متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: در بررسی‌های اولیه خشونت صدای دوهفته‌ای در مردانی که سیگار مصرف می‌کنند سرطان حنجره تلقی می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

سرطان حنجره در کمین مردان سیگاری/خشونت صدای دوهفته‌ای را جدی بگیرید

سلامت نیوز:متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: در بررسی‌های اولیه خشونت صدای دوهفته‌ای  در مردانی که سیگار مصرف می‌کنند سرطان حنجره تلقی می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکترعلیرضا موحدی با بیان اینکه سرطان حنجره معمولا در مردان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این سرطان در خانم ها بیماری نادری است و اغلب تومورهای حنجره در مردان دیده می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که مصرف سیگار یکی از اصلی ترین عوامل بروز سرطان حنجره است، گفت: سیگاری‌ها به مراتب بیش از سایرین در معرض سرطان حنجره قرار دارند.


دکتر موحدی با تاکید بر این که افرادی که به همراه سیگار، مشروبات الکلی نیز استفاده می‌کنند شانس ابتلا به سرطان حنجره را فوق العاده بالاتر می‌بردند، اضافه کرد: مهمترین عامل پیشگیری از سرطان حنجره عدم مصرف سیگار، دخانیات و الکل است.


این استاد دانشگاه با بیان این که شیوع سرطان حنجره در مردان تقریبا بالاست افزود: این سرطان دومین سرطان شایع در مردان به حساب می‌آید.
متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه با اشاره به عوامل ایجاد سرطان حنجره خاطرنشان کرد: دلایل مختلفی در سرطان حنجره موثرند که مهمترین آنها می‌تواند استفاده از سیگار، مشروبات الکلی، شرایط زندگی، تغذیه،  ژنتیک، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و فشار به تارهای صوتی باشد.
وی هشدار داد: اگر چنانچه فردی بیش از دوهفته با علامت خشونت صدا مواجه شده و به درمان‌های معمول پاسخ ندهد باید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند.


دکتر موحدی با اشاره به این که خشونت صدا در افراد سیگاری می‌تواند زنگ خطری برای ابتلابه سرطان حنجره باشد، گفت: خشونت صدا در افراد سیگاری باید علامتی هشدار دهنده و جدی تلقی شود.


این جراح سرو گردن در ادامه اختلال ودرد هنگام بلع، اختلال در خواب، ایجاد تورم در ناحیه گلو، احساس تنگی نفس شبانه و یا حتی کاهش وزن بی دلیل و شدید را از عومل ایجاد سرطان حنجره ذکر کرد و ادامه داد: شایع‌ترین علامت هشدار دهنده ابتلا به این سرطان خشونت صداست.
متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به روش‌های پیشگیری از سرطان حنجره، خاطرنشان کرد: باید عوامل مضر و زمینه ساز این سرطان از بین برود ولی در عین حال موضوعی که در درمان موثر است توجه به خشونت صدایی است که با درمان‌های معمول بهبود نمی‌یابد.


دکتر موحدی در ادامه معاینه تارهای صوتی در افراد مشکوک را یکی از مهمترین روش‌های اولیه بررسی تشخیصی سرطان حنجره دانست و ادامه داد: اگر چنانچه تشخیص توده در بیماران محرز باشد باید هر چه سریعتر درمان‌های مداخله‌ای انجام شود.
این استاد دانشگاه از آخرین روش‌های درمانی سرطان حنجره در کشور خبر داد و گفت: اگر چنانچه توده سرطانی قسمت کوچکی از حنجره را درگیر کرده باشد می‌توان با درمان‌هایی نظیر لیزر و یا رادیوتراپی بیماران را درمان کرد حتی در مواردی که تنها یک طناب صوتی درگیر باشد می‌توان با درمان‌های سبک‌تر وضعیت بیمار را بهبود بخشید.


وی درباره درمان افرادیکه مراحل پیشرفته بیماری را تجربه می‌کنند نیز توضیح داد: این بیماران با اعمال جراحی و در مرحله بعد با کمک رادیوتراپی درمان می‌شوند.


دکتر موحدی مراجعه به موقع به پزشک با علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان حنجره را خواستار شد و افزود: مبتلایان به سرطان حنجره باید چکاپ‌های دوره‌ای را جدی بگیرند.


این استاد دانشگاه با تاکید بر این که سرطان حنجره یکی از سرطان‌های قابل درمان است توضیح داد: اگرفرد مبتلا به سرطان حنجره در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود، معمولا طول عمر طبیعی را تجربه خواهد کرد.


این جراح سر و گردن دانشگاه در خاتمه پرهیز از مصرف سیگار را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مهمترین عامل ابتلا به این سرطان مصرف سیگار است بنابراین پرهیز از مصرف سیگارمی‌تواند  به میزان قابل توجهی از بروز این سرطان پیشگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha