بر اساس پیش‌بینی‌ها تا یکشنبه نیمه جنوبی و شمال سیستان‌و‌بلوچستان در محاصره هفت مخاطره جوی است رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان: تقویت چرخند به معنی افزایش آثار و پیامدهای آن است.

توفان حاره‌ای به جنوب سیستان‌وبلوچستان می‌رسد

سلامت نیوز: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا یکشنبه نیمه جنوبی و شمال سیستان‌و‌بلوچستان در محاصره هفت مخاطره جوی است رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان: تقویت چرخند به معنی افزایش آثار و پیامدهای آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، ابرهای توفانی دو روز پیش به سواحل بلوچستان پاکستان رسیدند؛ جایی در نزدیکی مرز ساحلی ایران. کارشناسان هواشناسی روز چهارشنبه با دیدن خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی، گفتند این جریان کم‌فشار در 24 ساعت به یک توفان تبدیل می‌شود. پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد. صبح دیروز در حوالی مدار 23 درجه عرض شمالی یک «چرخند حاره‌ای» تشکیل شد و کمیته توفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند رویش اسم گذاشت: «شاهین». شاهین حالا در نزدیک‌ترین فاصله به آسمان جنوبی‌ترین نقطه سیستان‌و‌بلوچستان قرار گرفته و توفانی سهمگین در راه است.

از اواخر وقت دیروز (جمعه) توفان به سواحل جنوب شرق سیستان‌و‌بلوچستان نزدیک شد و قرار است شاهین تا روز یکشنبه در آسمان و زمین بتازد. با هشدارهای سازمان هواشناسی ستاد بحران بندر چابهار از توقف همه فعالیت‌های صیادان و شناورهای صیادی و تجاری در سواحل بندر چابهار، کنارک و دشتیاری خبر داده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا یکشنبه در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان به‌ویژه نوار ساحلی رگبار باران و وزش شدید باد در جریان است.


هشدار پشت هشدار
سازمان هواشناسی کشور روز پنج‌شنبه هشداری در سطح نارنجی منتشر کرد. بر اساس این هشدار ناپایداری جوی متاثر از نزدیک شدن چرخند حاره‌ای روز شنبه (10 مهر) آغاز می‌شود و یکشنبه به پایان می‌رسد. این سامانه با خود رگبار و رعدوبرق و وزش باد خیلی شدید در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان به‌ویژه نوار ساحلی استان به همراه دارد. سیلابی‌شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت وارده ناشی از وزش باد خیلی شدید، آبگرفتگی معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها از مخاطرات این سامانه است. سازمان هواشناسی کشور توصیه کرده از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری شود، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های امدادرسان آمادگی باشند، از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود و در تردد در جاده‌ها احتیاط بر اساس این توصیه، در هشدار نارنجی باید دهانه پل‌ها و آبروها بازگشایی و سازه‌های موقتی و ضعیفی چون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی استحکام‌بخشی شود.
هشدار دیروز سازمان هواشناسی اما قرمز بود، یعنی در بالاترین سطح هشدار: چرخند حاره‌ای نزدیک می‌شود. بر اساس این هشدار منطقه اثر جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان. بر اساس این هشدار مخاطراتی چون سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت ناشی از وزش باد خیلی شدید، آبگرفتگی گسترده در معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، شکستن درختان و تخریب سازه‌های سست در پیش است.


موج‌هایی با ارتفاع چهار تا شش متر
کم‌فشار حاره‌ای که روز پنج‌شنبه در فاصله ۸۲۰ کیلومتری چابهار قرار داشت و دیروز به چرخند حاره‌ای تبدیل شد، بعد از ظهر جمعه با ۳۵۰ کیلومتر پیشروی به سمت شمال غرب، به دریای عمان نزدیک شد. اینطور که علی ملاشاهی، رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان به ایسنا گفته، تا عصر دیروز این چرخند در حوالی عرض ۲۳ درجه شمالی و ۶۵ درجه عرض شرقی قرار گرفته و با سرعت حرکت ۲۰ کیلومتر بر ساعت به سمت دریای عمان در حرکت است.
رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان ادامه داد: «بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی پیش‌بینی می‌شود چرخند شاهین در ساعات آینده قدرتمندتر شود و بیشینه سرعت باد آن در فرا ساحل به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.»
بر اساس توضیح ملاشاهی تقویت چرخند به معنی افزایش آثار و پیامدهای آن است، به طوری که «به نظر میرسد ارتفاع امواج ناشی از شاهین در سواحل جنوب شرق کشور به حدود ۴ متر یعنی بالاتر از سقف یک خانه یک طبقه برسد». رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان در اظهارات دیگر هم گفته:‌ «الگوهای پیش‌یابی و تحلیل آخرین تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد سواحل سیستان‌و‌بلوچستان کمترین تأثیر از توفان و مخاطرات ناشی از آن را دارد اما به دلیل تغییر پذیری مسیر حرکت توفان‌ها احتمال دارد شرایط تغییر کند.» به گفته او خلاف شرایط سواحل استان، وضعیت فراساحل به ویژه در مسیرهای دریایی به سمت پاکستان و شمال غرب هند به هیچ وجه مناسب نیست و توصیه می‌شود دریانوردان فراساحل استان تا زمان پایان فعالیت توفان به این مسیرها تردد نکنند. در همین حال مرکز پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان به صورت شبانه روزی فعالیت توفان حاره‌ای را زیر نظر دارد و هر گونه تغییر در مسیر حرکت و یا تغییر شدت توفان را در روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌کند.


تعطیلی فعالیت‌های دریایی
در هشدارهای پیشین گفته شده که همه کشتی‌هایی که از بنادر ایران قصد سفر به هند و پاکستان را دارند، روزهای جمعه و شنبه در معرض خطر هستند.
نادر پسنده، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز سه‌شنبه گفت: «توفان سنگینی که تاکنون سابقه نداشته تمام سواحل مکران از چابهار تا تنگه هرمز را طی چهار روز دربر می‌گیرد. این توفان از نظر قدرت کم‌نظیر است و پیش‌بینی می‌شود امواجی با ارتفاع بیش از ۶ متر ایجاد کند.» او با هشدار برای آمادگی بنادر در مقابل این توفان گفت:‌ «در حوزه تجهیزات دریایی،‌ صیادی و بندری، بار موجود در بنادر و ساخت و سازها حتما به این هشدار جدی توجه شود.» در حالی که از هفته پیش توصیه شده هرگونه فعالیت و تردد دریایی با اعمال ممنوعیت و رعایت محدودیت‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم انجام شود، رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان می‌گوید: «به احتمال زیاد اگر شناورهای دریایی از سواحل خارج نشده و به جای امن منتقل نشوند، خسارت‌های زیادی به آنها وارد می شود. ضمن اینکه پیش بینی می شود ارتفاع موج در مناطق دور از ساحل به ۶ متر و حتی بیشتر از آن نیز برسد.»
به گفته رئیس گروه پیش بینی و هشدار جوی سیستان‌و‌بلوچستان این امیدواری وجود دارد که با تقویت جریانات شمالی و وزش بادهای ۱۲۰ روزه، هسته اصلی توفان منحرف شود تا مخاطرات ناشی از این پدیده اقیانوسی به حداقل برسد.


چابهار در حالت آماده‌باش
به دنبال هشدارها و با نزدیک شدن چرخند شاهین به چابهار‌، این بندر به حالت آماده‌باش درآمده است. به گفته رحمدل بامری، فرماندار چابهار، تمهیدات لازم برای مدیریت بحران احتمالی ناشی از توفان حاره‌ای «شاهین» پیش‌بینی شده است. او عصر دیروز به مهر گفت: «در حال حاضر وزش باد ناشی از توفان وارد استان سیستان‌و‌بلوچستان شده و در برخی از نقاط گزارش بارندگی داشتیم.» فرماندار چابهار با اشاره به آماده باش و تشکیل جلسات مدیریت بحران، ادامه داد: «مدیران هواشناسی و ستاد مدیریت بحران گزارش و وضعیت بحران آب و هوا به صورت مرتب به فرمانداری ارسال و همچنین از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به اطلاع مردم و اعضای عضو ستاد بحران برسد.» به گفته بامری در این مدت ممنوعیت تمام فعالیت‌های دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی برای پیشگیری از خسارت، پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادره توسط سازمان هواشناسی کشور توصیه می‌شود.


استان در محاصره ۷ مخاطره جوی
بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی، به گفته ملاشاهی پیش‌بینی می‌شود از اواخر وقت جمعه تا یکشنبه حداقل شش مخاطره جوی شامل بارش شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید و گردوخاک، سیلاب، بالا آمدن آب دریا و رودخانه های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا در نیمه جنوبی استان رخ دهد.
در شمال استان نیز مخاطره توفان گردوخاک روی خواهد داد. منطقه اثر این پدیده های مخاطره آمیز شهرستان های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر، جنوب ایرانشهر، بزمان، سراوان، سیب سوران و مهرستان است. در روزهای گذشته سازمان هواشناسی چند هشدار قرمز و نارنجی درباره شرایط خاص جوی سیستان‌و‌بلوچستان صادر کرده و هشدارهای مشابهی نیز به صورت جداگانه از سوی اداره کل هواشناسی استان نیز صادر و به مدیریت بحران و فرمانداری‌ها ارسال شده است.


شاهین به کدام سو می‌رود؟
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به ایسنا گفته است: «در حال حاضر پدیده چرخند حاره‌ای در منتهی‌الیه دریای عرب قرار دارد و در حال ورود به دریای عمان است؛ برای این پدیده دو مسیر، یکی مسقط و عمان یا سواحل مکران تا شرق هرمزگان پیش‌بینی شده است. برای این پدیده وزش باد شدید، توفان شن و خاک و بارش‌های شدید در سواحل را حتی تا عمق چند کیلومتری ساحل می توان پیش بینی کرد. احتمال ایجاد بارش هایی حتی تا ۱۰۰ میلیمتر نیز پیش‌بینی می‌شود.»
به گفته او انتظار می‌رود این پدیده خساراتی به همراه داشته باشد البته اگر سناریوی حرکت به سمت مسقط اتفاق بیفتد، شدت خسارات کمتر می‌شود اما لازم است تمهیدات لازم اندیشیده شود تا اگر مسیرش به سمت ایران بود که به احتمال ۶۰ یا ۷۰ درصد، این پدیده به سمت سواحل مکران و هرمزگان متمایل خواهد بود، جلوی خسارت ها تا حد ممکن گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha