شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 299266

درحالی‌که بیش از 2سال از زندگی نباتی سارینا، دختربچه اهل استان گلستان آن هم به‌دلیل تزریق داروی اشتباه در بیمارستان می‌گذرد، این پرونده بعد از مدت‌ها کش و قوس قضایی با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری ارسال شد.

پرونده سارینا در ایستگاه محاکمه

سلامت نیوز: درحالی‌که بیش از 2سال از زندگی نباتی سارینا، دختربچه اهل استان گلستان آن هم به‌دلیل تزریق داروی اشتباه در بیمارستان می‌گذرد، این پرونده بعد از مدت‌ها کش و قوس قضایی با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری ارسال شد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،دی‌ماه سال 96بود که سارینای 9ساله دچار دل‌دردی شدید شد. آنها اهل روستای مهدی‌آباد در حوالی شهرستان علی‌آباد کتول استان گلستان هستند و وقتی دل‌درد سارینا شدت بیشتری پیدا کرد، مادرش وی را به بیمارستان انتقال داد. آن روز پزشکان پس از معاینه دختربچه 9ساله تشخیص دادند که او دچار بیماری‌ آپاندیسیت شده و به این ترتیب سارینا در بخش بستری شد.

در این شرایط پزشک جراح دستور تزریق آمپول مترونیدازول را برای صبح روز بعد و همچنین انجام سونوگرافی صادر کرد تا درصورت تأیید این بیماری، وی تحت عمل جراحی قرار بگیرد.آن شب دختربچه 9ساله در بیمارستان ماند و صبح روز بعد یکی از پرستاران برای دریافت دارویی که پزشک جراح تجویز کرده بود راهی داروخانه شد. متصدی داروخانه اما اشتباهی به جای داروی مترونیدازول، سولفات منیزیم به پرستار داد و این دارو ساعتی بعد به دختربچه تزریق شد. لحظاتی بعد از تزریق آمپول بود که سارینا شروع کرد به فریاد زدن.

«دارم می‌سوزم، آتش‌گرفتم....» مادرش با دیدن حال بد دختربچه از اتاق بیرون دوید که از پرستاران کمک بگیرد، اما وقتی برگشتند، سارینا بیهوش روی تخت افتاده بود. کادر پزشکی به سرعت عملیات احیای وی را آغاز کرد، اما در نهایت او به کما رفت. هر چند خانواده سارینا تصمیم گرفتند برای ادامه درمان دخترشان او را به بیمارستان گرگان منتقل کنند، اما او همچنان در کما بود تا اینکه بعد از ۲۰‌روز از کما خارج شد. با این حال اما تزریق داروی اشتباهی باعث شده بود که ساقه‌های مغز سارینا دچار آسیب شده و طبق تشخیص پزشکان، وی دچار زندگی نباتی شود؛ شرایطی که از آن روز تا حالا ادامه دارد و سارینا همچنان زندگی نباتی دارد و هیچ حرکتی ندارد.به گفته پدرش:« طبق دستور پزشک بدن سارینا هر3،2ساعت نیاز به دارو یا غذا دارد و هر نیم ساعت باید کفش طبی بپوشد که برای انجام این کار نیاز است هنگام شب یک نفر بالای سرش بیدار بماند. قبل از اینکه سارینا دچار این مشکل شود، همسرم همراه با دیگر خانم‌های روستا در زمین‌های اطراف مشغول به‌کار بود و خودم هم کارگری می‌کردم، اما شرایط دخترم باعث شده که زندگی ما به کلی مختل شود.» 


شکایت 

همزمان با اتفاق دردناکی که برای دختربچه 9ساله رخ داد، پدرش با حضور در دادگستری گلستان از مقصران این حادثه شکایت کرد و به این ترتیب رسیدگی قضایی به این پرونده آغاز شد. در همان بررسی‌های اولیه بود که کمیسیون پزشکی وقوع اشتباه دارویی را محرز دانست و این یعنی افرادی ازجمله متصدی داروخانه و پرستار کشیک به‌دلیل تحویل اشتباه دارو و مدیریت نامناسب تجویز دارو به‌عنوان مقصران این حادثه شناخته شدند. با این حال آنها هر بار به‌نظریه کمیسیون پزشکی اعتراض کردند و همین باعث شد که رسیدگی قضایی به این پرونده نیز به درازا بکشد. 

حالا و با گذشت حدود 3سال از این حادثه و در شرایطی که در این مدت وضعیت سارینا هیچ تغییری نکرده و او همچنان به زندگی نباتی ادامه می‌دهد، هادی هاشمیان، رئیس‌کل دادگستری استان گلستان از صدور کیفرخواست در این پرونده خبر داده است. او با اشاره به اینکه پرونده پس از کیفرخواست برای صدور رأی به دادگاه کیفری2 شهرستان علی‌آباد کتول ارسال شده است، گفت: پس از اعتراض‌های چند باره طرفین پرونده به نتیجه کمیسیون‌های پزشکی، در نهایت گزارش برای حل اختلاف و تعیین نهایی مقصر و میزان تقصیر به کمیسیون عالی و نهایی پزشکی قانونی ارجاع و نظرنهایی اعلام شد که براساس این گزارش و دفاعیات متهمان که 8نفر هستند، کیفرخواست پرونده صادر شد.

در این ماجرا علاوه بر متصدی داروخانه و پرستار کشیک به‌دلیل تحویل اشتباه دارو و مدیریت نامناسب تجویز دارو، شرکت داروسازی نیز به‌علت طراحی مشابه برچسب دارو‌های مترونیدازول و سولفات منیزیم که شانس بروز خطای دارویی را افزایش می‌دهد، مقصر شناخته شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha