود. فرد در این شرایط نمی داند چه واکنشی نشان دهد.

فرد کمی زمان نیاز دارد تا بتواند شرایط موجود را درک کند. به هرحال فردی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است، نیازمند حمایت و مراقبت های پزشکی است.

فرد لازم است پس از تجاوز مورد معاینات پزشکی قرار بگیرد، اگر قصد داشته باشید به پلیس مراجعه کنید و تجاوز را گزارش دهید، معاینات پزشکی، به ویژه اگر بلافاصله پس از تجاوز انجام شوند، به روند پرونده کمک زیادی خواهند کرد.

در ادامه به نکات مهمی در رابطه با تجاوز جنسی اشاره می شود و به سوالات مهمی در این باره پاسخ داده می شود.

آیا رابطه با رضایت بوده و آیا فرد برای رضایت دادن به چنین رابطه ای سن کافی را داشته است؟


در اکثر کشورها برقراری رابطه جنسی سن قانونی خود را دارد و در این شریط فرد می تواند رضایت خود را در مورد برقرری رابطه با یک شخص اعلام کند و اگر وی کمتر از این سن و سال را داشته باشد، برقراری رابطه جنسی با او تجاوز محسوب می شود.

بنابراین اگر فرد سن قانونی را نداشته باشد، حتی اگر راضی به برقراری رابطه باشد، اما رضایتاو از لحاظ قانونی پذیرفته نیست.

حال فرض می کنیم که فرد سن قانونی را داشته و رضایت داده است، مسئله دیگر در مورد رضایت فرد شرایط حاکم بر رابطه است، که چند سوال مطرح می شود:

    آیا فرد کاملا آزادانه و بدون اجبار راضی به برقراری رابطه شده است؟

    آیا وی کاملا هوشیار بوده و در مورد تصمیم گیری خود آگاه بوده است؟

    آیا تا انتهای رابطه همچنان بر تصمیم خود پا برجا بودید؟

در مورد سوال آخر که در بالا ذکر شد توضیحات بیشتری لازم است، فرض کنید شما ابتدا به انجام کار و یا برقراری رابطه ای راضی هستید، اما ناگهان تصمیم خود را عوض می کنید و دیگر رضایتی به این شرایط ندارید، شما می توانید حتی در وسط انجام کار هم نارضایتی و عدم موافقت خود را اعلام کنید.

اگر در این حالت شما خواستار توقف رابطه شوید، فرد مقابل ملزم به توقف آن است و ادامه دادن آن نوعی تجاوز محسوب می شود. شاید برای برخی عجیب به نظر برسد، اما حتی در وسط رابطه هم اگر یکی از طرفین خواستار توقف عمل شود، ادامه دادن آن تجاوز محسوب می شود.

در توضیح این حالت باید گفت فرد ابتدا به آنچه انتظار داشته جواب مثبت داده و موافقت کرده است، اما شاید نسبت به رابطه شروع شده حس خوبی ندارد و با آن راحت نیست، بنابراین حق دارد که خوستار پایان دادن به آن شود.

ممکن است تمایلی به انجام یک عمل خاص در رابطه جنسی نداشته باشید و از همان ابتدا با انجام آن موافقت نکنید اما در زمان برقراری رابطه شما را مجبور به انجام آن عمل کنند که این مسئله نیز تجاوز محسوب می شود.

درد و ناراحتی یک دلیل قانع کننده برای مخالفت با ادامه عمل است، اگر در حین رابطه دچار درد و ناراحتی شوید و از فرد مقابل بخواهید عمل را متوقف کند و او این کار را نکند، در واقع خواست شما را نادیده گرفته اند و این نوعی تجاوز محسوب می شود.

اگر فرد در زمان رابطه جنسی شما را در وضعیتی قرار دهد که شما موافق آن نیستید و یا از زور استفاده کند، این اقدام نوعی تجاوز محسوب می شود. باز هم تاکید می شود که هر دو نفر باید نسبت به تمام فعالیت ها و حرکات انجام شده در رابطه جنسی رضایت کامل داشته باشند.

حتی استفاده نکردن از کاندوم در زمان رابطه جنسی اگر با رضایت شما نباشد، تجاوز محسوب می شود.

برخی افراد هم در این شرایط از گفتن نه می ترسند، ترس از اینکه اگر مخالفت کنند ممکن است مورد ضرب و شتم قرار بگیرند و به خاطر این ترس با همه خواسته های فرد مقابل موافقت می کنند، به ویژه اگر فرد اسلحه یا چاقو همراه داشته باشد، در این شرایط نه نگفتن شما به منزله موافقت نیست.

پس از تجاوز برخی افراد ممکن است دچار فراموشی شوند، به ویژه اگر در زمان تجاوز فرد مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف کرده باشد. به علاوه به یاد داشته باشید که سرکوب کردن و فراموش کردن رویدادهای ناگوار توسط بدن یک واکنش کلی در مقابل این موارد است.

اگر در زمان برقراری رابطه جنسی خواب باشید یا هوشیاری کافی نداشته باشید نمی توانید نسبت به این عمل رضایت خود را اعلام کنید، بنابراین هر گونه تماس جنسی در این شرایط تجاوز محسوب می شود. حتی مست بودن یا عدم هوشیاری طرف مقابل نیز نمی تواند توجیهی برای تجاوز باشد.

پس از مورد تجاوز قرار گرفتن چه اقداماتی بکنیم؟

اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید و اعتقادتان این است که به شما تجاوز شده است، به یاد داشته باشید که در این اتفاق شما گناهکار نیستید و همچنین تنها شما نیستید که دچار چنین تجربه دردناکی شده اید.

در ادامه نکات مهمی در مورد اقدامات پس از تجاوز بیان می شود که البته تصمیم به انجام آنها با خود شماست.

به پزشکی قانونی مراجعه کنید

مراجعه به پزشکی قانونی هر چه سریعتر انجام شود بهتر است. پس از تجاوز بهتر است دوش نگیرید، مسواک نزنید و تمام لباس های خود را به صورت جداگانه در یک کیسه تمیز قرار دهید.

این پروسه به پزشکان در پزشکی قانونی کمک می کند مدارکی را جمع آوری کنند و به علاوه در پیدا کردن فرد متجاوز و اثبات مسئله تجاوز به پلیس کمک می کند.

پس از این اتفاق ناگوار ممکن است نیاز باشد با یک وکیل مشورت کنید. پس از مراجعه به پزشک قانونی، لازم است به وکیل مراجعه کنید و در مورد این مسئله با وی مشورت کنید.

گاهی ضربه ناشی از تجاوز آنقدر بزرگ است که فرد نیاز مشاوره های پزشکی پیدا می کند. در این شرایط لازم است به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید و مشکل خود را مطرح کنید، مطمئن باشید در مسیر بهبود به کمک زیادی به شما خواهد شد.

در پایان لازم است خاطر نشان شویم که قربانی تجاوز گناهکار نیست.

منبع: healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha