رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سهم بازار تولید داخل تجهیزات و ملزومات پزشکی در فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ به میزان ۲۱۳ درصد رشد داشته و شاهد کاهش ۱۰ درصدی واردات در این حوزه بوده‌ایم

رشد ۲۱۳ درصدی تولید تجهیزات پزشکی در ایران

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سهم بازار تولید داخل تجهیزات و ملزومات پزشکی در فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ به میزان ۲۱۳ درصد رشد داشته و شاهد کاهش ۱۰ درصدی واردات در این حوزه بوده‌ایم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، محمدرضا شانه ساز روز دوشنبه با اشاره به میزان ارزبری دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل و شیر خشک طی سه سال اخیر، عنوان کرد: سهم بازار این اقلام ۹۲ درصد رشد داشته و شاهد کاهش ۲۱ درصدی واردات بوده‌ایم که حکایت از توانمندی داخل و توجه ویژه به بخش تولید در راستای تحقق شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت دارد.


وی یکی از اهداف اصلی سازمان غذا و دارو را ایجاد زیرساخت های قوی برای افزایش توان تولیدی کشور به منظور تسریع در صدور تاییدیه ها و مجوزها دانست.
شانه ساز با اشاره به بهره گیری از امکانات مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت هایی به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان گفت: برون سپاری تکلیف قانونی سازمان، جهت سرعت بخشیدن به فرآیند کاری و اعطای تاییدیه ها است زیرا تعداد پرسنل سازمان غذا و دارو متناسب با صنعت و فناوری در کشور رشد نکرده و برای تحقق این هدف و پشتیبانی و مانع زدایی ها و نیز برچیده شدن امضاهای طلایی که گاه بر مبنای اعمال نظر شخصی یک کارشناس است، برون سپاری را در دستور کار قرار داده ایم.


رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این نکته که مسئولیت هر محصول تولیدی یا وارداتی بر عهده تولید کننده است و نه سازمان تایید کننده و مجوز دهنده تاکید کرد: بسیاری از مشکلات حوزه تولید، به دلیل زمینه فکری غلط در خصوص این مسئله است، نباید هر خطایی تولید کننده مرتکب شود، سازمان مسئول اعطای مجوز و تایید کننده گواهینامه درگیر پاسخگویی آن باشد، بر این اساس سازمان های مسئول صدور مجوز وقتی که باید پاسخگو باشند، سختگیرانه ترین ضوابط را برای تولید و واردات اعمال می کند. در حالی که با اصلاح این روند و تفکر، بسیاری از مشکلات و موانع رفع شده و مشابه با سایر کشورهای پیشرفته، مسئولیت اصلی متوجه شرکت تولیدی می شود.


وی با اشاره به تولید تجهیزات پزشکی متنوع متناسب و همگام با استانداردهای روز بین المللی گفت: توسعه فعالیت و نیز سیاست‌گذاری درست، منجر به توانمندی‌های شرکت های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی شده است و خوشبختانه امروز از نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس بهره برداری شد.


شانه ساز گفت: اکنون تجهیزاتی با آخرین استانداردهای روز دنیا و با مناسب ترین قیمت در کشور تولید می شوند که عرضه آن در چنین نمایشگاههای که جنبه بین المللی دارد، در زمینه شناسایی توانمندی ها و صادرات این اقلام را تسهیل و تسریع کند.
وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت، حمایت از تولید داخل است، افزود: ظرف سه سال گذشته در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و دستگاههای مجهز بیمارستانی، جهش واقعی داشتیم که در دوران کرونا مشخص شد، اگر این توانمندی و تکیه بر توان تولید داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان نبود، یقیناً با فاجعه انسانی بزرگی روبرو می‌شدیم و شاهد مرگ بسیاری از هم میهمنان به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته ناشی از تحریم های ظالمانه بین المللی بودیم.


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بر این باورند که واردات، رقابت ایجاد می کند، افزود: اگر چه این تفکر در تئوری ممکن است درست باشد، ولی در عمل در بحران هایی مثل کرونا که هر کشوری می خواهد تنها و تنها و در گام اول، نیازهای خود را برآورده سازد، یقیناً به یک بحران و فاجعه جدی منجر می شود. بنابراین کشورمان به دلیل تکیه بر تولید داخل و توجه به توانمندی متخصصان و محققان کشور، در کوتاهترین زمان و در شرایط بی رحمانه ترین تحریم‌های تحمیلی، توانست نه تنها نیازهای کشور را برطرف کند، بلکه در حوزه صادرات این تجهیزات هم گام های بلندی بردارد و به یک صادرکننده تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha