یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 313317

مغز تابلویی برای بدن است، بنابراین وقتی اوضاع در ذهن شما خوب پیش نمی‌رود، سیگنال‌هایی را به بدن شما می‌فرستد تا متوجه شوید که اشتباهی رخ داده است. به عنوان مثال آیا تا به حال وقتی تحت استرس شدید بودید احساس سردرد کرده‌اید؟ یا وقتی احساس اضطراب می‌کنید دچار مشکلات معده شده‌اید؟

پیوند مهم بین سلامت روان و بدن

سلامت نیوز: مغز تابلویی برای بدن است، بنابراین وقتی اوضاع در ذهن شما خوب پیش نمی‌رود، سیگنال‌هایی را به بدن شما می‌فرستد تا متوجه شوید که اشتباهی رخ داده است. به عنوان مثال آیا تا به حال وقتی تحت استرس شدید بودید احساس سردرد کرده‌اید؟ یا وقتی احساس اضطراب می‌کنید دچار مشکلات معده شده‌اید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ام اس ان، این رابطه برعکس عمل می‌کند. درد جسمی ممکن است وضعیت روانی شما را بی ثبات کند. در درمان هر دو درد جسمی و روحی، باید این پیوند را در نظر بگیرد تا موثرتر باشد. با درک ارتباط بدن و ذهن خود، می‌توانید در مسیر سلامتی  قدم بردارید.

هنگامی که علائم جسمی در اثر وضعیت ذهنی شما ایجاد می‌شود یا در اثر آن بدتر می‌شود، به آنها روان تنی می گویند.

مغز و بدن از یکدیگر جدا نیستند. بنابراین، در حالی که علائم جسمی برای بیماری روانی وجود دارد، علائم ذهنی نیز برای بیماری جسمی مانند تحریک و اضطراب وجود دارد.

درد مزمن

به عنوان مثال، درد مزمن دردی است که از سیستم عصبی ناشی می‌شود. هیچ مشکلی از نظر جسمی قابل ردیابی نیست. برای مدت طولانی، پزشکان آن را رد کردند و آن را جدی نگرفتند. با این حال، اکنون می دانیم که این واقعیت به اندازه درد جسمی واقعی است.

علائم

اضطراب و افسردگی دو بیماری شایع روحی هستند. در صورت ابتلا به آنها بروز عکس العمل برای بدن شما غیر طبیعی نیست زیرا مغز شما است که تابلوی فیزیکی را کنترل می‌کند.

مبارزه یا پرواز

وقتی احساس خطر می‌کنیم، بدن ما به حالت جنگ یا پرواز در میآید. خطر می‌تواند هر چیزی باشد که احساس ناراحتی در شما ایجاد کند. در حالت جنگ یا پرواز، سیستم عصبی ما با ترشح دو هورمون مهم آماده نبرد می‌شود.

حالت زنده ماندن

آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌شوند تا بدن شما را به حالت مطلوب برسانند. با این حال، اگر به طور مداوم با بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کنید، این حالت زنده ماندن طولانی مدت می‌تواند بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

تاثیرات

آدرنالین و کورتیزول ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می‌دهد، اشتها را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند. در طولانی مدت، این علائم می‌تواند منجر به مشکلات شدید شود و در نهایت علائم جسمی مانند سردرد را به شما نشان می‌دهند.

سردرد

سردردهایی که روان تنی هستند، آن‌هایی هستند که به شما احساس تپش می‌دهند، معمولاً در اطراف ابروها. این‌ها به عنوان “سردردهای تنشی” شناخته می‌شوند.

تنش عضلانی

در سال ۲۰۱۷، گروهی از محققان دریافتند که بین افسردگی و کمردرد رابطه مستقیمی وجود دارد. آن‌ها فرض کردند که این ممکن است ارتباطی با التهاب مغز داشته باشد که باعث قطع مدارهای عصبی شود.

تحمل درد

شناخته شده است که بیماری روانی، به ویژه افسردگی، تحمل درد شما را کاهش می‌دهد. این پیوند به طور کامل بررسی نشده است، اما دو مطالعه نشان داده است که افرادی که با بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر از کسانی که از نظر روانی سالم هستند، احساس درد جسمی غیرقابل توضیح می‌کنند یا میزان درد خود را بالاتر می‌دانند.

خواب

مقادیر بالای کورتیزول و آدرنالین در بدن ممکن است دستیابی به یک شب آرام را سخت کند.

وقتی بدن خواب کافی نداشته باشد، حالت روانی شما می‌تواند با شدت بیشتری احساس غم و افسردگی را تجربه کند. کمبود خواب همچنین سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و بنابراین بدن را در معرض بیماری‌های جسمی قرار می‌دهد.

مشکلات چشمی

سلامت روان شما همچنین می‌تواند بر کیفیت بینایی شما تأثیر بگذارد. در حالت نزول، ممکن است در دیدن واضح مشکل بیشتری داشته باشید، یعنی درتفاوت رنگ‌های سیاه و سفید مشکل داشته باشید.

مسائل معده

مغز و روده به شدت با هم مرتبط هستند. برخی از پزشکان حتی آن را “مغز دوم” نامیده‌اند. هنگامی که وضعیت روانی شما ضعیف است، اغلب می‌تواند در درد معده مانند گرفتگی عضلات ظاهر شود.

این درد اغلب به عنوان درد قاعدگی یا سندرم روده تحریک پذیر نوشته می‌شود. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماری روانی می‌تواند باعث التهاب سیستم گوارشی شود. برعکس، اگر باکتری‌های روده شما متعادل نباشد، می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی شود.

بنابراین، وقتی چشم انداز ذهنی شما آرام نیست، دستگاه گوارش ممکن است به طور طبیعی کار نکند. این می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش وزن غیرطبیعی شود.

امروزه آگاهی بیش از گذشته از سلامت روان وجود دارد. باید در نظر بگیرید که با پذیرش اینکه سلامت روان در بدن و مغز وجود دارد، یک جهان کامل از امکانات درمانی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

ترجمه از پایگاه خبری شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha