شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 318448

گوش و دستگاه شنوایی یکی از مهمترین ارگان های حسی هر موجود زنده ای می باشد که بدون آن دوام زندگی به سختی می افتد. این قضیه در انسان ابعاد دیگری به خود می گیرد چرا که انسانی که نشنود نمی تواند حرف بزند، و کسی که نتواند صحبت کند و تعامل گفتاری با دیگران برقرار کند قطعا مشکلات بسیار زیادی در زندگی شخصی و اجتماعی خود خواهد داشت.

سلامت گوش چگونه است؟

سلامت نیوز:گوش و دستگاه شنوایی یکی از مهمترین ارگان های حسی هر موجود زنده ای می باشد که بدون آن دوام زندگی به سختی می افتد. این قضیه در انسان ابعاد دیگری به خود می گیرد چرا که انسانی که نشنود نمی تواند حرف بزند، و کسی که نتواند صحبت کند و تعامل گفتاری با دیگران برقرار کند قطعا  مشکلات بسیار زیادی در زندگی شخصی و اجتماعی خود خواهد داشت.

باید خاطر نشان کرد افرادی نمی تواند به مرحله صحبت کردن برسند که به صورت کامل ناشنوای مطلق هستند و نیز این ناشنوایی از بدو تولد وجود داشته باشد. اما در افرادی که کم شنوایی دارند یا به سبب عوامل مختلف ژنتیکی و اکتسابی دچار کم شنوایی می شنوند می تواند با استفاده از سمعک و شاید سمعک نامرئی مشکل آنها برطرف شود. سوالی که بسیار حایز اهمیت است این است که چگونه سلامت گوش و شنوایی خود را حفظ کنیم؟ در واقع چه کارهای را باید انجام داد که شنوایی ما از بین نرود یا بدتر نشود. همان طور که می دانیم کم شنوایی اگر از نوع حسی-عصبی باشد غیرقابل برگشت است لذا باید از کم شنوایی جلوگیری کنیم چرا که اگر کم شنوایی اتفاق افتاد دیگر نمی توان آن را به حالت اولیه بازگرداند.

راهکارهای سلامت گوش

 
شاید عوامل زیادی باشند که به دستگاه شنوایی و گوش آسیب برسانند با این حال در این جا عواملی که شایع ترین دلایل کم شنوایی و روشهای مراقبت از آنها ذکر می شود. اولین و بیشترین دلیلی که باعث کم شنوایی می شود در معرض نویز یا سروصدای بلند قرار گرفتن است. این ازدیاد صدا به هر نحوی که باشد باعث کاهش شنوایی غیرقابل بازگشت می شود لذا برای این کار باید از محافظ های گوش یا قالب های ضد صوت استفاده کرد.

استفاده از برخی داروها که برای گوش سمی هستند و به نام اتوتوکسیک نیز مشهور هستند از دیگر دلایل کم شنوایی است برای این کار هم باید اگر مجبور به استفاده از دارو خصوصا برای درمان مشکلات کلیوی شدید حتما پزشک خود را از این موضوع آگاه کنید اگر سابقه کم شنوایی در خانواده وجود داشته باشد.

عفونت های مزمن گوش نیز از دیگر دلایل آسیب رسان به گوش هستند که برای این کار نیز باید از داروهای متناسب استفاده کرد تا عفونت به صورت مزمن در نیاید که این ماندگاری باعث آسیب دائمی به گوش می شود. کم شنوایی نیز درصورتیکه وجود داشته باشد و با سمعک درمان نشود باعث افت بیشتر به دلیل محرومیت حسی شنوایی می شود لذا در این حالت نیز توصیه می شود که از مدل های با قیمت سمعک مناسب استفاده شود.

کلام آخر
به همان میزان که شنیدن لذت بخش است نشنیدن و کم شنوایی زجر آور و همراه با مشکلات متعدد است. کم شنوایی ها انواع مختلفی دارند که نوع حسی عصبی آن که بیشترین شیوع را دارد برگشت ناپذیر است. به راحتی می توان با انجام یک سری  کارهای ساده روزمره از ایجاد و یا بدتر شدن کم شنوایی جلوگیری کرد. همان طور که ذکر گردید استفاده از سمعک نیز می تواند به عنوان یک راهکار  مناسب برای افرادی  که دچار کم شنوایی شده اند و به ویژه سالمندانی که دچار پیرگوشی شده اند هم مشکل کم شنوایی را برطرف کرد و هم از بیشتر شدن آن جلوگیری کرد. استفاده از برندهای معروف خصوصا سمعک oticon برای رفع مشکل پیرگوشی توصیه می شود. چنانچه کم شنوایی محرز شد و قصد خرید سمعک داشتید می تواند با مراجعه به کلینیک تخصصی سمعک تهران صفیر از بهترین و به روزترین سمعک های روز دنیا بهره مند شوید. این مرکز توسط جناب آقای دکتر ولدبیگی مدیریت می شود. برای آگاهی بیشتر در مورد کم شنوایی، انواع سمعک و مشکلات گوش  و دستگاه شنوایی می توانید به سایت این کلینیک به نشانی www.tehransafir.com  مراجعه کنید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22648270 تماس حاصل فرمایید.

خوب بشنوید بهتر زندگی کنید
سمعک تهران صفیر
دکتر ولدبیگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha