از اول آذرماه تنها کسانی که واکسن زده باشند یا تست منفی PCR همراه داشته باشند می‌توانند به مسافرت بروند. با روی کار آمدن دولت جدید، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم قرنطینه هوشمند را به‌عنوان یکی از برنامه‌های خود اعلام کرد.

تغییرات جدید در طرح منع تردد

سلامت نیوز:  از اول آذرماه تنها کسانی که واکسن زده باشند یا تست منفی PCR همراه داشته باشند می‌توانند به مسافرت بروند. با روی کار آمدن دولت جدید، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم قرنطینه هوشمند را به‌عنوان یکی از برنامه‌های خود اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  همدلی ،برنامه‌ای که مخلص آن یک جمله است: «محدودیت‌ها برای کسانی که واکسن بزنند رفع خواهد شد.» بر همین اساس، این وزارتخانه در سایت ثبت‌نام واکسیناسیون کارت هوشمند واکسیناسیون تعبیه کرد تا همه افرادی که ولو یک دوز واکسن دریافت می‌کنند گواهی واکسن داشته باشند. کارت دیجیتال با هدف رفع محدودیت‌ها برای افرادی است که واکسن دریافت می‌کنند. حالا در فاز اول اجرای قرنطینه هوشمند قرار است محدودیت در سفر برای افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند برداشته شود.


رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی روز شنبه درباره جزییات رفع ممنوعیت سفر که از دو هفته آینده اجرایی خواهد شد گفت: به‌زودی سامانه امید راه‌اندازی می‌شود و از این طریق همه مردم کنترل خواهند شد و تنها آن‌هایی که واکسن زده باشند یا تست PCR منفی همراهشان باشد، می‌توانند با وسایل حمل‌ونقل عمومی به مسافرت بروند، در غیر این صورت از اول آذرماه اجازه سفر نخواهند داشت.


او با بیان اینکه پذیرش مسافر برای قطار و اتوبوس با ظرفیت ۸۰ درصد از ابتدای ماه آینده در نظر گرفته می‌شود، افزود: پیش‌ازاین اگر وضعیت کرونایی شهری قرمز یا نارنجی بود، تردد در کل آن شهر ممنوع می‌شد و این ممنوعیت سفر برای همه افراد، مبتلا یا سالم اعمال می‌شد اما از آذرماه ترددها و مسافرت‌ها برای افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده باشند یا تست منفی PCR -با مهلت‌ها و تاریخ‌های ۹۶ ساعته و ۷۲ ساعته اعلام شده- در اختیار داشته باشند، می‌توانند سفرهای خارجی یا داخلی را انجام دهند؛ بنابراین ممنوعیت‌های کرونایی هوشمند برای هر یک از افراد بر این اساس اعمال خواهد شد.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی افزود: در سامانه امید می‌توانیم افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک را شناسایی کنیم و حتی اجازه سفر به آن‌ها را با وسایل نقلیه شخصی ندهیم چراکه در سیستم جدید کاملاً قابل‌مشاهده و رصد هستند و بر این اساس بهتر و کامل‌تر می‌توانیم جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم.


نفیسی گفت: به‌زودی پروتکل‌های بهداشتی برای سفر و دیگر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی تغییر خواهد کرد و سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد، به این معنی که در آینده‌ای نه‌چندان دور که میزان واکسیناسیون به حد قابل قبولی برسد، تنها افراد واکسینه شده می‌توانند به مسافرت بروند و دیگر تست PCR هم کافی نخواهد بود. این مسئله سبب می‌شود که مردم به واکسینه شدن و تضمین سلامت جامعه و در امان ماندن از ویروس کرونا تشویق شوند.


  منع تردد هوشمند شود

البته وقتی صحبت از محدودیت‌های کرونا می‌شود منع تردد شبانه تنها چیزی است که به ذهن متبادر می‌شود. یک سال از اجرای طرح منع تردد شبانه می‌گذرد؛ طرحی که حالا مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر ناکارآمدی آن اذعان دارند. شهریورماه علیرضا رئیسی سخنگوی این ستاد از لغو منع تردد سخن گفته بود اما این طرح همچنان پابرجا باقی ماند. جلوگیری از دورهمی‌های خانوادگی از اهداف این طرح عنوان می‌شد. حالا باوجودآنکه مسئولان می‌گویند منع تردد شبانه اثری در مدیریت کرونا نداشته، این طرح همچنان پابرجاست و هرگونه تردد خودروها از ساعت 10 شب تا 3 صبح در خیابان‌ها با جریمه 200 هزار تومانی همراه خواهد بود.


در این میان یک عضو ستاد مقابله با کرونا می‌گوید پیشنهاد لغو محدودیت به‌صورت هوشمند پیش روی این ستاد قرار گرفته است. ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و عضو ستاد مدیریت بیماری کرونا به سایت عصر ایران گفت: موضوع منع تردد شبانه در جلسه روز شنبه ستاد مطرح و پیشنهاد شد این طرح نیز هوشمندسازی شود، یعنی افرادی که واکسن زده‌اند کد ملی‌شان به پلیس راهور اعلام شود تا این ممنوعیت شامل آن‌ها نشود و افرادی که واکسن نزده‌اند در صورت نقض این ممنوعیت، جریمه شوند.


  قرار شد وزیر برای ادامه طرح سند بیاورد

او در پاسخ به این سؤال که «اصل این طرح چقدر منطقی است؟» افزود: در حال حاضر هنوز سند علمی که این طرح تا چه‌ اندازه در جلوگیری از شیوع بیماری نقش داشته؛ ارائه نشده است. بارها از وزارت بهداشت و ستاد کرونا خواسته‌ایم درباره اجرای این طرح سند علمی ارائه کنند اما این کار را انجام نداده‌اند. ما از وزیر بهداشت خواسته‌ایم این سند علمی را ارائه دهند. دلایلشان برای اجرای این طرح این است که میهمانی‌های شبانه و دیدوبازدیدها می‌تواند در شیوع ویروس کرونا تأثیرگذار باشد.


اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر هوشمندسازی این طرح بهتر از این است که همه مردم را جریمه کنند. اما باز هم قرار شد آقای وزیر دلایل کارشناسی و سند علمی درباره اجرای این طرح ارائه دهند که اگر طبق این سند مشخص شود این طرح هیچ تأثیری در شیوع کرونا نداشته متوقف شود و حتی هوشمندسازی آن‌هم اجرا نشود؛ اما اگر تحقیقات علمی به ما نشان دهد که طرح در جلوگیری از شیوع بیماری تأثیرگذار بوده است باید هوشمندسازی آن اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha