شکستگی، لب پر شدگی و ترک خوردگی دندان، 3 مشکلات رایج در دندانپزشکی هستند و ممکن است بنا به دلایلی مانند تصادف و ضربه، جویدن نادرست، پوسیدگی و ... ایجاد شوند. در هر کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، معمولاً از 3 روش رایج برای ترمیم مشکلات نامبرده استفاده می شود که در ادامه درباره این 3 روش توضیحات بیشتری آمده است.

3 روش اصلی ترمیم دندان شکسته، ترک خورده یا لب پر شده

سلامت نیوز: شکستگی، لب پر شدگی و ترک خوردگی دندان، 3 مشکلات رایج در دندانپزشکی هستند و ممکن است بنا به دلایلی مانند تصادف و ضربه، جویدن نادرست، پوسیدگی و ... ایجاد شوند. در هر کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، معمولاً از 3 روش رایج برای ترمیم مشکلات نامبرده استفاده می شود که در ادامه درباره این 3 روش توضیحات بیشتری آمده است.

روش های ترمیم دندان شکسته | بهترین دندانپزشک اصفهان | بهترین ایمپلنت اصفهان

3 روش اصلی ترمیم دندان های شکسته و آسیب دیده چیست؟

1. لمینت دندان

لمینت‌های دندانی شاید اولین خط درمان و ترمیم دندان شکسته، ترک خورده و یا لب پر شده نباشند، اما این روزها به صورت گستره برای اینکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. لمینت ها قادرند به جز ترمیم شکستگی دندان‌ها، عیوب دیگری مانند تغییر رنگ، کوتاهی و بلندی، فاصله بین دندان و ... را نیز ترمم و پنهان کرده و به دندان ها زیبایی ببخشند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که به آن ونیر سرامیکی یا لمینت سرامیکی هم گفته می‌شود یک روش زیبایی برای بهبود طرح لبخند است. در این روش لایه‌ها و پوسته‌های بسیار نازکی به سطح جلوی دندان ها متصل می شود.

لمینت ها همرنگ دندان هستند و می توانند عیوب ظلاهری دندانی را به خوبی پوشانده و به دندان شکل و ظاهر بهتری بدهند. برای ترمیم شکستگی، لب پر شدگی و یا ترک خوردگی دندان ها با کمک لمینت مراحل زیر طی می شود:

  • مراجعه به دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی دندان
  • معاینه تخصصی و بررسی میزان آسیب دیدگی دندان
  • تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان در جلو
  • گرفتن قالب از دندان آسیب دیده و فرستادن قالب به لابراتوار
  • گذاشتن لمینت موقت برای محافظت از دندان تراش خورده
  • آماده شدن لمینتاختصاصی در لابراتوار و فرستادن آن به مطب متخصص شما
  • نصب نهایی لمینتدر مطب با کمک مواد مخصوص

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان احتمالا گرانترین روش ترمیم دندان شکسته و آسیب دیده باشد زیرا بیمه هیچ بخشی از هزینه های مرتبط با آن را پوشش نمی دهند چون معتقد است که این پروسه بیشتر زیبایی است تا درمانی. شما می توانید برای اطلاع از آخرین هزینه لمینت دندان روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

لمینت دندان موقت - دکتر مهرداد فلاح

2. باندینگ کامپوزیت دندان

یکی از رایجترین روش‌های ترمیم دندان ترک خورده، شکسته و یا لب پر شده باندینگ کامپوزیت است. در این روش مواد ترمیمی به صورت مستقیم به دندان متصل می‌شود تا استحکام دندان بیشتر شده و دندان ظاهری طبیعی داشته باشد.

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ یک واژه انگلیسی است که در فارسی به معنای متصل کردن است. یعنی چیزی را به صورت مستقیم به سطح دندان متصل می‌کنند. در اینجا، آن چیز یا ماده ای که برای ترمیم دندان آسیب دیده به سطح دندان متصل می‌شود، کامپوزیت است.

کامپوزیت نوعی ماده صناعی است که ابتدا به صورت خمیری همرنگ دندان است. این خمیر داخل یک ظرف مخصوص نگهداری می شود و پس از بیرون آورده شدن و اتصال به دندان، با تاباندن نور خاصی سفت و سخت و مستحکم می شود.

بسته به میزان آسیب وارد شده به دندان شکسته، حجم خاصی از کامپوزیت به صورت لایه لایه به دندان اعمال می شود و هر لایه با نور سفت شده و سپس صیقل می شود. سپس لایه های بعدی اعمال می شود. اینکار تا آنجا ادامه میابد که دندان ظاهری طبیعی پیدا کند.

ترمیم دندان های شکسته جلو | دکتر فراز تیموری

3. روکش دندان

و مورد آخر هم روکش های دندانی هستند. با کمک این پروتزهای دندانی می توان دندان هایی که دچار شکستگی شده اند ولی با لمینت و باندینگ ترمیم نمی شوند را به خوبی ترمیم کرد. روکش های دندانی قادرند دندان هایی که آسیب گسترده دیده اند را بهتر و موثر تر ترمیم کنند.

روکش دندان چیست؟

روکش ها نوعی پروتز دندان هستند و در اصل، آن‌ها جایگزین تاج دندان آسیب دیده می شوند. آن ها معمولا آخرین راه حل ترمیم و نجات دندان از آسیب هستند. زمانی که نتوان با روش های معمولی تر مانند پر کردن، دندان ها را ترمیم کرد و یا آسیب وارد شده به آن ها به شدت زیاد باشد، ما روکش ها را به عنوان روش ترمیم انتخاب می کنیم.

برای نصب روکش های دندانی می‌بایست دندان آسیب دیده آماده شود. برای این منظور:

  • دندانپزشک دور تا دور آن دندان را تراشیده و صیقل می هد
  • سپس از دندان تراش خورده قالب گرفته می شود.
  • قالب به لابراتوار فرستاده می شود
  • در لابراتوار بر اساس قالب، روکش دندان اختصاصی ساخته می شود.
  • در نهایت روکش دندان ساخته شده و به مطب دندانپزشک فرستاده می شود.
  • در یک جلسه دیگر نیز روکش را با کمک مواد چسپنده مخصوصی به دندان تراشیده شده متصل می کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha