در پی خیز پنجم کرونا و پیشتازی سویه دلتا شمار قربانیان به شکلی بی‌سابقه پس از ۱۸ ماه در کشور رکورد زد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۶۲۰ بیمار مبتلا به کرونا قربانی شدند.

سلامت نیوز: در پی خیز پنجم کرونا و پیشتازی سویه دلتا شمار قربانیان به شکلی بی‌سابقه پس از ۱۸ ماه در کشور رکورد زد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۶۲۰ بیمار مبتلا به کرونا قربانی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،این آمار تلفات تنها پس از سه روز از آخرین رکوردشکنی کرونا که مربوط به ۲۱ مراد با ۵۶۸ فوتی است ثبت می‌شود درحالی که در روز ۲۳ مرداد عدد فوتی‌ها به ۴۶۶ مورد رسید و دیروز هم با خیز تندی 154 مورد مرگ‌و‌میر را به عدد روز قبل اضافه کرد. نقشه اپیدمیولوژیک کشور در یک هفته اخیر نشان می‌دهد آمار فوتی‌ها در هفته سوم مرداد نسبت به دو هفته اول ۴۱ و نیم درصد افزایش یافته است.

روند مبتلایان نیز به‌طور میانگین همچنان بالای ۳۵ هزار بیمار در روز گزارش می‌شود. نکته قابل توجه آنکه هم‌اینک ۷ هزار و ۳۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند که نشان می‌دهد در کمتر از دو هفته تعداد بیش از دو هزار بیمار بدحال به مجموع بیماران دارای شرایط حاد اضافه شده است، نکته‌ای که موجب به‌هم ریختگی اوضاع کادر درمان و آشفتگی در مراکز درمانی شده است به افزایش بیماران حاد و بستری مربوط می‌شود. نبود تخت بستری و خستگی و ابتلای کادر درمان به ویروس دلتا با وجود واکسیناسیون رسیدگی به بیماران را سخت و پیچیده کرده است.

خبرها از اوضاع وخیم بیمارستان‌ها حکایت از این دارد تمام تخت‌های بستری تحت مراقبت اشغال شده و تخت خالی وجود ندارد تا جایی که برخی همراهان بیماران برای دسترسی به خدمات درمانی مریض‌ها را روی زیرانداز‌ها می‌خوابانند. تصاویر وحشتناکی از وضعیت بحرانی بیماران در آی‌سی‌یوها و حتی سردخانه‌های بیمارستان‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که طی 18 ماه گذشته کم‌سابقه بوده است.

متأسفانه به‌رغم هشدارها و اخطار‌های فراوان از سوی متخصصان بهداشت و درمان کشور همچنان عده‌ای بی‌توجه به وخامت اوضاع و شرایط مافوق قرمز کرونایی به افزایش زنجیره انتقال ویروس کمک می‌کنند، نمونه این قبیل پروتکل‌شکنی‌ها همان افرادی هستند که روز گذشته پس از اعلام لاک‌داون شهرها در کمتر از چند ساعت راه‌ها و جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی کشور را با ترافیک سنگینی روبه‌رو ساختند.

اوضاع بشدت خراب است سفر نروید

با این اوصاف متأسفانه گزارش‌هایی که از جاده‌های کشور منتشر می‌شود نشان می‌دهد با تعطیلات 6 روزه همان‌هایی که با هشتگ کمک به ایران نقشه آتشین کرونایی را در پیج اینستاگرام‌شان استوری کردند به محض اعمال محدودیت‌های جدید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا راهی سفر شدند. نگرانی کارشناسان حوزه سلامت نیز بر این است که تعطیلی‌ها بدتر منجر به چرخش ویروس در جامعه خواهد شد.

در همین زمینه رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید، تعطیلی که اگر قرار باشد در آن رستوران‌ها و پاساژها باز باشند و مردم در این اماکن باشند هیچ اثری بر کاهش بار بیماری نخواهد گذاشت و حتی اگر تعطیل نشود بهتر است.پیام طبرسی می‌افزاید: مجدداً چند روز تعطیلی اعلام شد که این موضوع بد نیست اما به شرط آنکه محدودیت‌ها به‌درستی اجرا شود. اگر قرار باشد باز هم رستوران‌ها و پاساژها باز باشند و مردم در این اماکن باشند هیچ اثری بر کاهش بار بیماری نخواهد داشت و حتی اگر تعطیل نشود، بهتر است.

اگر بنا بر تعطیلی است همه جا باید تعطیل باشد و تجمعات برقرار نباشد تا این اقدام عاملی برای کمک به توقف چرخه بیماری باشد تا بیمارستان‌ها و کادر درمان کمی نفس بکشند.این متخصص بیماری‌های عفونی، تأکید کرد: باید جلوی سفرها در این مدت تعطیلات گرفته شود و مردم هم این موضوع را رعایت کنند. وقتی می‌گوییم وضع خراب است و تخت بستری سخت پیدا می‌شود پس لازم است پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

استفاده از ماسک زیر 12 درصد!

در پی هجوم شهروندان بی‌مسئولیت به جاده‌های شمال، سرهنگ امیدوار رئیس پلیس راه کشور از مسدود‌سازی جاده چالوس با موانع بتنی خبر داد و اعلام کرد؛ محدودیت‌ها با جدیت اجرا خواهد شد و به هیچ عنوان اجازه سفر به استان‌های شمالی داده نمی‌شود.

اگرچه ایران رتبه‌های نخست را در میزان فوتی و ابتلا در جدول وضعیت اپیدمی در جهان دارد اما در این میان شهروندانش نیز با کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به اوجگیری آمارها کمک می‌کنند. سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: در هفته اخیر شاهد کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بودیم و این میزان به ۳۸.۴۷ درصد رسیده است.

به گفته سیما سادت لاری؛ این کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواخر خرداد ماه ۱۳۹۹ تاکنون بی‌سابقه بوده و به پایین‌ترین حد رسیده‌ایم. این در حالی است که استفاده از ماسک تنها راه ارزانقیمت برای در امان ماندن از ویروس کرونا است. هرچند‌ که معاون وزیر بهداشت می‌گوید که استفاده از ماسک در برخی استان‌ها به زیر ۱۲ درصد رسیده است.به گفته محسن فرهادی افراد نباید به دنبال سقف‌های دو متر، سه متر و یا شش متر باشند، ویروس دلتا در هوا در گردش است و به سقف‌ها توجهی نمی‌کند.

لیست مشاغل گروه یک تغییر کرد

در هر حال به نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با کرونا این بار علی‌رغم تجربیات ناموفق گذشته در اعمال تعطیلی‌ها با جدیت موضوع محدودیت‌های کرونایی را دنبال می‌کند به‌طوری که روز گذشته نیز لیست مشاغل گروه یک تغییر کرد و ٢١ گروه شغلی در محدودیت جدید مجاز به فعالیت‌ شدند.

اتاق اصناف ایران در پی جدیدترین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی از دوشنبه تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ تا پایان روز شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تنها گروه شغلی اعلام شده در محدودیت جدید امکان فعالیت دارند و فعالیت سایر مشاغل ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha