دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 314937

تغییرات هورمونیدوران یائسگی با تغییرات هورمونی همراه است. در این دوران پروژسترون و استرو‍‍ژن کاهش می‌یابد. این تغییرات هورمونی باعث می‌شود خانم های یائسه تغییرات روانی را تجربه کنند که با ولع خوردن همراه است.

با این روش‌ها در دوران یائسگی جوان بمانید

سلامت نیوز:تغییرات هورمونیدوران یائسگی با تغییرات هورمونی همراه است. در این دوران پروژسترون و استرو‍‍ژن کاهش می‌یابد. این تغییرات هورمونی باعث می‌شود خانم های یائسه تغییرات روانی را تجربه کنند که با ولع خوردن همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اغلب، غذا خوردن‌های ناشی از استرس، به خوردن شیرینی‌ها ختم می‌شود و همین تلاش برای فرو نشاندن استرس با گرفتن کالری بیشتر همراه است که در نهایت وزن خانم‌های یائسه را از آن‌چه باید، بالاتر می‌برد. 

سفره‌تان را سالم کنید

دنبال راهی نباشید که با غذا خوردن لاغر شوید. اگر قرار است لاغر شوید، باید فکر خوردن هر غذایی را که هوس کردید از سرتان بیرون کنید.باید با کمک متخصص تغذیه هم به اندازه نیاز بدن‌تان غلات و نان بخورید و هم در مصرف گوشت و پروتئین زیاده روی نکنید. 

بیشتر بسوزانید

یائسگی معمولا حدود ۵۰ سالگی اتفاق می افتد که با اواخر میان سالی همزمان است. چربی‌ها سوخت وساز پایین تری دارد و انرژی کمتری می‌سوزاند و این انرژی‌های اضافه که در بدن ذخیره می‌شود، یائسه‌ها را چاق‌تر می‌کند. از طرفی میان سالی با درد عضلات هم همراه است که این دردها با کاهش فعالیت فیزیکی همراه است.

از آن جا که خانم‌های ۵۰ساله نمی‌توانند مانند دوران ۳۰ سالگی‌شان ورزش کنند و کالری بسوزاند، حفظ وزن قبل از یائسگی هم برای شان دشوار می‌شود. 

تیروئیدتان را هم چک کنید

 خانم های مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است دچار اضافه وزن شوند. معمولا کم کاری تیروئید در خانم‌های یائسه شایع است. اگر با آزمایش متوجه کم کاری تیروئید شدید، با تجویز پزشک صبح ها از قرص تیروئید استفاده کنید؛ این قرص‌ها تا حدی به کاهش وزن خانم‌ها کمک می‌کند.از این داروها و داروهای هورمونی هم خودسرانه برای لاغری استفاده نکنید چراکه ممکن است عوارض جدی برای شما داشته باشد. 

سفره‌تان را رژیمی کنید

چاقی دوران یائسگی اگرچه فراگیر است اما کاملا قابل کنترل است. برای کاهش وزن‌تان در این دوران مصرف کربوهیدرات و برنج را کاهش دهید. نان‌های سفید را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید و بیشتر نان سنگک یا جو بخرید.

مواد پرچرب را هم حذف کنید. در ضمن هنگام خوردن مرغ سراغ سینه بروید، چرا که بال و ران مرغ چربی بیشتری نسبت به قسمت‌های دیگر دارد. در غذاهای دریایی هم بهتر است در مصرف میگو زیاده روی نکنید؛ میگو نسبت به دیگر ماهی‌ها چربی بیشتری دارد و شما را چاق‌تر می‌کند. در آخر این که فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا بتوانید سوخت و ساز بدن‌تان را کنترل کنید. 

برای دویدن دیر نشده

 برای فرار از چاقی بعد از یائسگی، کافی است کمی در تغذیه‌تان دقت کنید و فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید. اگر ورزشی متناسب با شرایط جسمی خود انتخاب کنید، همه چیز بهتر می‌شود. می‌توانید در شب‌های تابستان پیاده روی کنید تا هم آرامش بگیرید و هم وزن‌تان را کنترل کنید. اما بدون آمادگی سراغ تمرین‌های بدن سازی نروید و به بدن‌تان آسیب نرسانید.در تهیه این مطلب از سایت «مجله سیب سبز » کمک گرفته شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha