چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 312497

در حال حاضر بسیاری از کودکان تعطیلات تابستانی خود را آغاز کرده‌اند اما والدین به دنبال بررسی سلامت کودکان خود هستند. سال گذشته والدین با موردی غیرعادی در سلامت کودکان روبرو شدند. با وجود این‌که بسیاری از کودکان و جوانان به دلیل دوری از ویروس کرونا در خانه‌نشینی بسر می‌بردند و مشغول یادگیری از راه دور بودند اما مطالعه اخیر خبر بدی در مورد سلامت آنان منتشر کرده است.

تاثیر کروناویروس بر بینایی کودکان

سلامت نیوز:در حال حاضر بسیاری از کودکان تعطیلات تابستانی خود را آغاز کرده‌اند اما والدین به دنبال بررسی سلامت کودکان خود هستند. سال گذشته والدین با موردی غیرعادی در سلامت کودکان روبرو شدند. با وجود این‌که بسیاری از کودکان و جوانان به دلیل دوری از ویروس کرونا در خانه‌نشینی بسر می‌بردند و مشغول یادگیری از راه دور بودند اما مطالعه اخیر خبر بدی در مورد سلامت آنان منتشر کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در مدت خانه‌نشینی و مقابله با کرونا مراجعه به چشم‌پزشکان افزایش یافته است.


به گزارش نیوز،محققان اظهار کردند: به‌نظر می‌رسد ترکیب خانه‌نشینی و تماشای زیاد صفحه نمایش دیجیتال به شدت بر دید کودکان تاثیر گذاشته است.
گروه بین‌المللی از ایالات‌متحده و چین میزان نزدیک‌بینی در بین کودکان خردسال را سه برابر بیشتر از پنج سال گذشته اعلام کرده است. محققان بیش از ۱۲۳هزار کودک بین ۶ تا ۱۳ ساله را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می‌دهد که موردی قابل‌توجه در موارد بینایی کودکان بین ۶ تا هشت سال وجود دارد.
محققان تاکید کردند: نزدیک‌بینی یک مسئله مهم بهداشتی در سراسر جهان است و سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که نیمی از جمعیت جهان ممکن است تا سال ۲۰۵۰ نزدیک‌بین باشند.


چه عواملی باعث نزدیک‌بینی می‌شود؟
محققان بیان کردند: در سال‌های اخیر شواهد بیشتری یافتند که نشان می‌دهد گذراندن وقت کمتر در خارج از منزل ممکن است موجب نزدیک‌بینی شود. علاوه بر این، میزان زمان و شدت کار به‌ویژه استفاده از صفحه‌های دیجیتال نیز در کاهش بینایی نقش دارند.
در تحقیقات پیشین اشاره شده است، استفاده روزافزون از تلفن‌های هوشمند، رایانه و سایر وسایل دیجیتال نقش اساسی در عدم سلامت چشم به ویژه در کودکان دارد. حتی پیش از همه‌گیری و تغییر روش آموزش به آموزش از راه دور در گزارشی مشخص شد، میزان نوجوانان نیازمند به عینک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ تقریبا دو برابر شده است.


افزایش مشکلات چشمی در دوران خانه‌نشینی
محققان در چین این تحقیق را در سال ۲۰۱۵ و با استفاده از روش عکس‌برداری برای بررسی چشم دانش‌آموزان در آغاز هر سال تحصیلی در ماه سپتامبر آغاز کردند. این گروه ارزیابی جدید خود را پس از بازگشایی مدارس در ماه ژوئن ۲۰۲۰ پس از یک قرنطینه پنج ماهه انجام داد.
محققان گفتند: به دلیل بیماری کووید- ۱۹در سال ۲۰۲۰، کودکان مدرسه‌ای از ژانویه تا مه در خانه‌های خود بودند و دوره‌های آنلاین ارائه می‌شد. برای جمعیت غربال شده، ساعات دوره روزانه آنلاین بودن برای پایه اول و دوم یک ساعت و زمان پایه‌های سوم تا ششم ۲ ساعت و نیم بود.
محققان افزودند: فعالیت‌های داخل خانه کودکان و زمان مشاهده صفحه نمایش افزایش و فعالیت‌های آنان در فضای باز کاهش یافته است.
نتایج نشان داد، جهشی خیره‌کننده از نزدیک‌بینی در میان کوچکترین کودکان در این مطالعه وجود دارد. محققان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ فقط نزدیک‌بینی در ۵.۷ درصد از کودکان ۶ ساله را تشخیص دادند، اما یافته‌های سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ۲۱.۵ درصد از کودکان ۶ ساله نزدیک‌بین هستند. علاوه بر این  ۲۶.۲ درصد از کودکان هفت ساله و ۳۷.۲ درصد از کودکان هشت ساله نیز بینایی ضعیفی دارند.
محققان خاطرنشان کردند: بیشتر موارد نزدیک‌بینی خفیف بوده است. همچنین  کودکان ۹ ساله بالاترین میزان نزدیک‌بینی (۴۵.۳ درصد) را داشتند و این میزان نسبت به سال ۲۰۱۸ فقط ۲درصد افزایش داشت.
این نگرانی مطرح شده است که آیا ممکن است خانه‌نشینی نزدیک‌بینی را بدتر کند؟ طبق اطلاعات ما اولین شواهد در رابطه با توجیه این نگرانی ارائه شده است.


والدین برای محافظت از بینایی فرزندان خود چه کاری انجام دهند؟
اگرچه واکسیناسیون به بازگشایی کشورها در سراسر جهان کمک می‌کند اما مقامات بهداشت همچنان در مورد تهدید جهش‌های کووید هشدار می‌دهند و ممکن است دوباره خانه‌نشینی ادامه داشته باشد.
با توجه به این نکته، محققان می‌گویند: والدین باید تا آنجا که ممکن است زمان استفاده از صفحه نمایش را کنترل کنند و بچه‌های خود را به فضای باز برگردانند.
محققان افزودند: این تغییر چشمگیر نزدیک‌بینی در هیچ مقایسه سال به سال دیگری مشاهده نشده است و علت آن احتمالا وقوع غیرعادی خانه‌نشینی در سال ۲۰۲۰ است.


این گروه تاکید کرد: نتایج نشان دهنده کاهش سطح سلامت چشم در کودکان بین ۹ تا ۱۳ سال نیست. این یافته‌ها ما را به این فرضیه سوق داد که کودکان کوچکتر نسبت به کودکان بزرگتر نسبت به تغییر محیط حساس‌تر هستند.
نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Ophthalmology  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha