وزیر بهداشت دیروز از توزیع واكسن‌های وارداتی در شبكه واكسیناسیون كشور خبر داد. به دنبال تحویل و توزیع محموله جدید كه با صدور مجوز مصرف اضطراری واكسن ایرانی «كووبركت» همراه شده، به نظر می‌رسد وقفه‌های چند نوبته واكسیناسیون كه ظرف هفته‌های اخیر، نگرانی جدی در سالمندان منتظر دوز دوم واكسن و باقی جمعیت هدف ایجاد كرده بود به پایان می‌رسد.

4 سال باید واكسن بزنیم

سلامت نیوز:وزیر بهداشت دیروز از توزیع واكسن‌های وارداتی در شبكه واكسیناسیون كشور خبر داد. به دنبال تحویل و توزیع محموله جدید كه با صدور مجوز مصرف اضطراری واكسن ایرانی «كووبركت» همراه شده، به نظر می‌رسد وقفه‌های چند نوبته واكسیناسیون كه ظرف هفته‌های اخیر، نگرانی جدی در سالمندان منتظر دوز دوم واكسن و باقی جمعیت هدف ایجاد كرده بود به پایان می‌رسد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، سعید نمكی با اعلام این خبر گفت: «خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته ورود واكسن كرونا به كشور از سر گرفته شد و از این هفته مشكلی برای تزریق نداریم. اولین واكسن‌های تولید داخلی از دیروز توزیع شده و هفته بعدی، دومین گروه واكسن‌های تولید داخل مجوز می‌گیرند و تا پایان تابستان به یكی از تولیدكنندگان بزرگ واكسن در جهان تبدیل می‌شویم.»

دیروز و به دنبال اعلام وزیر بهداشت از ورود دوباره واكسن‌های وارداتی، كریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر هم از رفع مشكل و تداوم واردات دو میلیون دوز واكسن كرونا به كشور طی روزهای آتی خبر داد و گفت: «مطابق قولی كه داده شده، با اقداماتی كه انجام شده و مبالغی كه به حساب شركت‌های فروشنده واكسن واریز شده، امیدواریم فردا بیش از دو میلیون دوز واكسن معتبر بارگیری و طی روزهای آینده وارد كشور شود.»

در حالی كه به گفته وزیر بهداشت، هفته آینده قرار است واكسن تولید مشترك ایران و كوبا (سوبرانا) به مرحله توزیع برسد، دیروز مدیر پروژه واكسن ایرانی «فخرا» هم از انتشار نتایج مطالعات این واكسن در آینده نزدیك خبر داد و گفت: «امیدواریم كه از اواسط تابستان با بهره‌برداری از تمام زیرساخت‌ها، حدود یك تا ۱.۵ میلیون دوز واكسن كرونا در ماه تولید كنیم.»

واكسن «فخرا» چهارمین واكسن ایرانی كرونا و محصول یكی از شركت‌های وابسته به وزارت دفاع است كه هم‌اكنون در مرحله فاز دوم كارآزمایی بالینی قرار دارد. به گفته احمد كریمی، مدیر پروژه واكسن كرونا فخرا، فاز دوم كارآزمایی بالینی واكسن فخرا از ۱۹ خرداد ماه آغاز شده و پس از اجرای فاز دوم، با مجوز وزارت بهداشت وارد فاز سوم می‌شود. 

به دنبال اخبار مربوط به توزیع گسترده واكسن‌های ایرانی در شبكه واكسیناسیون كرونا، رییس مركز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم با تاكید بر اینكه برای آغاز واكسیناسیون گسترده با واكسن‌های ایرانی، مجوز سازمان غذا و دارو كفایت می‌كند، گفت: «حتی در صورت داشتن مجوز مصرف اضطراری از سازمان جهانی بهداشت، باز هم كشورها برای تزریق واكسن براساس قوانین خودشان تصمیم می‌گیرند.»

سیدعلیرضا ناجی افزود: «اینكه واكسن تولید داخل، تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد، یك اصل نیست.واكسن مقوله‌ای است كه هر كشور برای خود یك‌سری قوانین و مقررات مشخص دارد كه اگر واكسن بر آن اساس پیش برود، می‌تواند مجوز مصرف بدهد. همان‌‌طور كه سایر واكسن‌هایی خارجی هم كه شاید جدیدا مجوز سازمان جهانی بهداشت را اخذ كردند، مجوزهای كشور خودشان را داشتند و مصرف كردند و كشورهای دیگر هم براساس آن مجوزها و اطلاعاتی كه از كشور سازنده گرفتند، واكسن را مورد مصرف قرار دادند. به ‌طور مثال واكسن‌هایی مثل فایزر و مُدرنا و آسترازنكا كه در كشور خودشان مجوز صادر كردند، بعدا از سازمان جهانی بهداشت مجوز گرفتند و خیلی از كشورهای اروپایی برای مصرف آنها جداگانه واكسن‌های ذكر شده را در قوانین خود آوردند و سپس مصرف كردند. بنابراین؛ داشتن مجوز سازمان بهداشت جهانی حتما به معنای این نیست كه كشوری بپذیرد آن واكسن را تزریق كند. مصرف واكسن‌های تولید كشورها منوط به اخذ مجوز سازمان بهداشت جهانی نیست؛ البته وجهه واكسن با صدور مجوز اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت بالاتر می‌رود.

اما مگر همین واكسن آسترازنكا كه مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی را اخذ كرد، عوارضی از بابت لخته شدن خون پس از تزریق نداشت؟ درست است كه مجوز مصرف اضطراری گرفت ولی طی مصرف هم در مواردی عوارضی داشت و طبیعتا كشورهای مختلف برای تزریق آن قوانینی مجزا داشتند؛ مثل اینكه تزریق آن در گروه سنی مشخصی توصیه شد. بنابراین داشتن مجوز مصرف اضطراری از سازمان جهانی بهداشت به معنای آن نیست كه سایر كشورها آن واكسن را چشم بسته قبول كنند.

الان همین واكسن اسپوتنیك كه در بسیاری از كشورها استفاده می‌شود هم مجوز مصرف اضطراری سازمان بهداشت جهانی را ندارد و كشورها با قوانین و معیارهای علمی خودشان می‌پذیرند كه آن را تزریق كنند یا نكنند. تا امروز هر واكسنی كه مصرف می‌شود از خود كشور تولید‌كننده یا سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری گرفته و در ایران هم واكسن كووایران بركت مجوز مصرف اضطراری اخذ كرد و اگر كشور دیگری بخواهد از این واكسن استفاده كند، اطلاعات لازم را از تولید‌كننده كووایران بركت می‌گیرد و تحقیقات خود را انجام می‌دهد كه مجوز مصرف در آن كشور را بدهد یا خیر.»

مصطفی قانعی؛ رییس كمیته علمی ستاد ملی مقابله با كرونا هم با تاكید بر اینكه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای مقابله و مهار بیماری كرونا، حداقل چهار سال واكسیناسیون متوالی نیاز داریم، گفت: «اگر در نظر بگیریم كه بخواهیم ۸۰ میلیون ایرانی را واكسینه كنیم، سالی ۱۶۰ میلیون دوز واكسن نیاز است، قانون واكسینه این‌طور است كه زمانی می‌گویند یك كشور كار خود را درخصوص واكسیناسیون برای مقابله درست انجام داده است كه نیاز یك سال به واكسن را پیش خرید و ذخیره كرده باشد. كشور كانادا در این برهه پنج برابر جمعیت خود واكسن خریده است، امریكا ۳.۷ برابر جمعیت و اتحادیه اروپا ۲.۵ برابر جمعیت خود واكسن خریده است. این امر برای این است كه ذخیره استراتژیك خود را تامین كنند.

پس اگر ما حتی تا اسفند ماه امسال ۲۴۰ میلیون دوز هم تولید كنیم، باز خود ایران، به واكسن كرونای تولید داخل نیاز دارد و می‌تواند مجوز صادرات هم ندهد؛ به دلیل اینكه می‌خواهد برای یك سال واكسن ذخیره كند. تا پایان ۲۰۲۱ یعنی حدود بهمن و اسفند ماه سال جاری حدود ۱۰ و نیم میلیارد دوز واكسن كرونا با توجه به زیرساخت‌های موجود در دنیا تولید می‌شود كه بیش از ۷۰درصد واكسن‌های تولیدی دراختیار هفت تا هشت كشور قرار می‌گیرد، یعنی دنیا با كمبود واكسن كرونا مواجه است. بحث امروز دنیا این است كه اگر بخواهیم زنجیره بیماری را قطع كنیم، احتمالا به سه دوز واكسن در سال نیاز است و این امر نیاز به مصرف واكسن را افزایش می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha