در روزهای گذشته مواردی از جان باختن پرستاران، پزشکان و کادر بیمارستان‌ها به‌دلیل ابتلا به‌کرونا گزارش شد. گزارش‌هایی که نشان دهنده بازگشت مدافعان سلامت به‌لیست سیاه مرگ‌ومیر کرونایی است.

حمله تازه کرونا به کادر درمان

سلامت نیوز:در روزهای گذشته مواردی از جان باختن پرستاران، پزشکان و کادر بیمارستان‌ها به‌دلیل ابتلا به‌کرونا گزارش شد. گزارش‌هایی که نشان دهنده بازگشت مدافعان سلامت به‌لیست سیاه مرگ‌ومیر کرونایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،بدون تردید در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از روش‌های جلوگیری از انتقال ویروس و ابتلا به‌کرونا واکسیناسیون است. واکسیناسیون نشان داده که می‌تواند ایمنی قابل قبولی در افراد ایجاد کند یا این‌که اگر به ویروس مبتلا شدند خطر مرگ آن‌ها را کاهش دهد. مثلاً درخصوص واکسیناسیون افراد بالای 60سال که تقریباً همه آن‌ها دو دزِ واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، گزارش‌های اخیر نشان دهنده کاهش ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران مدتی قبل با اشاره به‌همین مسئله گفت: «در موارد بستری و مرگ‌ومیر کرونا نسبت به 4خیز گذشته تغییر محسوسی در الگوی سنی مشاهده می‌شود. خوشبختانه روند واکسیناسیون افراد بالای 50سال میزان ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر در این گروه سنی را کاهش داده و این نوید بخش اثر بخشی تزریق واکسن است. به‌طوری‌که اکنون در تهران تنها 32درصد از تخت‌های بیمارستانی در اختیار گروه سنی بالای 60سال است. این در حالی است که در مرداد ماه سال گذشته بیش از 80درصد تخت‌های بیمارستانی در اختیار این گروه از سالمندان مبتلا به‌کرونا بود.»با وجود این اطلاعات کسی نباید در تاثیر فوق‌العاده واکسیناسیون علیه کرونا تردید کند.

اما وقتی این ویروس با سویه‌های جدید شیوع پیدا می‌کند ممکن است تاثیر واکسن‌ها کمتر شود. مثلاً درخصوص شیوع نوع دلتا که تقریباً سویه غالب کرونا شده است گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالت متحده، نشان دهنده کاهش اثربخشی واکسن در برابر آن است. در این گزارش آمده: «در ۴۲۰۰نفر از اعضای کادر درمان در هشت شهر ایالات متحده که واکسن مدرنا، فایزر-بیوان‌تک و جانسون اند جانسون تزریق کرده‌اند، تزریق واکسن پیش از شیوع نوع دلتا مانع از بروز نوع شدید بیماری در ۹۱درصد موارد بوده است.

هرچند، پس از شیوع سویه دلتا و غالب شدن این سویه، اثربخشی واکسن تا ۶۶درصد کاهش پیدا کرده است.»البته همچنان این ایمنی 66درصدی در کنار رعایت پروتکل‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل شیوع ویروس کرونا حتی از نوع دلتای آن داشته باشد. اما برای جلوگیری بهتر برخی از کشورها مانند ایالات متحده به شهروندان خود پیشنهاد تزریق دز سوم را دادند. یورونیوز دراین‌باره نوشت مدیران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و داروی ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند: «داده‌های موجود به وضوح نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده در برابر عفونت ناشی از ویروس کرونا با گذشت زمان پس از دریافت اولین دُزهای واکسن کاهش می‌یابد.

علاوه بر فراگیر شدن سویه دلتا، ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد میزان ایمنی در برابر سویه‌های خفیف و متوسط کووید-۱۹ به مرور زمان کم می‌شود.» به‌گزارش یورونیوز مقامات بهداشتی آمریکا روز ۲۷مرداد اعلام کردند شهروندان این کشور می‌توانند هشت ماه پس از تزریق دُز دوم واکسن فایزر یا مدرنا، دُز سوم را دریافت کنند. چیزی که به‌آن دز بوستر گفته می‌شود.  همان‌طورکه بیان شد با گذشت زمان از تزریق واکسن و کمتر شدن تاثیر آن در کنار مواجهه با سویه‌های جدید ویروس کرونا احتمال افزایش موارد ابتلا وجود دارد.

این احتمال درباره کادر درمان که بیشترین مواجهه با کرونا را دارند بیشتر هم می‌شود. در ایران یکی از اولین گروه‌هایی که موفق شدند واکسن کرونا دریافت کنند اعضای کادر درمان و بیمارستان‌ها بودند. وقتی مدافعان سلامت توانستند دو دز از انواع واکسن‌ها را دریافت کنند در کاهش موارد مرگ‌ومیر آن‌ها تاثیر زیادی داشت. هرچند تاکنون به‌گفته مسئولان 300نفر از مدافعان سلامت جان خود را از دست دادند اما بدون تردید تزریق واکسن مانع شد این تعداد فزونی پیدا کند. با این وجود در روزهای گذشته نشانه‌هایی از افزایش موارد مرگ به‌دلیل ابتلا به‌کرونا در میان کادر درمان دیده می‌شود.

دراین‌باره چهارم شهریور «میترا کلبادی‌نژاد» پرستار مرکز بهداشت ساری به‌دلیل ابتلا به‌کرونا درگذشت. روز سوم شهریور خبرگزاری ایلنا نوشت «فاطمه عامری» پرستار بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در مبارزه با بیماری کووید جان خود را از دست داد. دکتر «سیدمحمدباقر طباطبایی» جراح قبل بیمارستان شهید رجایی تهران دو روز گذشته در مواجهه با کرونا جان باخت.

خبرگزاری صداوسیما از مرگ «فاطمه السادات میردیلمی» از پرسنل زحمتکش بیمارستان 5آذر گرگان در اثر کرونا خبر داد. اول شهریور خبرگزاری ایرنا از جان باختن دکتر «منصور کریمی بابا احمدی» پزشک مدافع سلامت خوزستانی نوشت و خبرگزاری ایسنا از فوت «صغری آقابابایی» خبر داد. همچنین «زهرا مهدی‌پور» از کادر بیمارستان شهید مطهری اصفهان روز نخست شهریور جان خود را از دست داد. همه این موارد احتمالاً به‌دلیل غالب شدن سویه دلتا است که سبب کاهش نسبی کارایی واکسن‌ها شده است.

دلیل دیگر این‌که چون از تزریق دز دوم واکسن برای کادر درمان مدت زیادی گذشته ایمنی‌دهی آن‌ها کم شده است، بنابراین احتمالاً آن‌ها نیاز به دریافت دز سوم دارند تا همچنان ایمن بمانند و بتوانند علیرغم کار کردن در محیط آلوده به ویروس، جان خو را در برابر آن حفظ کنند. درهمین‌باره و در آخرین روز کاری سعید نمکی به‌عنوان وزیر بهداشت مشغول به‌کار بود، سید موید علوی رئیس جدید سازمان نظام پزشکی تهران در نامه‌ای به او از محرمانه بودن اطلاعات ابتلا به کرونا در میان کادر درمان انتقاد کرد. در نامه او که چند روز قبل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آمده است:

«با توجه به وظیفه سازمانی اینجانب در نظام پزشکی به‌عنوان بزرگترین نهاد صنفی جامعه پزشکی بر خود فرض می‌دانم تا نسبت به روند محرمانه بودن اطلاعات ابتلا به کرونا در کادر درمان ابراز نگرانی کنم. تزریق دو بار واکسیناسیون سبب کاهش مرگ مبتلایان شده و این در مقایسه با روزهای اول کرونا که تعداد قابل توجهی از همکارانم جانشان را در راه حفظ جان مردم دادند به وضوح مشهود است. علت آن همه مرگ در کادر درمان بی‌مبالاتی در حفاظت از آنان و تاخیر در واکسیناسیون بود.»

وی توضیح داده: «در دو هفته اخیر موارد متعددی از ابتلای مجدد همکاران کادر درمان و جامعه در افراد دو بار واکسینه شده با انواع واکسن و حتی اسپوتنیک رخ داده است. به صراحت امروز، روز اخر کار حضرتعالی در منصب وزارت است و این فعل واجب بر گردن حضرتعالی است. اطلاعات ابتلا و مرگ در مواردی که سابقه دو بار واکسیناسیون داشته‌اند را در اخیار کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا و محققین مورد اعتماد و نظام پزشکی قرار دهید تا با تحلیل داده‌ها بتوانیم سریعا نسبت به ضرورت تزریق واکسن یادآور بوستر با تامین یکی از واکسن‌های معتبر و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت که میزان کارایی واثربخشی آن مورد قبول واقع شده است به کادر درمان اقدام لازم صورت گیرد. تاخیر در این امر با عواقب خطرناکی همراه خواهد شد.» حال باید دید در روزهای آینده آیا شاهد تزریق دز بوستر واکسن کرونا به کادر درمان خواهیم بود یا خیر، چراکه ممکن است تاخیر آن یکبار دیگر مانند روزهای اولیه شیوع کرونا بتواند مدافعان سلامت را با تهدیدهای بیشتری مواجه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha