مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شهروندان خواست به صلاحدید خود درخواست زالو درمانی از یک پزشک یا درمانگر نکنند چراکه زالو درمانی تنها با تجویز خود پزشک مفید است.

زالو درمانی تنها با تجویز پزشک مفید است

سلامت نیوز:  مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شهروندان خواست به صلاحدید خود درخواست زالو درمانی از یک پزشک یا درمانگر نکنند چراکه زالو درمانی تنها با تجویز خود پزشک مفید است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مامک هاشمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: شهروندان تنها در مراکز درمانی و مطب نسبت به زالو درمانی اقدام کنند و عطاری ها و سایر مکان ها را برای این کار انتخاب نکنند.

وی اضافه کرد: همچنین در صورت بروز عوارض پس از زالو درمانی باید به همان پزشک مراجعه کرد چراکه بسیاری از پزشکان عمومی و متخصص، اطلاعات علمی و تجربه لازم را درباره زالودرمانی و عوارض آن ندارند.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: احتمال بروز عوارضی پس از زالو درمانی در بدن بیمار وجود دارد که این عوارض خطرناک نیستند اما شماری از بیماران به علت بروز ترس و نگرانی به پزشکان فاقد تخصص طب سنتی مراجعه می کنند و آنها نیز به علت نداشتن تجربه اقدامات درمانی غیر ضروری انجام داده و باعث دردسر برای بیمار و مرکز درمانی می شوند.

هاشمی درباره کاربردها، عوارض و خطرات زالو درمانی گفت: زالو کاربردی هایی در طب سنتی ایرانی و پزشکی جدید دارد که این کاربردها در پزشکی جدید بیش از طب سنتی است.

وی یادآوری کرد: در گذشته از زالو تنها برای خارج کردن خون از بدن استفاده می شد همچنین در بخشی هایی از اعضای بدن نظیر انگشت که موقعیت آناتومیک آن امکان قرار دادن لیوان برای حجامت را نمی داد از زالو استفاده می کردند.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: دستاوردهای علوم جدید گویای این است که زالو علاوه بر خارج کردن خون از بدن، در حین مکیدن خون بزاق زالو به بدن انسان وارد شده که این بُزاق دارای مواد متعدد با کاربرد دارویی و درمانی برای بدن است.

هاشمی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر بسیاری از مواقع از زالو نه برای خونگیری بلکه برای استفاده از مواد دارویی موجود در بُزاق آن استفاده می کنند.

افراط و تفریط در استفاده از زالو مضر است

وی بیان کرد: برخی در استفاده از زالو دچار افراط و تفریط شده یعنی زالو  برای درمان بیماری برخی افراد مفید بوده اما به علت ترس از آن استفاده نمی کنند.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین زالو برای برخی بیماری ها نیز کاربردی ندارد اما افراد خودسرانه به یک پزشک یا غیر پزشک مراجعه کرده و درخواست زالو درمانی کرده یا زالو را تهیه و در منزل استفاده می کنند.

هاشمی تاکید کرد: هر چند استفاده از زالو یک روش برای درمان بیماری محسوب می شود اما زالو کاربردها و منع مصرف های خود را دارد و چنانچه غیراصولی و بدون تجویز پزشک استفاده شود نه تنها بی اثر بوده بلکه آسیب و ضررهایی به همراه دارد.

وی بیان کرد: بنابراین زالو درمانی نباید به درخواست بیمار بلکه با تجویز پزشک متخصص طب سنتی یا پزشک عمومی که دوره طب سنتی را گذرانده صورت گیرد.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مراجعه به افراد غیرپزشک و عطارها برای زالو اندازی توصیه نمی شود افزود: ممکن است افراد بدون تخصص با رعایت نکردن نکات بهداشتی و بدون توجه به مفید یا مضر بودن زالو درمانی برای بیمار، با انجام این کار آسیب هایی به بدن او بزنند.

زالو سمی نیست

دکتر هاشمی گفت: چندی پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر و فردی مدعی شد که پای یک بیمار دارای زخم مزمن به خاطر استفاده از زالوی سمی و دارای زهر، باید قطع شود اما پشت پرده این ماجرا این بود که فرد به انسداد عروقی مزمن مبتلا بوده و چندین ماه برای درمان مراجعه نکرده است.

وی افزود: همچنین این بیمار به یک غیر پزشک برای زالو درمانی مراجعه کرده بود هر چند قطع پای او به خاطر زالو درمانی نیست بلکه به علت مراجعه دیر هنگام به پزشک است.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: برخی از شهروندان به علت نگرانی زالوی سمی برای درمان از زالو درمانی هراس دارند در حالیکه این تصور اشتباه بوده چرا که زالو دارای دو نوع طبی و غیر طبی هستند زالوها غیر طبی با وجود نداشتن کاربرد درمانی دارای زهر یا سمی هم نیستند.

هاشمی بیان کرد: یکی دیگر از علل ترس مردم از زالو درمانی انتقال بیماری از طریق خون به بدن آنها است در حالیکه زالوهای مورد استفاده در مراکز درمانی در مراکز پرورش زالو تولید و تکثیر می شوند و پیش از استفاده بر روی بدن بیمار روی هیچ موجود زنده ای قرار نگرفتند همچنین بعد از استفاده هم به شیوه بهداشتی معدوم شده و از طریق زباله بیمارستانی امحا می شوند.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: زالو اگر یک بار از بدن موجود زنده از طریق خون تغذیه شود دیگر تا چندین ماه بدن انسان و جاندار دیگری را مورد گزش و مکیدن قرار نمی دهد.

هاشمی ادامه داد: بنابراین نگرانی از ۲ بار استفاده از یک زالو در یک مرکز بی مورد است چرا که زالو پس از یکبار مکیدن خون تا مدت ها به موجود زنده دیگری برای تغذیه خون متصل نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha