ترس از ابتلا به کرونا، باعث شده تا خیلی از افرادی که از بیماری خاصی رنج می‌برند و نیاز به درمان دارند، قید رفتن به بیمارستان را بزنند، در حالی که همین نرفتن‌ها می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

بیمارستان دولتی نروید کرونا دارد!/ کاسبی جدید دلالان سلامت

سلامت نیوز:ترس از ابتلا به کرونا، باعث شده تا خیلی از افرادی که از بیماری خاصی رنج می‌برند و نیاز به درمان دارند، قید رفتن به بیمارستان را بزنند، در حالی که همین نرفتن‌ها می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، با شیوع کرونا ویروس در کشور، وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای جلوگیری از افزایش بار بیماری، برخی اقدامات پزشکی و درمانی را متوقف کند تا شرایط برای درمان بیماران غیر کرونایی فراهم شود.

بر اساس آنچه که وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی ابلاغ کرده بود، فقط انجام اعمال جراحی اورژانسی در آن روزها امکان پذیر بود و تمامی جراحی‌های الکتیو می‌بایست تعطیل می‌شد.

با گذشت چند ماه از پاندمی کووید ۱۹ و آرام تر شدن اوضاع بیماری، وزارت بهداشت به بیماران غیر کرونایی توصیه کرد که نسبت به تأخیر بیماری خود بی‌اعتنا نباشند و بیمارستان‌ها در شرایطی قرار دارند که می‌توانند آنها را پذیرش کنند. اما، ترس از ابتلاء به کرونا، با مشکلاتی همراه شده است.

شاید یکی از آسیب‌های کرونا، متضرر شدن بیمارستان‌های خصوصی بوده است که با مراجعه کمتر بیماران مواجه شده‌اند و در نتیجه میزان درآمد آنها نیز کاهش یافته است.

شایعه به خاطر کسب درآمد

بهرام عین الهی رئیس بیمارستان چشم پزشکی لبافی نژاد، با عنوان این مطلب که بیماران می‌توانند با خیال راحت برای پیگیری و درمان بیماری خود اقدام کنند، گفت: برخی افراد شایعه کردند که بیمارستان‌های دولتی به ویروس کرونا آلوده هستند، اما این موضوع کاملاً کذب و دروغ است.

وی با تاکید بر اینکه بخش کرونا در بیمارستان‌های دولتی مجزا از سایر بخش‌ها است، افزود: انتشار اینگونه شایعات بیشتر ریشه در منافع اقتصادی برخی افراد در بیمارستان‌های خصوصی دارد.

عین الهی با اشاره به اینکه برخی هموطنان به دلیل همین شایعات بیماری خود را به موقع پیگیری نمی‌کنند، گفت: متأسفانه یکی از هموطنان به دلیل انتشار همین شایعات و ترس از کرونا، بیماری خود را به موقع پیگیری نکرد که منجر به نابینایی دائم وی شد.

رئیس بیمارستان لبافی نژاد، یکی از دلایل افزایش مراجعه هموطنان به مراکز خصوصی را به دلیل انتشار چنین شایعاتی در جامعه خواند و افزود: این درست نیست که در این شرایط اقتصادی برخی افراد با اهداف اقتصادی بیماران را از مراکز دولتی به مراکز خصوصی ارجاع و هزینه‌های درمان مردم را افزایش دهند.

عین الهی با تاکید بر اینکه همه مراکز درمانی ملزم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا هستند، گفت: بیماران با خیال راحت می‌توانند بیماری‌های خود را در مراکز درمانی دولتی پیگیری و درمان کنند.

وی افزود: بی توجهی به درمان، یا اقدام دیر هنگام در بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند بیماری را حاد و غیر قابل جبران کند که در مواردی می‌تواند حتی منجر به مرگ بیمار شود.

وضعیت بیماران مبتلا به سرطان

بیماران سرطانی که درمان فعال دارند و در یکی از مراحل شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی هستند نباید به خاطر ترس از ابتلاء به کرونا درمان خود را به تعویق بیاندازند.

بیمارانی که در مرحله درمان فعال هستند حتی الامکان نباید درمان خود را دچار وقفه کنند چرا که اگر روند شیمی درمانی به تأخیر بیافتد منجر به پیشرفت بیماری و عوارض احتمالی بیماری می‌شود.

شیمی درمانی و پرتو درمانی باید منظم و بر اساس دستور پزشک معالج انجام شود. افرادی که علائم ابتلاء به سرطان را دارند باید پیگیر مراحل تشخیص بیماری باشند. این دسته از افراد نباید اقدامات تشخیصی را به تعویق بیاندازند زیرا احتمال گسترش بیماری و از دست رفتن زمان طلایی درمان وجود دارد.

وضعیت بیماران قلبی در دوران کرونا

بیماران قلبی عروقی نیز مثل بیماران مبتلا به سرطان، اگر چنانچه به مراکز درمانی مراجعه نکنند ممکن است با عوارض دائمی این بیماری و یا حتی مرگ و میر مواجه شوند.

علیپور پارسا متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: تمامی افرادی که دچار علائم تنگی نفس، درد قفسه سینه حاد، عرق سرد و یا هر علامتی که زنگ خطر مشکلات قلبی و عروقی است، باید سریعاً خود را به مراکز درمانی دارای تجهیزات کمک درمانی بیماری قلبی برسانند.

وی افزود: به ازای هر دقیقه تأخیر در درمان افرادی که دچار سکته حاد قلبی شده‌اند رسیدگی به مشکل بیمار و رفع انسداد عروق قلب موجبات آسیب بیشتر به عضلات قلبی را فراهم می‌کند و بیمار به سمت نارسایی قلبی دائمی و یا غیر قابل برگشت خواهد رفت.

کرونا فعلاً هست و باید به فکر بیماران غیر کرونایی بود

رضا رندی رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: باید توجه داشته باشیم که اکثر بیمارستان‌های دانشگاهی خدمات ویژه و تخصصی ارائه می‌کنند و لذا نمی‌توان بیش از این درمان بیماران غیر کرونایی را به خاطر بیماران کرونایی به تعویق انداخت.

وی افزود: این شرایط همچنان ادامه دارد و شاید تا ماه‌ها و سال‌های آینده همراه ما باشد، در این شرایط آیا می‌توان ارائه خدمت به بیماران دارای شرایط حاد غیر کرونایی مانند بیماران سرطانی، پیوندی، قلبی و عروقی و…، را به پایان این بحران موکول کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha