دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 307523

حدود هشت ماه پس از پایان آخرین شیوع بیماری ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو، مورد جدیدی از آلودگی به ویروس ابولا در این کشور کشف شد.

کشف یک مورد جدید ابولا در کنگو

سلامت نیوز: حدود هشت ماه پس از پایان آخرین شیوع بیماری ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو، مورد جدیدی از آلودگی به ویروس ابولا در این کشور کشف شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از یونایتدپرس، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای اعلام کرد که وزارت بهداشت این کشور آفریقایی، مورد جدیدی از ابتلا به این بیماری مهلک را در شهر «بوتمبو» در استان «کیوو شمالی» تشخیص داده است. ویروس ابولا در دو سال گذشته به کشته شدن 2 هزار و ۲۹۹ نفر در استان کیوو شمالی منجر شده است.

این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد به نقل از انستیتو ملی تحقیقات زیست پزشکی اعلام کرد، نتیجه آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های گرفته شده از زنی که به دلیل ابتلا به علائم شبه ابولا به دنبال درمان بود و بعد بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشت، نشان داد که این زن به ابولا مبتلا بوده است.  

وزارت بهداشت کنگو اعلام کرد، این زن که چهارشنبه گذشته درگذشت با مردی ازدواج کرده بود که از شیوع قبلی این بیماری جان سالم به در برده بود. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد، مشاهده موارد پراکنده ابتلا به ابولا بعد از یک شیوع عمده غیر معمول نیست.

این سازمان تصریح کرد: این مورد جدید ابتلا به ابولا هم اکنون توسط متخصصان همه گیر شناسی سازمان بهداشت جهانی در دست بررسی قرار دارد. هم اکنون بیش از ۷۰ نفری که این زن با آنها تماس داشته است، شناسایی شده اند و امدادگران سرگرم ضدعفونی کردن مکان هایی هستند که وی از آنها بازدید کرده است. همچنین «موسسه ملی تحقیقات زیست پزشکی» برای شناسایی گونه ویروسی که این زن به آن مبتلا شده بود، در حال توالی یابی ژنومی نمونه های گرفته شده از متوفی است.

دکتر «ماتشیدیدو موئتی»، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در «آریکا»، گفت: تخصص و ظرفیت تیم های محلی بهداشت در کشف این مورد جدید ابتلا به ابولا و زمینه سازی برای واکنش به موقع بسیار مهم بوده است. سازمان بهداشت جهانی به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس، از مراجع محلی و ملی بهداشت برای ردیابی، شناسایی و درمان سریع تماس ها پشتیبانی می کند.

بیماری ویروسی ابولا (Ebola virus disease) یا تب خونریزی‌دهنده ابولا (Ebola hemorrhagic fever) نوعی بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی می‌شود. نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده ‌است. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند. معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها به دنبال این موارد ظاهر می شود که در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha