نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد زنانی که دارای سقط جنین بوده اند با احتمال بیشتر مرگ قبل از ۷۰ سالگی روبرو هستند.

سقط جنین با افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

سلامت نیوز: نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد زنانی که دارای سقط جنین بوده اند با احتمال بیشتر مرگ قبل از ۷۰ سالگی روبرو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از ساینس دیلی، ارتباط بین سقط جنین و مرگ زودرس به ویژه برای زنانی که در اوایل سن باروری خود سقط کرده یا سقط‌های مکرر داشته‌اند، بسیار شدید بود، از این‌رو محققان معتقدند سقط جنین می‌تواند علامت اولیه خطر سلامتی در آینده در زنان باشد.

سقط جنین به خود به خودی یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی بارداری است که حدود ۱۲-۲۴٪ از حاملگی‌های شناخته شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شواهد قابل توجه نشان می‌دهد که زنان با سابقه سقط جنین، بیشتر در معرض خطر فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ هستند، اما شواهد مربوط به ارتباط سقط جنین با خطر مرگ زودرس اندک بوده است.

یافته‌های این مطالعه مبتنی بر داده‌های ۱۰۱,۶۸۱ زن در آمریکا بوده است. سن زنان در شروع مطالعه در رده سنی ۲۵ تا ۴۲ سال بوده که بارداری و سلامت شأن بالغ بر ۲۴ سال بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۷ تحت نظر بوده است.

زنان هر دو سال یک بار پرسشنامه‌ای را پر می‌کردند که در آن در مورد بارداری و عوارض ناشی از آن و فاکتورهای سبک زندگی شأن سوال پرسیده شده بود.

محققان دریافتند در بین این شرکت کنندگان، ۲۵.۶ درصد (۲۶,۱۰۲۱ نفر) حداقل یک بار دچار سقط جنین شده بودند.

طی ۲۴ سال پیگیری، ۲۹۳۶ مرگ زودرس در میان زنان رخ داد، از جمله ۱۳۴۶ مرگ ناشی از سرطان و ۲۶۹ مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی.

محققان پس از بررسی سایر عوامل بالقوه تأثیرگذار و به‌روزرسانی ویژگی‌های رژیم غذایی و سبک زندگی، دریافتند زنانی که سقط جنین داشته‌اند ۱۹٪ بیشتر از زنانی که سقط نکرده‌اند با احتمال مرگ زودرس روبرو بودند.

این ارتباط برای سقط‌های مکرر و سقط‌هایی که در اوایل سن باروری زنان اتفاق می‌افتد، قوی‌تر بود.

محققان معتقدند تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که سقط خود به خودی چه ارتباطی با سلامت طولانی مدت زنان و سازوکارهای زیربنایی این روابط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha