دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 318886

10مهر بود که توفان حاره‌ای «شاهین»، با بارندگی و باد شدید به چابهار و دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان رسید. توفانی که بارش شدید، رعد و برق، گردوخاک، سیلاب و بالا آمدن آب دریا را به همراه داشت و در‌ 2استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان خسارتهایی را به جا گذاشت. این هفته نیز سواحل جنوبی با وزش باد و ناپایداری هوا مواجه است و دیگر نقاط کشور نیز تغییرات آب‌وهوایی دارند.

توفان به جنوب بازگشت

سلامت نیوز: 10مهر بود که توفان حاره‌ای «شاهین»، با بارندگی و باد شدید به چابهار و دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان رسید. توفانی که بارش شدید، رعد و برق، گردوخاک، سیلاب و بالا آمدن آب دریا را به همراه داشت و در‌ 2استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان خسارتهایی را به جا گذاشت. این هفته نیز سواحل جنوبی با وزش باد و ناپایداری هوا مواجه است و دیگر نقاط کشور نیز تغییرات آب‌وهوایی دارند.

هشدار برای شرق و جنوب
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز (دوشنبه 19مهر) بارش پراکنده ای برای گیلان پیش‌بینی شده است به همشهری می‌گوید: امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) تنگه هرمز و شرق خلیج‌فارس مواج است. برای آب‌های جنوب کشور در هرمزگان، بوشهر و خوزستان که احتمال غرق شدن شناورها، خسارت به قایق‌های کوچک و آسیب به تورهای صیادی وجود دارد، هشدار زرد صادر شده است.


فریبا گودرزی با بیان اینکه نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل در سیستان ‌و بلوچستان در 3روز آینده وزش باد شدید را تجربه خواهد کرد، می‌افزاید: این پدیده همچنین در بخش‌هایی از یزد، اصفهان و کرمان نیز مشاهده می‌شود که در برخی نقاط با ریزش گردوخاک همراه خواهد بود. وی با بیان اینکه فردا جو پایدار و آسمان صاف برای بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی میشود، می‌گوید: چهارشنبه عصر، موج‌های ضعیفی وارد کشور خواهند شد و هنگام شب در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز، بارش باران و گاهی رعد و برق را تجربه خواهد کرد. برای پنجشنبه نیز آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران باران پراکنده ای خواهد داشت.


این کارشناس هواشناسی می‌گوید: دمای هوا تا آخر هفته در نیمه شمالی کشور افزایش نسبی خواهد داشت؛ این پایداری و سکون نسبی هوا موجب می‌شود تا فردا سه‌شنبه افزایش نسبی آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا را در تهران و البرز شاهد باشیم.

برآورد خسارت شاهین
وقوع بادهای شدید در حالی در جنوب شرق ایران تکرار می‌شود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان درباره خسارت ناشی از توفان شاهین می‌گوید: هنوز برآورد خسارت توفان شاهین کامل انجام نشده، اما تخمین اولیه نشان میدهد توفان به زیرساخت‌های 4شهرستان زرآباد، دشتیاری، چابهار و کنارک300میلیارد تومان خسارت وارد کرده است. لوله‌های آب، خطوط انتقال برق، راه‌های ارتباطی، تاسیسات شیلات در اسکلهها، فاضلاب و تاسیسات شهری از مواردی هستند که بر اثر توفان آسیب دیده‌اند.


علیرضا شهرکی با بیان اینکه باید خسارت اعلام شده از سوی دستگاه‌های مختلف توسط کارشناسان بررسی، تأیید و سپس پرداخت شود، می‌افزاید: متأسفانه در برآورد خسارت، خسارتهای پنهان درنظر گرفته نمی‌شود. به‌عنوان مثال، خاموشیها میتواند به سازمانها، اصناف، کارخانهها و حتی منازل خسارت‌هایی وارد کند که هیچ‌گاه در برآوردها درنظر گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در توفان 5نفر مفقود شدند که تاکنون پیکر 4نفر پیدا شده و نفر پنجم هنوز مفقود است، می‌گوید: خوشبختانه خسارت توفان به منازل مسکونی صفر بود و همچنین بارندگی ناشی از توفان، خسارت قابل توجهی را به کشاورزان منطقه وارد نکرد و از آنجا که فرماندار زرآباد دستور ایجاد خاکریز‌هایی را در مسیر زمین‌های کشاورزی داده بود، سیلاب وارد زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها نشده است.

توفان شن در شمال استان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه میدهد: همزمان با توفان شاهین، بادهای 120‌روزه سیستان هم در حال وقوع بود و ما درگیر 2بحران بودیم. هم‌اکنون هم توفان در شمال سیستان یعنی شهرستانهای زابل، نیمروز، زهک، هامون و هیرمند در حال وزیدن است و تا فردا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت. هیرمند و زهک در ابتدای مسیر هستند و باد در آنها شدت بیشتری دارد. در زهک شنهای روان، روستا‌ها را تهدید می‌کند و 3شهرستان دیگر بیشتر درگیر گردوغبار و ریزگرد هستند.

به جز سرعت باد، هنگام توفان ریزگرد فضا را فرامی‌گیرد و مردم را آزار می‌دهد.شهرکی می‌افزاید: سال‌هاست تجربه تلخ باد و توفان در سیستان وجود دارد، اما زیرساختهای ما تقویت شده است. برای توفان این روزها هم هشدار زرد صادر شده و کاهش دید افقی و کاهش 7تا10درجه‌ای هوا در این مناطق پیشبینی میشود.

باد و توفان در سواحل هرمزگان ‌
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، درباره خسارت ناشی از توفان شاهین در هرمزگان به همشهری می‌گوید: در توفان حاره‌ای با توجه به هشدار قرمزی که صادر شد، خسارت جانی نداشتیم و خسارتهای زیرساختی هم فقط در شهر لیردف جاسک اتفاق افتاد. در این شهرستان تاسیسات شبکه انتقال برق 5/1میلیارد تومان خسارت دید که برق 13روستا و هزار مشترک را شامل میشد.

برق این مناطق در کمتر از 6ساعت وصل و تیرهای شکسته تعویض شد.مهرداد حسن‌زاده با بیان اینکه برای روزهای آینده هم هشدار سطح زرد صادر شده است، می‌گوید: وزش باد و مواج شدن دریا برای امروز دوشنبه، ما را با 2مخاطره مواجه کرده است.

یکی از آنها انتشار گردوخاک است که هوای بندرعباس، جاسک و خمیر را برای گروههای پرخطر در شرایط ناسالم قرار داده؛ دیگر اینکه در سواحل هم توفان میتواند موجهایی با ارتفاع 2متر را ایجاد کند. توصیه‌های لازم انجام شده است و تردد شناورهای سبک کنترل می‌شود و برای جلوگیری از پاره شدن تورهای صید میگو، صیادان باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha