محققان هشدار دادند که تعداد قابل توجهی از مردم در معرض خطر سیل ناشی از طغیان دریاچه های یخچالی قرار دارند.محققان اظهار داشتند: گرم شدن کره زمین و ذوب شدن یخچالهای طبیعی موجب انباشته شدن آب و تشکیل دریاچه شده است.

طغیان دریاچه های یخچالی زندگی میلیونها انسان را تهدید می کند

سلامت نیوز:محققان هشدار دادند که تعداد قابل توجهی از مردم در معرض خطر سیل ناشی از طغیان دریاچه های یخچالی قرار دارند.محققان اظهار داشتند: گرم شدن کره زمین و ذوب شدن یخچالهای طبیعی موجب انباشته شدن آب و تشکیل دریاچه شده است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از سال ۱۹۹۰، حجم، محدوده و تعداد این دریاچه های یخچالی در سراسر جهان ۵۰ درصد افزایش داشته است. زمانیکه گنجایش این دریاچه ها پر شود خطر طغیان و سرریز شدن آنها وجود دارد.


به گفته محققان، برخی از دریاچه ها خطرناک تر از سایر دریاچه ها هستند و احتمالا به آنچه طغیان دریاچه یخچالی (GLOF) شناخته می شود، منجر خواهد شد. همچنین مواردی که بیشتر نگران کننده هستند دره های کوهستانی بسیار شیب دار در مناطق آند و هیمالیاست.


ارتباط بین افزایش دما و طغیان دریاچه یخچالی پیچیده است. در حالیکه تشکیل دریاچه یخچالی را می توان از تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت بشر دانست؛ اما عواملی که می توانند باعث طغیان فاجعه بار شوند اغلب شامل عوامل غیر اقلیمی مانند وقوع  زمین لرزه، سقوط یخ یا سنگ در دریاچه یا بارندگی شدید می شود.


به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان داده که تاکنون در سراسر جهان حدود ۱۳۴۸ مورد طغیان دریاچه های یخچالی رخ داده و با بیش از ۱۲ هزار مورد مرگ و میر همراه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha