نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مادرانی که هنگام زایمان به کووید-۱۹ مبتلا بوده اند، با شیر دادن به نوزاد خود به تقویت سیستم ایمنی رو به رشد نوزادشان در برابر ویروس کرونا کمک می کنند.

شیر مادر بهبودیافته از کرونا به محافظت از نوزادان کمک می‌کند

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مادرانی که هنگام زایمان به کووید-۱۹ مبتلا بوده اند، با شیر دادن به نوزاد خود به تقویت سیستم ایمنی رو به رشد نوزادشان در برابر ویروس کرونا کمک می کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، به خوبی مشخص که شیر مادر حاوی آنتی بادی های مادری خاصی است که می تواند به محافظت از نوزادان در برابر عفونت ها در زمان رشد سیستم ایمنی بدن آنها کمک کند.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،مطالعات نشان می‌دهد که این موضوع در مورد کووید-۱۹ نیز صادق است: شیر مادر مادرانی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند یا در برابر آن واکسینه شده‌اند، حاوی آنتی‌بادی‌هایی علیه ویروس است.


آنتی‌بادی‌هایی که از مادر به نوزاد منتقل می‌شوند - هم زمانی که جنین در رحم است و هم از طریق شیردهی - محافظت ایمنی «غیرفعال» نامیده می‌شود؛ به طوری که آنتی‌بادی‌های مادر در هنگام رشد سیستم ایمنی کودک، از کودک محافظت می‌کنند.
اکنون مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر پس از ابتلای مادر به کووید-۱۹ ممکن است به تحریک پاسخ ایمنی «فعال‌تر» در نوزادان نیز کمک کند؛  این مطالعه نشان داد که در ۲ ماهگی، بزاق نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند حاوی آنتی‌بادی‌های خاصی است که به پروتئین «اسپایک» کووید-۱۹ هدایت می‌شوند.  


دکتر ریتا کارستی محقق ارشد از بیمارستان کودکان Bambino Gesù در رم پایتخت ایتالیا گفت: ما برای اولین بار نشان دادیم که مادر همچنین می تواند واکنش ایمنی فعال نوزاد را از طریق انتقال کمپلکس های ایمنی آنتی ژن - آنتی بادی تحریک کند.  


وی توضیح داد: این «کمپلکس ها» آنتی بادی های مادری هستند که پروتئین اسپایک به آنها متصل است. با این حال یافته‌ها نشان نمی‌دهند که آیا آن آنتی‌بادی‌های موجود در بزاق در صورت مواجهه با کووید-۱۹، محافظت بیشتری در برابر بیمار شدن نوزادان ارائه می‌دهند یا خیر.
دکتر تینا تان استاد اطفال در دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو و سخنگوی انجمن بیماری های عفونی آمریکا هم گفت: این امکان وجود دارد که آنتی بادی های مادری بتوانند در برابر ویروسی که به چشم یا بینی کودک نفوذ می کند، کمک کنند.  


وی افزود: بهترین راه برای انتقال آنتی بادی های محافظ به نوزادان، واکسینه شدن در دوران بارداری است؛  این آنتی بادی ها از جفت عبور کرده و وارد خون جنین می شوند.


در این مطالعه، اکثر نوزادان هیچ آنتی بادی برای مقابله با کووید-۱۹ در خون خود نداشتند. در آغاز همه‌گیری، هیچ‌کس نمی‌دانست که آیا مادران مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند ویروس را از طریق شیر مادر به نوزادان خود منتقل کنند یا خیر؛ اما تحقیقات بعدی نشان داد که اینطور نیست و نتایج این مطالعات مادران مبتلا به  کرونا را تشویق می‌کند تا به شیردهی ادامه دهند یا اگر تازه زایمان کرده‌اند، شیردهی به نوزاد خود را البته با اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک، شروع کنند.


مطالعه فعلی - که این هفته به صورت آنلاین در JAMA Network Open منتشر شد - شامل ۲۲ نوزاد متولد شده از مادرانی بود که تست کووید-۱۹ آنها در هنگام زایمان مثبت بود. تنها نتیجه آزمایش یک نوزاد بلافاصله پس از تولد برای ابتلا به عفونت کووید-۱۹ مثبت شد و یک نوزاد دیگر چند روز بعد تست آن مثبت شد.
محققان متوجه شدند که در ۲ ماهگی، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کردند، آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین اسپایک کووید-۱۹ در بزاق خود نشان دادند اما این موضوعع در مورد نوزادانی که به طور انحصاری با شیر خشک تغذیه می شدند، صادق نبود.


زمانی که محققان نمونه‌های شیر مادر را آزمایش کردند، متوجه شدند که همه آنها دارای آن کمپلکس‌های کلیدی- آنتی‌بادی‌هایی با پروتئین اسپایک متصل به آنها- هستند. سطوح این آنتی بادی ها به ویژه دو روز پس از تولد بالا بود اما در عرض ۲ ماه کاهش یافت.
محققان این مطالعه را مهم عنوان کردند زیرا این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد تغذیه با شیر مادر می تواند به طور فعال سیستم ایمنی نوزاد را تحریک کند تا آنتی بادی های بزاقی علیه کووید-۱۹ تولید کند.


آنها گفتند: شیر انسان در برنامه‌ریزی سیستم ایمنی نوزاد در چند روز اول زندگی نقش دارد. بنابراین، شیر مادران به دنبال عفونت کووید-۱۹، سیستم ایمنی نوزاد را برای تولید آنتی‌بادی‌های بزاقی مخصوص کووید فعال کرد، در حالی که شیرخوارانی که از شیر خشک تغذیه می‌کردند، این واکنش را ایجاد نکردند.
محققان خاطرنشان کردند: برای تایید یافته‌های فعلی این مطالعه و هم برای بررسی اینکه آیا نوزادانی که از مادران واکسینه شده به دنیا می‌آیند نیز نشانه‌هایی نشان می‌دهند که سیستم ایمنی آنها به طور فعال در برابر این ویروس تحریک شده است یا خیر مطالعاتی در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha